Alle berichten
Artikel

Hoe een e-commerce platform kiezen?

De-eenhoorn

Do not start from the technology!

Sta je op het punt om een webshop te laten ontwikkelen en weet je niet welk E-commerce platform het meest geschikt is? Of is je huidige webshop aan vervanging toe en wil je weten welk platform het meest geschikt is om met je ambities mee te groeien? Vertrek dan niet vanuit één bepaalde technologie, maar oriënteer je op de verschillende mogelijkheden. Technologie is namelijk een middel, geen doel op zich.

Uitgeverij De Eenhoorn volgde ons in dit plan van aanpak, toen men vorig jaar besliste om uit te pakken met een gloednieuwe en functionele webshop. De uitgeverij vierde in juni haar 25-jarig bestaan en besloot daarom om de webshop kort voor dit jubileum (eind mei) te lanceren.

Uitgeverij De Eenhoorn is een onafhankelijke uitgeverij onder leiding van uitgever Bart Desmyter. De uitgeverij werd opgericht in 1990 en is gehuisvest in Wielsbeke. De Eenhoorn is gespecialiseerd in kinderboeken in alle mogelijke genres. Daarnaast geeft de uitgeverij ook kindertijdschriften en educatieve producten uit.

“Bij Indie Group was het totaalplaatje heel duidelijk en overzichtelijk. Een andere belangrijk aspect was de adviserende rol die het bedrijf opnam.”
Sarah Claeys, Marketing en communicatie bij Uitgeverij De Eenhoorn

De Eenhoorn werd door Indie Group begeleid, bij de keuze voor een E-commerce platform, door de nodige informatie te verschaffen, advies te geven en de nodige kritische reflectie. Uiteindelijk werd gekozen voor het veelzijdige platform Magento, dat als grote voordeel heeft dat het volledig schaalbaar is. Deze beslissing werd genomen omwille van diverse redenen.

Functionaliteiten

Het is belangrijk aan het begin de nodige functionaliteiten, voor de toekomstige webshop, in kaart te brengen. Naast een gebruiksvriendelijke webshop voor de klant wou De Eenhoorn enkele specifieke functionaliteiten. Zo kan de bezoeker zijn of haar e-mailadres nalaten om via mail op de hoogte gebracht te worden wanneer een boek of tijdschrift terug in stock is. Daarnaast wou de uitgeverij bezoekers op de hoogte houden van alle nieuwe publicaties en gewonnen prijzen.

Magento staat bekend om zijn groot aanbod aan zowel gratis als betalende modules om de functionaliteiten van je platform uit te breiden. In de case van De Eenhoorn werd voor de lancering enerzijds reeds de ‘out-of-stock notification’ module geïnstalleerd en anderzijds een Blog module.

Verder werd er op de webshop ook een aparte omgeving voorzien voor één van de belangrijkste klanten van de uitgeverij, namelijk scholen (B2B). Zo kan De Eenhoorn hen service op maat bieden, relevante informatie aanreiken en andere betaalmogelijkheden geven.

Aangezien het aantal medewerkers bij de uitgeverij beperkt is, is efficiëntie voor ons erg belangrijk: om producten in de shop in te geven, kortingen toe te passen, bestellingen te verwerken, etc. Magento is in het begin geen makkelijk systeem, maar eens je alle functionaliteiten begrijpt, kan je er veel mee doen. De verschillende opleidingen van Indie Group, om ons wegwijs te maken in Magento, bleken zeer effectief .
Sarah Claeys, Marketing en communicatie bij Uitgeverij De Eenhoorn
Sarah-Claeys

Meer bezoekers, hogere conversie

Sarah: “We merken dat we goed scoren in Google. Je vindt onze webshop makkelijk terug in de organische zoekresultaten. Ook de online verkoop verloopt erg vlot. We kunnen de bestellingen op een overzichtelijke manier verwerken en de klanten op een snelle manier bedienen. De samenwerking die we hiervoor hebben aangegaan met bPost verloopt ook erg goed.”