Alle berichten
Artikel

E-Business trends 2017

Digitale transformatie is overal. In elke sector, zowel in de B2C- als B2B-markt, verandert digitale transformatie de essentie van organisaties, hun strategie en hun manier van werken. De transformatie van klassieke organisatie tot dynamische speler zorgt ervoor dat bedrijven evolueren naar een e-business. De stap naar digitale transformatie is een continu proces, net zoals je als e-business continu moet blijven evolueren. Het is daarom belangrijk om niet alleen de dynamiek van de digitale economie te begrijpen, maar ook te weten wat er speelt in de bedrijfswereld en welke kansen zich kunnen voordoen.

8 E-business trends: wat mogen we verwachten in 2017

Vooraleer enkele trends toe te lichten, scheppen we graag klaarheid over wat e-business eigenlijk is. Een vaak voorkomende misvatting is dat e-business een synoniem is voor e-commerce. Een e-business onderging een geïntegreerde businesstransformatie, waarbij digitale technologieën een dominante rol spelen. Zo worden waardeketens binnen en tussen bedrijven en met en tussen consumenten verbonden. Dat kan o.a. door middel van een e-commerceplatform. Maar e-business gaat nog een stapje verder: het is het aanpassen van het volledige organisatieproces, niet alleen op het vlak van structuur en technologie, maar vergt ook een andere denkwijze.

Er vindt digitale verandering plaats of je daar nu naar streeft of niet. De grootste fout is te denken dat digitale revolutie voorbijgaat!

Een early adopter was de Amerikaanse startup Spring. Deze kledingketen ontwikkelde een persoonlijke shopping assistent, springbot genaamd. De webshop/app van Spring is sinds april 2016 gekoppeld met de Facebook send/receive API. Daardoor kunnen er in Facebook Messenger zeer eenvoudige gesprekken gevoerd worden op basis van een reeks multiplechoicevragen. De consument komt uiteindelijk op een pagina terecht waar hij of zij kan winkelen en de checkout doorlopen, waarna hij of zij teruggestuurd wordt naar Facebook Messenger en het ontvangstbewijs bekomt.


Belangrijk is dat het Messenger platform wordt aangedreven door Artificial Intelligence, wat betekent dat bedrijven op grote schaal een natuurlijke taalinterface met de consument kunnen bouwen. Het voorbeeld van Spring kan nog veel intelligenter worden. Zo kan er een bot gebouwd worden die de Facebook bot engine gebruikt. Je voedt de bot met eenvoudige conversaties, waarna de chatbot elke variatie van die conversatie zelfstandig kan voeren door middel van AI en machine learning. Dat is het punt waar Messenger apps zeer interessant worden voor bedrijven. Nu is er nog een menselijke interactie nodig om de juiste customer service te bieden, binnenkort zullen chatbots op basis van deep learning die ondersteuning op grote schaal leveren.

Nu is er nog een menselijke interactie nodig om de juiste customer service te bieden, binnenkort zullen chatbots op basis van deep learning die ondersteuning op grote schaal leveren.
Een API de deuren voor meerdere platformen om samen één ecosysteem te vormen dat snel en flexibel is.

Als bedrijven steeds meer het beste willen halen uit verschillende technologieën, zullen API’s een prominente rol spelen. In plaats van gedwongen met een technologie te ‘trouwen’, opent een API de deuren voor meerdere platformen om samen één ecosysteem te vormen dat snel en flexibel is. Bepaalde software- en technologieontwikkelaars zullen deze verandering verwerpen, omdat het betekent dat ze de taart moeten verdelen. Maar voor bedrijven die technologie inzetten om de beste gebruikerservaring te creëren en bedrijfsprocessen te optimaliseren, is het vaak noodzakelijk om te koppelen met de platformen van meerdere softwareleveranciers.

Er valt veel te winnen met een betere mobiele gebruikerservaring, maar er valt nog meer te winnen als je erin slaagt om de gebruikerservaring op elk kanaal te optimaliseren en naadloos op elkaar af te stemmen. Unified commerce zou het doel moeten zijn. Tegelijkertijd moet die unified commerce zo frictieloos mogelijk zijn. E-commerce wordt steeds meer mainstream dus zetten ook consumenten die minder vertrouwd zijn met online de stap. Zij verwachten een frictieloze ervaring, want anders haken ze af.


Niet alleen nieuwe gebruikers eisen een frictieloze ervaring. Ook vertrouwde gebruikers eisen dat de gebruikerservaring tot in de kleinste details geoptimaliseerd is. En dat op elk apparaat! Zo is het aantal mobiele betalingen aan een sterke opmars bezig. Betalingsproviders werken hard aan het vereenvoudigen van het betaalproces. Ook grote e-commerce platformen zoals Magento verbeteren het checkoutproces. Controleer in 2017 hoe frictieloos de online gebruikerservaring is die jij biedt en zet de nodige stappen om die te optimaliseren.

We zijn van mening dat deze nieuwe trends en technologieën een belangrijke rol zullen spelen in de continue stappen die e-businesses moeten zetten of de digitale transformatie-inspanningen die bedrijven moeten leveren. Een businessmodel dat wendbaar, flexibel en ontworpen is om te gedijen in een toekomst met verandering als enige constante, is noodzakelijk. Zo kan je als organisatie ook inspelen op innovaties en nieuwe trends.

Download B2B E-commerce whitepaper