Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Hoe een e-commerce platform kiezen?

Kies bewust en maak de juiste keuze!

Het (laten) ontwikkelen van een nieuwe webshop brengt onontbeerlijk de keuze voor een E-commerce platform met zich mee. Er komt heel veel bij kijken en je moet van te voren rekening houden met je wensen. E-commerce platformen zijn er in allerlei vormen en maten, dat maakt de keuze er niet makkelijker op. Vorig jaar besloot Uitgeverij De Eenhoorn een webshop te laten ontwikkelen en stond de uitgeverij voor deze keuze. We blikken samen terug.

Do not start from the technology

Sta je op het punt om een webshop te laten ontwikkelen en weet je niet welk E-commerce platform het meest geschikt is? Of is je huidige webshop aan vervanging toe en wil je weten welk platform het meest geschikt is om met je ambities mee te groeien? Vertrek dan niet vanuit één bepaalde technologie, maar oriënteer je op de verschillende mogelijkheden. Technologie is namelijk een middel, geen doel op zich.

Uitgeverij De Eenhoorn volgde ons in dit plan van aanpak, toen men vorig jaar besliste om uit te pakken met een gloednieuwe en functionele webshop. De uitgeverij vierde in juni haar 25-jarig bestaan en besloot daarom om de webshop kort voor dit jubileum (eind mei) te lanceren.

Uitgeverij De Eenhoorn is een onafhankelijke uitgeverij onder leiding van uitgever Bart Desmyter. De uitgeverij werd opgericht in 1990 en is gehuisvest in Wielsbeke. De Eenhoorn is gespecialiseerd in kinderboeken in alle mogelijke genres. Daarnaast geeft de uitgeverij ook kindertijdschriften en educatieve producten uit.

Zoektocht naar een partner

De Eenhoorn is een kleinere uitgeverij, gespecialiseerd in kinderboeken, en heeft daarom tot op vandaag geen interne medewerker voor IT-zaken. De keuze voor een partner of in-house development was dus snel gemaakt. Bovendien wilde de uitgeverij niet alleen een informatieve website bouwen, maar ook op de kar springen van de groeiende E-commerce markt. Steeds meer consumenten kopen namelijk online boeken. Een partner met de nodige ervaring in E-commerce was daarom een vereiste.

“Bij Indie Group was het totaalplaatje heel duidelijk en overzichtelijk. Een andere belangrijk aspect was de adviserende rol die het bedrijf opnam.”

Sarah Claeys, Marketing en communicatie bij Uitgeverij De Eenhoorn

Waarop baseer je jouw keuze voor een E-commerce platform?

Een essentiële stap die vooraf gaat aan het kiezen van een E-commerce platform is het bepalen van wat je effectief wilt. Daarnaast dien je ook keuzes te maken en bepaalde wensen prioriteit te geven, in functie van tijd en budget.

De Eenhoorn werd door Indie Group begeleid, bij de keuze voor een E-commerce platform, door de nodige informatie te verschaffen, advies te geven en de nodige kritische reflectie. Uiteindelijk werd gekozen voor het veelzijdige platform Magento, dat als grote voordeel heeft dat het volledig schaalbaar is. Deze beslissing werd genomen omwille van diverse redenen.

Budget

Sarah: “Enkele extra modules werden geïnstalleerd, maar het totaalplaatje bleef heel overzichtelijk. Zo konden we het project binnen het beschikbare budget houden. Het voordeel van het platform Magento is ook dat je extra modules op een later tijdstip kan implementeren. Zo bouw je op een langere termijn aan de website, maar kan je de kosten spreiden in tijd.”

Functionaliteiten

Het is belangrijk aan het begin de nodige functionaliteiten, voor de toekomstige webshop, in kaart te brengen. Naast een gebruiksvriendelijke webshop voor de klant wou De Eenhoorn enkele specifieke functionaliteiten. Zo kan de bezoeker zijn of haar e-mailadres nalaten om via mail op de hoogte gebracht te worden wanneer een boek of tijdschrift terug in stock is. Daarnaast wou de uitgeverij bezoekers op de hoogte houden van alle nieuwe publicaties en gewonnen prijzen.

Magento staat bekend om zijn groot aanbod aan zowel gratis als betalende modules om de functionaliteiten van je platform uit te breiden. In de case van De Eenhoorn werd voor de lancering enerzijds reeds de ‘out-of-stock notification’ module geïnstalleerd en anderzijds een Blog module

Verder werd er op de webshop ook een aparte omgeving voorzien voor één van de belangrijkste klanten van de uitgeverij, namelijk scholen (B2B). Zo kan De Eenhoorn hen service op maat bieden, relevante informatie aanreiken en andere betaalmogelijkheden geven.

Gebruiksgemak

Wanneer je kiest voor een E-commerce platform, kies je best een platform dat eenvoudig te gebruiken is en comfortabel voelt om elke dag te gebruiken. Uitgeverij De Eenhoorn besteedde hier de nodige aandacht aan. De uitgeverij wou een betrouwbaar betaalsysteem en een gebruiksvriendelijke backoffice.

“Aangezien het aantal medewerkers bij de uitgeverij beperkt is, is efficiëntie voor ons erg belangrijk: om producten in de shop in te geven, kortingen toe te passen, bestellingen te verwerken, etc. Magento is in het begin geen makkelijk systeem, maar eens je alle functionaliteiten begrijpt, kan je er veel mee doen. De verschillende opleidingen van Indie Group, om ons wegwijs te maken in Magento, bleken zeer effectief .”

Sarah Claeys, Marketing en communicatie bij Uitgeverij De Eenhoorn

Bewustzijn belang van online aanwezigheid nog versterkt

De Eenhoorn heeft door de lancering van de webshop een duidelijker zicht op het effect van online communicatie en acties, zoals het versturen van nieuwsbrieven en publiceren van berichten op social media. In het verleden kon er online geen bestelling geplaatst worden. Dankzij onze webshop kan onze doelgroep nu onmiddellijk geactiveerd worden. Dat uit zich in nog extra inspanningen op het vlak van online communicatie. De Facebookpagina wordt elke dag voorzien van een bericht (het liefst met een link naar de webshop), er worden wekelijks verscheidene gerichte nieuwsbrieven verstuurd naar verschillende doelgroepen, de blog-pagina op de site wordt regelmatig aangevuld met nieuwtjes, etc.

Meer bezoekers, hogere conversie

Sarah: “We merken dat we goed scoren in Google. Je vindt onze webshop makkelijk terug in de organische zoekresultaten. Ook de online verkoop verloopt erg vlot. We kunnen de bestellingen op een overzichtelijke manier verwerken en de klanten op een snelle manier bedienen. De samenwerking die we hiervoor hebben aangegaan met bPost verloopt ook erg goed.”

Stap voor stap verder groeien

In de toekomst wil De Eenhoorn uiteraard het aantal conversies verhogen, maar vooral ook de klantenrelatie versterken. De uitgeverij wil een soort ‘klantenkaart’ op de webshop integreren. Wanneer mensen geregeld via de shop een product aankopen, kunnen ze daar voor beloond worden (met een korting of een geschenk). Deze functionaliteit wordt in de nabije toekomst geïmplementeerd. Tot slot is De Eenhoorn zich bewust van het enorme belang van mobiele apparaten. Ondanks dat er voorlopig vooral nog via desktop naar de webshop gesurft wordt, staat het verder mobielvriendelijk maken van de webshop met stip aangeduid.