Google Analytics 4: insights heruitgevonden
18 oktober 2021 — Marketing

Google Analytics 4: insights heruitgevonden

Google Analytics 4: insights heruitgevonden

Google Analytics 4 (GA4) zal weldra de nieuwe standaard zijn het bijhouden, meten en analyseren van gebruikersdata. Deze grote – én grootse – update van het populairste analyseprogramma brengt heel wat nieuwigheden met zich mee die beantwoorden aan de noden van vandaag. Vaarwel bounce rate, hello crossplatform meten en automatische insights!

Meteen starten met GA4? Kan zeker!

Het biedt een meerwaarde op vele vlakken en je bent voorbereid wanneer GA4 de huidige Universal Analytics (UA) vervangt – vanaf 1 juli 2023!.

Maar wat met je historische data? En biedt die GA4 wel alles wat je nodig hebt? We geven je graag inzicht in de tool en helpen je op weg voor een goede upgrade!

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics kennen we natuurlijk als dé analysetool die inzicht geeft in het functioneren van websites. Hiermee kan je het gebruikersgedrag en de resultaten van online marketing in kaart te brengen. Want meten is weten, toch? Een doordachte aanpak op vlak van analytics is dan ook onontbeerlijk binnen de digitale strategie van bedrijven.

Vorig jaar stelde Google de ‘App + Web’-properties voor, waarmee je data van je website of webshop en je app samen kon analyseren. Deze eerste stap wordt nu uitgebreid met extra mogelijkheden onder de nieuwe naam Google Analytics 4.


Waarom wordt GA4 gelanceerd?

Simpel: de huidige versie van Google Analytics (UA) sluit niet meer aan bij de hedendaagse noden. Consumentengedrag evolueert en de roep naar meer online privacy klinkt steeds luider. GA4 zal in eerste instantie naast UA bestaan, maar data overzetten is helaas niet mogelijk. Wie vandaag al de stap naar GA4 neemt, zal dus sneller nieuwe gegevens kunnen beginnen verzamelen en is helemaal mee voor de analyse van de toekomst!

Nieuwe manier van meten

In de huidige UA wordt alles gemeten via sessies gekoppeld aan user data. Deze verzamelen data zoals de leeftijd, het geslacht of de locatie van gebruikers via cookies of browserinstellingen. Bij websites met verschillende pagina’s werkt deze aanpak prima. Het probleem stelt zich echter bij nieuwere toepassingen zoals apps, videospelers of single page websites. Doordat UA deze als één pagina ziet, gaat waardevolle data (bv. aantal sessies of paginaweergaves) verloren. Verre van ideaal dus om de bezoekerservaring in kaart te brengen.

In GA4 zijn data controls geïntegreerd waardoor je data efficiënter kan verzamelen, beheren en gebruiken. Dat maakt het makkelijker om te voldoen aan privacywetgevingen zoals GDPR. Bovendien kun je de data inzetten om advertenties beter te personaliseren. De omschakeling naar GA4 is dus een absolute must als je alles uit je webtoepassing wil halen! Zie je er geen beginnen aan? Naar goede gewoonte staat Team Indie klaar om je hierbij te begeleiden.

Event-driven datamodel

GA4 introduceert een nieuwe manier van meten. Waar de nadruk vroeger op het aantal sessies of ‘ogen’ lag, verschuift die in GA4 naar waardevolle bezoekers en aantal interacties (events). Waarom? Deze benadering kan ook in apps worden gebruikt. Google meet voortaan een serie van events, waarbij elk gebeurtenis via parameters extra informatie (context) doorgeeft.

Voorbeelden van events:

  • Pagina bekijken
  • Brochure downloaden
  • Product toevoegen aan het winkelmandje

Aan die events kan je parameters toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan een bestandsnaam bij het downloaden van de brochure. Hoe zorgvuldiger de parameters ingesteld zijn in GA4 of Google Tag Manager, hoe meer inzicht je krijgt in het wat, waar, waarom en hoe van elk event.

Van universal analytics naar google analytics 4 nieuw datamodel indiegroup

De 4 ingrijpendste veranderingen in GA4

  1. Ontdubbelen van gebruikers
    Via de smartphone, pc of werkcomputer … klanten en leads komen via veel verschillende wegen terecht op je website, webshop of app. GA4 laat toe om de gegevens van eenzelfde gebruiker te bundelen waardoor er één gebruikerstraject gevolgd wordt, ongeacht het apparaat of de browser.
    GA4 doet dit via het unieke device ID en Google-accounts in Chrome of Gmail. Een gebruikersaccount voor je app of site is dus niet nodig – maar wel mooi meegenomen natuurlijk 😉. Rapporten zijn ook anders georganiseerd. Zo is er nu de nieuwe categorie ‘Life Cycle’ die rapporteert over acquisitie, engagement, omzet en retentie. De focus ligt voortaan op de hele customer life cycle!
  2. Meer insights en voorspellingen
    De toenemende vraag naar privacy impliceert een steeds groeiend verlies aan data. GA4 belooft dit op te vangen door meer doorgedreven inzichten te bieden en voorspellingen te doen via machine learning. Waar de insights van Universal Analytics vooral gebaseerd zijn op historische data, werken deze nieuwe inzichten meer voorspellend.
    De modellen voor machine learning bieden nieuwe inzichten en trends op basis van de verzamelde data. Het systeem zal je bijvoorbeeld kunnen waarschuwen wanneer de vraag naar bepaalde producten hoger is dan normaal of via analyses kan je berekenen wat de kans is dat een bepaalde doelgroep tot conversie zal overgaan. Zo kan je die groepen in je marketingplan integreren en worden ze misschien binnenkort vaste klant!
  3. Slimme audiences
    Het opbouwen van doelgroepen staat centraal in GA4. De verzamelde data dient als basis voor het automatisch aanmaken van doelgroepen. Je kunt bijvoorbeeld bezoekers automatisch laten splitsen in een groep die waarschijnlijk binnen de 7 dagen je website opnieuw bezoekt en een groep waarbij dit onwaarschijnlijk is.
    Daarnaast kun je ook doelgroepen definiëren op basis van wat gebruikers op je website deden. Dit is de kracht van programmatic advertising, maar dan vanuit je eigen data. Om hier rendement uit te halen, is het heel belangrijk om goed na te denken over welke interacties je wil meten en om daarvoor een meetplan op te maken. Uiteraard helpen onze GA-experts jou daar graag bij!
  4. Klantgerichte rapportering en de nieuwe Analysis Hub
    Er werd serieus gesnoeid in het aantal beschikbare standaardrapporten. In de plaats krijg je wel verschillende overzichtsrapporten die focussen op engagement, retentie en gebruikers. Wil je toch gedetailleerde rapporten? Dan is de nieuwe Analysis Hub jouw go-to. Deze hub is een flexibele oplossing om linken te leggen tussen je statistieken, audiences en inzichten. Er zijn verschillende soorten analyses mogelijk, van trechter- en padanalyses tot segmentenoverlap en cohortanalyses.


Is deze update iets voor jou?

Ab-so-luut! Hoe sneller je de stap zet naar GA4, hoe sneller je er de vruchten van plukt. Wie wacht om GA4 te gebruiken, loopt het risico om later te weinig data voorhanden te hebben om sterke analyses te maken. Je kunt immers geen historische data overzetten. Schakel je pas over wanneer Universal Analytics verdwijnt vanaf 1 juli 2023? Dan verlies je al je data en heb je geen cijfers van voorgaande jaren om mee te vergelijken.
Neem liever nu al rustig de tijd om de overstap goed te maken. De opzet en migratie van je bestaande conversies naar GA4 is immers niet op 1-2-3 gefixt. We adviseren je om GA4 eerst even naast UA te laten lopen. Beide systemen kunnen probleemloos naast elkaar draaien en elk hun gegevens verzamelen. De beste aanpak is om eerst je GA4-property helemaal uit te bouwen en daarna pas Universal Analytics uit te faseren. Uiteraard zijn we met plezier je hulplijn om dit efficiënt te laten verlopen!

Google analytics 4 analysehub indiegroup

GA4 is here to stay!

Google Analytics 4 is gelanceerd om de nieuwe standaard te worden. De nieuwe manier van meten focust op engagement, interacties en machine learning. Kortom, je data in GA4 weerspiegelt de moderne consument beter en jij krijgt een completer inzicht in de interacties tussen je klanten en je bedrijf, én dat cross-platform én cross-device!

Tegelijkertijd staat GA4 nog in zijn kinderschoenen. En eerlijk, dat voel je. Het is nog wat wennen, niet alle tools zijn even gebruiksvriendelijk en we missen nog bepaalde functies. Maar Google kennende zijn er de komende maanden extra features en tal van verbeteringen op komst. Zo is GA4 binnenkort helemaal klaar voor de toekomst … nu jouw website nog 😉!

Let’s get you trained!

Wil je meer weten over hoe je GA4 kan integreren in jouw marketingmix?
Wij geven graag de geheimen prijs tijdens een doelgerichte opleiding. Zo
ken jij GA4 binnenkort tot in de details en kan je concreet aan de slag
met rapporten en analyses om je marketing een boost te geven!