Alle berichten
Artikel

De waardeketen: de plek om te innoveren met B2B e-commerce

Bij het bepalen van een strategie is ‘inzicht in de klant’ cruciaal, maar dat zegt vaak niet alles. Strategie bevindt zich in de doorsnede tussen ‘de markt’ (klanten) en ‘de organisatie’ (je plaats in de waardeketen). Zeker in het geval van echte B2B-spelers is de waardeketen van uitermate groot belang om tot een relevante strategie te komen. Voeg daar nog de dimensie technologie aan toe, et voilà: digitale strategie is gedefinieerd. De waardeketen is veel meer dan een logistieke ketting, al maakt supply chain een belangrijk deel uit van de waardeketen. Bovendien is deze keten vandaag ook verbonden door digitale technologie en informatiestromen. De verschillende schakels zitten niet in een vacuüm, maar communiceren met elkaar.

Het meest aangehaalde voorbeeld is fabrikanten die gebruikmaken van de mogelijkheden van e-commerce om groothandels en distributeurs te omzeilen doordat ze directe distributiekanalen met klanten opzetten of versterken. Het risico dat traditionele groothandels en distributeurs lopen, is groot: in een e-commerce wereld hebben klanten geen tussenpersoon nodig die zorgt voor de match tussen vraag en aanbod.

Winnaars in de B2B e-commerce markt snappen maar al te goed dat B2B e-commerce eigenlijk staat voor totale digitale business platformen.

Download hier het volledige ebook!

Download