Alle berichten
Artikel

Breng structuur in je productaanbod in functie van je klantenprofielen

Uitgeverij Pelckmans besliste om zich nog meer te gaan richten op haar verschillende klantenprofielen om hun online/digitaal verhaal verder uit te bouwen. Snel werd één van de uitdagingen binnen dit verhaal concreet, namelijk het structureren van het uitgebreide productaanbod in functie van de verschillende klantenprofielen. Samen met Robbie Hontelé van Pelckmans bespreken we onder meer hoe deze uitdaging werd aangegaan

Unieke gebruikerservaring aanbieden

Veel bedrijven willen hun productaanbod zo goed mogelijk afstemmen op de wensen, behoeften en verwachtingen van hun klanten en potentiële klanten. Ze worstelen echter vaak met de vraag hoe ze dit online over de verschillende kanalen heen kunnen en moeten aanpakken. Pelckmans betrok Indie Group daarom van bij de start in dit verhaal. Samen werd een oplossing uitgewerkt om op de online kanalen de verschillende klantenprofielen een andere, unieke ervaring te geven.

Een interview met Robbie Hontelé, ICT-projectcoördinator uitgeverij Pelckmans:

Over Pelckmans

Uitgeverij Pelckmans is doorheen de jaren gegroeid tot één van de hoofdrolspelers op de Belgische educatieve markt. Als uitgeverij die staat voor onderwijsvernieuwing houdt Pelckmans vinger aan de pols bij hedendaagse tendensen in de onderwijswereld. Dit kan alleen dankzij de kritische geest, de creativiteit en de sterke innovatieve cultuur die heersen binnen het bedrijf, bij de uitgevers en in de auteursgroepen.

Integratie van website en webshop

De uitgeverij was reeds online actief door middel van een website en een eenvoudige bestelmodule. Na het openhouden van alle mogelijkheden kwamen we tot de conclusie dat het samenvoegen van de website met een nieuwe webshop de beste keuze was. Dit was een eerste belangrijke beslissing, maar daarom nog geen oplossing voor alle uitdagingen die Pelckmans met dit project te wachten stonden.

Vooraf werden de verschillende klantenprofielen van uitgeverij Pelckmans concreet in kaart gebracht. Zo konden een tiental profielen worden gedefinieerd. Om ieder van hen een andere gebruikerservaring aan te bieden werd als het ware een toegangspoort gecreëerd op de webshop, die beschikbaar is via een MijnPelckmans account. Wanneer gebruikers een account willen aanmaken moeten ze als eerste stap meteen hun type profiel selecteren en verdere gegevens aanvullen.

Op basis van het aangemaakte account en het gekozen profiel kan de webshop andere productenof productinformatie tonen, wordt extra lesmateriaal aangeboden en is een volledigkortingssysteem opgesteld. Leerkrachten krijgen bijvoorbeeld extra kortingen op producten uit hun vakgebied waar particulieren geen recht op hebben.

Toekomstgerichte oplossing

Als partner was Indie Group van in het begin nauw betrokken en konden we constructief en toekomstgericht meedenken met Pelckmans. Dit leidde tot een oplossing die ook heel wat mogelijkheden biedt in de toekomst, om bijvoorbeeld nog een stapje verder te gaan qua personalisatie en persoonlijke beleving.

Webshop als onderdeel van de marketingstrategie

Een groot voordeel van de nieuwe website is het feit dat deze door de mogelijkheden nu echt onderdeel wordt van de gehele marketingstrategie. Pelckmans kan haar productaanbod afstemmen op de wensen, behoeften en verwachtingen van hun klanten. Dit zorgt voor een betere‘customer service’ of ‘klantbeleving’, wat op zijn beurt bijdraagt tot het opbouwen of onderhoudenvan de kwetsbare klantrelatie.

We weten door onze jarenlange samenwerking met Indie Group dat we er van uit kunnen gaan dat alle feedback correct zal worden verwerkt tegen de afgesproken deadline.
ROBBIE HONTELÉ, ICT-PROJECTCOÖRDINATOR UITGEVERIJ PELCKMANS