Alle berichten
Magazine

E-book: Customer Data Platformen

In dit e-book behandelen we de uitdaging van de "twee gezichten van de klantreis". Het toont enkel het groeiend belang van data-gedreven werken aan. En voor vele bedrijven de noodzaak om een customer data platform ter ondersteuning in huis te halen.

Het succesvol implementeren van een customer data platform is echter niet van de poes. We geven dan ook een stappenplan mee van hoe je dat best voorbereid - zowel marketing als technisch middels een master data plan.

Tenslotte geven we je nog een aanpak mee om na het voorbereidende werk de beste technische keuze voor jouw organisatie te maken wanneer het op een DMP aankomt.

Download e-book
Screenshot 2020 01 29 at 13 44 43

Data-gedreven marketing.

Decennia lang moesten marketeers en reclamemakers genoegen nemen met gebrekkige data. Het was alsof ze zich in open zee bevonden, zonder kaart of kompas. Buikgevoel en creativiteit gingen hand in hand. Het waren de steunpilaren voor succesvolle marketing en communicatie.

Door de digitalisering, nieuwe hulpmiddelen en applicaties is dit veranderd. Marketeers hebben data tot hun beschikking waarmee ze het gedrag van hun doelgroep kunnen doorgronden.

De kunst is al die data te verzamelen om een volledig beeld te krijgen van de markt en de klant. Met nagenoeg realtime inzichten kunnen marketeers (al dan niet met hulp van automation) gegronde keuzes maken en sneller anticiperen. Maar data marketing installeer je niet van vandaag op morgen.

Data marketing starten?

Begin bij dit e-book.

Download e-book.

Customer data platformen.

Customer data platformen: technologie is nog niet eens het moeilijkste.

Het vraagt interne toewijding, een andere manier van denken, investeringen in technologie, de juiste data en analytische vaardigheden. En in een moderne wereld gaan data en creativiteit bovendien hand-in-hand.

Veel mensen zien data-driven marketing als iets technologisch en daar zit meteen de grote valstrik. Eigenlijk moet je je de vraag stellen: welke potentiële voordelen kunnen wij voor onze klanten realiseren met behulp van data? En dan denken wij aan onder andere een toename van convenience, betere personalisatie en een realtime customer service. Zaken die klanten ten zeerste zullen waarderen.

Zoals je dus merkt heeft data-gedreven marketing alles te maken met klant empathie. Wie is de klant? Hoe verloopt zijn journey? En hoe gebruiken we deze zaken om ook de interne bedrijfsdoelstellingen te behalen? Want daar zit natuurlijk het addertje onder het gras: de twee gezichten van de customer journey.

De uitdaging van datagedreven werken: de twee gezichten van de klantreis

Je kan natuurlijk je klanten perfect begrijpen en hen op hun wenken bedienen. Maar zelf als bedrijf wel op de rand van de afgrond komen te staan. Kijk maar naar Zalando of Bol. com. Populair bij de klanten? Ja. Winstgevende activiteit? Neen. Zo zie je maar. Het gaat er om beiden te verbinden. En daar dient nu net een data management platform voor.

Een data management platform lost het probleem van de twee gezichten van de klantreis op. Tevens is het de perfecte eerste stap naar het implementeren van automation in jouw organisatie.

Data Platform expert worden?

Verneem er alles over in ons e-book.

Download e-book.