Alle berichten
Artikel

Instagram wijzigt algoritme

Instagram heeft eind vorige week een belangrijke update aan haar algoritme aangekondigd.

Relevantie trachten te verhogen

Net zoals bij Facebook zal Instagram, dat trouwens een onderdeel is van Facebook, binnenkort berichten in de user feeds weergeven op basis van persoonlijke interesses. Volgens Instagram missen gebruikers op dit ogenblik 70 % van de berichten die in hun feed worden weergegeven, wat betekent dat ze slechts 30 % van de inhoud van personen en merken die ze volgen zien. De aankondiging op de blog van Instagram luidde als volgt:

"To improve your experience, your feed will soon be ordered to show the moments we believe you will care about the most. The order of photos and videos in your feed will be based on the likelihood you’ll be interested in the content, your relationship with the person posting and the timeliness of the post. As we begin, we’re focusing on optimizing the order — all the posts will still be there, just in a different order."

Om relevante foto’s en video’s te tonen aan de gebruiker zal Instagram gebruik maken van een algoritme dat kijkt naar de relatie met je volgers. Hoe vaker jij een profiel bekijkt, iets liket of becommentarieert, hoe hoger dit account in je lijstje met favorieten zal staan. Heb je schrik om foto’s niet langer te zien, m.a.w. de fear of missing out (FOMO)? Geen nood, wanneer je ’s morgens opstaat en je feed van de voorbije uren wil bekijken, zal je alles nog terugvinden, alleen in een andere volgorde.

Wanneer de update precies zal doorgevoerd worden is nog niet bekend. Verwacht wordt dat hij er in de komende maanden komt.

Tegenkanting?

De aankondiging van de update leidde op verschillende social media kanalen tot heel wat reacties. Die hard gebruikers uitten hun ongenoegen omdat ze het gevoel hebben dat ze worden ingezet als lokaas voor adverteerders. Ondanks dat de kans bestaat dat deze gebruikers zullen afhaken , zal Instagram de update toch snel doorvoeren.

Onvermijdelijke update

Met meer dan 400 miljoen maandelijkse gebruikers en een sterk groeiend aantal adverteerders hoeft het belang van Instagram niet benadrukt te worden. Ondanks het grote aantal gebruikers heeft ook Instagram een business model waarbinnen advertenties een essentieel onderdeel zijn om rendabel te zijn.

De update van het algoritme is voor veel marketeers een onvermijdelijke stap binnen het groeiproces van het bedrijf en het verder uitbouwen van haar advertentie business. De verandering brengt namelijk verschillende voordelen met zich mee voor Instagram als advertentiebedrijf. Met het grotere vermogen om het bereik te controleren, kan Instagram efficiënter en gericht advertenties vertonen.

Het is misschien een brug te ver om de update van het Instagram algoritme als het einde van de organischesocial media kanalen te bestempelen, maar het wordt wel steeds moeilijker om je content via organische resultaten te vertonen. De update moet bedrijven meer in de richting van advertenties sturen.

Tips om met de update om te gaan

Instagram binnen je organisatie inzetten

Instagram is een zeer interessant kanaal om merkbeleving te creëren en de interactie met je doelgroep aan te gaan. Het is uiteraard belangrijk rekening te houden met de specifieke kenmerken van dit kanaal. Ontdek hoe je met je (lokale) business kan scoren op Instagram.