De tip van Dominique -
10 november 2019 — Inspiratie

De tip van Dominique - "PIM": Productinformatie efficiënt beheren!

De tip van Dominique - "PIM": Productinformatie efficiënt beheren!

"PIM": Productinformatie efficiënt beheren!

PIM

Productinformatie gecentraliseerd en efficiënt beheren zorgt voor een enorm competitief voordeel binnen het omnichannel verhaal. Ondernemingen kunnen hierdoor sneller schakelen, hebben up-to-date informatie beschikbaar en kunnen deze informatie gemakkelijk verrijken om tegemoet te komen aan nieuwe distributiemogelijkheden (website, webshop, apps, ...). In realiteit loopt dit echter bij heel wat ondernemingen spaak, zeker wanneer de origine van deze ondernemingen niet in het digitale ligt.

Herkenbaar?

Productinformatie zit vaak verspreid over diverse medewerkers, is verdeeld over verschillende omgevingen (ERP, Excel documenten met prijzen, Google Drive mappen met afbeeldingen, ...) of is opgeslagen in verschillende formaten (bv. technische informatie die enkel op papieren fiches beschikbaar is). Van bepaalde informatie is de bron zelfs niet langer beschikbaar...


De impact van gedecentraliseerd beheer van informatie is groter dan je zou verwachten. Denk maar aan het dagelijks opzoeken van de laatste versie van een productomschrijving, de recentste productfoto’s bijeensprokkelen, de laatste prijslijst opvragen, etc. Dit leidt tot ergernissen en tijdsverlies onder de medewerkers binnen een organisatie.


De tijd en inspanning die nodig is om alles gebundeld te krijgen zorgt dan weer voor vertragingen in de time-to-market van nieuwe producten, updates en campagnes. Wanneer meerdere versies van dezelfde informatie gaan circuleren komt het nadeel naar boven dat er mogelijk verouderde of ronduit incorrecte informatie wordt verspreid, met misnoegde klanten, leveranciers of erger tot gevolg. Kortom, er zijn voldoende redenen om uit te kijken naar een degelijke oplossing.

PIM to the rescue!

Op stevige fundamenten kan je bouwen. Dit geldt ook voor jouw online verhaal. Online zaken doen en het efficiënt en doelgericht verspreiden van productinformatie gaan hand in hand met elkaar. Zo merk je snel hoe belangrijk het is om stil te staan bij het beheer van jouw productinformatie. De gebruikelijke oplossing voor de eerder genoemde problemen is het inzetten van een PIM systeem (Product Information Management systeem). Het PIM systeem centraliseert, organiseert, categoriseert, lokaliseert, synchroniseert en laat verrijking van productinformatie toe.

PIM 190314 160342
AF Fotografie AF C9262 607

Wanneer nood aan een PIM?

Hieronder hebben we een lijst opgesomd van typische gevallen waarbij je PIM in overweging neemt:

  • Je beschikt over een grote hoeveelheid producten (SKU’s)
  • Productinformatie zit verspreid over verschillende bronnen en/of departementen
  • Er is een gebrek aan kwalitatieve productinformatie
  • Nieuwe producten en productupdates zijn dagelijkse kost
  • Productinformatie wordt verspreid naar verschillende kanalen

"Het doel van Product Information Management is het zuiveren en centraliseren van productinformatie, om op consistente wijze zowel accurate als up-to-date informatie te voorzien voor verschillende kanalen."
Dominique De Rijcke, managing partner Indie Group

Download de whitepaper

Laat je inspireren door de informatie in onze whitepaper en groei zelf uit tot de PIM-expert van jouw organisatie.

Performance. Punt.

Performance en efficiëntie gaan hand in hand. Benieuwd hoe we jouw bedrijf of organisatie naar nieuwe online hoogten kunnen stuwen? Wij ook!