Alle berichten
Artikel

Gebruik je smartphone als portefeuille

Meer en meer consumenten maken gebruik van mobiele betalingen. Veel online winkels zijn echter nog niet klaar voor het ontvangen van mobiele betalingen. Consumenten surfen en shoppen steeds vaker via hun smartphone of tablet, maar kunnen bij het plaatsen van hun bestelling geen betaling verrichten. Dit obstakel in het aankoopproces is niet goed voor de beleving van de klant en de omzet van de shop. Om dit te voorkomen en de “bestel-drempel” zo laag mogelijk te houden, zorg je dus best voor een geoptimaliseerde mobiele check-out.

Aanbieders van mobiele betaaloplossingen

Er zijn vijf verschillende type aanbieders van mobiele betaaloplossingen:

  • Grote technologiebedrijven;
  • Technologische “start-ups”;
  • Grote retailers;
  • Banken;
  • Creditcard organisaties.

De stap om over te gaan tot een mobiele betaling is voor de consument het kleinst bij banken. Dit omdat de meeste consumenten al klant zijn bij een bank en een vertrouwensrelatie hebben. Je betaalt eenvoudig door het scannen van een QR-code en het ingeven van de pincode. Zowel de betaler als ontvanger krijgen onmiddellijk een bevestiging van de betaling op hun scherm. Bij het tweede type financiële dienstverlener uit het lijstje, de Creditcard bedrijven, staat mobiel betalen nog in de kinderschoenen.

Hieronder overlopen we enkele van de populairste mobiele betaaloplossingen:

Bovenstaande lijst is uiteraard verre van compleet. Verschillende andere bedrijven, waaronder Apple, zijn in de weer met verschillende ontwikkelingen voor mobiele betalingen. Eén ding is wel duidelijk als we kijken naar het aantal en de diversiteit van de spelers: Mobile payments gaan de komende jaren een belangrijke rol innemen in e-commerce. De tweede conclusie die we kunnen trekken, is dat er vandaag nog geen standaard bestaat.