Alle berichten
Artikel

De tip van Daphné: Bereik potentiële bezoekers via Remarketing

Iedereen kent de fameuze marketing tactiek van ‘Booking.com’ of andere reisorganisaties wel. Wanneer je een bepaald hotel of vakantiehuisje hebt bekeken, word je erna overspoeld door advertenties van dat specifieke hotel of huisje. Deze vorm van advertising heet Remarketing.

Remarketing

Optimalisatietips voor je Remarketing campagnes

Start altijd vanuit een strategie!

1. Start vanuit een strategie

Vooraleer te starten met het opzetten van je Remarketing campagne moet je nadenken over de strategie en de bijhorende doelstellingen. Wil je Remarketing inzetten om aan upselling te doen of wil je bezoekers benaderen die hun winkelmandje hebben verlaten? Gedefinieerde doelstellingen zorgen ervoor dat je later de campagnes kunt analyseren en optimaliseren.

Enkele voorbeelden:

  • Bezoekers zonder een conversie: Je hebt een webshop en je wilt bezoekers bereiken die een bepaald product hebben bekeken en dat product in hun winkelmandje hebben geplaatst, maar uiteindelijk afhaken.
  • Upselling
    Je hebt een webshop, die bedden en allerlei toebehoren verkoopt. Een klant die reeds een bed heeft aangekocht, benader je later met bedlinnen.
  • Bereik klanten binnen een bepaalde periode nadat zij een aankoop hebben verricht
    Je hebt een webshop, die games verkoopt voor spelconsoles. Je weet dat klanten, na het aankopen van een Playstation of een Wii, vaak na 30 tot 90 dagen verschillende games kopen. Je benadert deze bezoekers met advertenties over het ruime aanbod games voor Playstation en Wii.

2. Maak gebruik van remarketinglijsten

Alle bezoekers van jouw website worden verzameld in een volledige bezoekerslijst. Op basis van deze lijst kan je oneindig veel andere lijsten creëren. Bijvoorbeeld bezoekers die:

  • afhaken in het winkelmandje;
  • een bepaalde categorie hebben bekeken;
  • een aantal minuten op een bepaalde pagina zijn gebleven.

Bouw dus op basis van je Remarketing strategie lijsten op om specifieke doelgroepen te bereiken.

Deze lijsten kan je aan meerdere voorwaarden laten voldoen, maar houd er rekening mee dat deze lijsten steeds relevant moeten blijven!

Je kan ook lijsten aanmaken voor bezoekers die niet relevant zijn om opnieuw te benaderen. Deze lijsten kan je zowel op campagne- en advertentiegroep niveau uitsluiten.

3. Stel een frequentie in

Bij Booking.com is het zo dat je de banners tot meerdere malen per dag op verschillende websites ziet verschijnen. Dit gaat bezoekers, potentiële leads of kopers irriteren. Bij het opzetten van een Remarketing campagne via Google AdWords kan je een ‘frequency cap’ instellen.

Een ‘frequency cap’ bepaalt hoe vaak jouw doelgroep een specifieke banner te zien krijgt, bijvoorbeeld drie keer binnen de gehele campagne of per dag.

TIP: Via ‘dimensies’ kan je ook nagaan hoeveel keer de banners per dag/week/maand verschenen zijn.

4. Benader je doelgroep op het juiste moment, op de juiste plaats

Het inzetten van Remarketing tijdens de beslissingsfase van je bezoekers is uiterst interessant. In de koopfase loont het nog extra de moeite om Remarketing in te zetten, waarbij de beste vorm Dynamische Remarketing heet. Met deze vorm van adverteren toon je dynamische advertenties met producten die werden aangeklikt, op het verlanglijstje staan of zelfs in het winkelmandje liggen.

Als je enkel bezoekers target die al op jouw website of webshop zijn geweest, dan worden je advertenties overal getoond. Ook aan mensen die inmiddels al in een hele andere mindset zitten. Probeer bij het opzetten van je Remarketing campagne websites toe te voegen, die relevant zijn voor je producten en/of diensten. Sluit ook irrelevante websites en categorieën uit. Op die manier worden je advertenties getoond aan de juiste doelgroep, met de juiste boodschap, op het juiste moment en op de juiste plaats.

Contact-daphne-gaudens-small

Leer je klant kennen!

Een klantenrelatie bouw je op wanneer je weet waar de klant mee zit. Een goed gesprek is hierin vaak de sleutel tot succes!

Contacteer ons