Alle berichten
Artikel

Betere prestaties dankzij bloggen

Bloggen is al een tijdje populair en sommige fervente bloggers verdienen er zelf genoeg geld mee om rond te komen. Waarschijnlijk ken je zelf ook wel iemand in jouw familie of vriendenkring die blogt over zijn of haar hobby of passie. Wist je dat bloggen ook heel interessant en belangrijk kan zijn voor bedrijven? Goed bloggen heeft verschillende voordelen voor de website en/of webshop van jouw bedrijf. Het onderhouden van een blog kost vooral tijd. Maar het is een investering die de moeite loont!

Bloggen voor bedrijven 1

Bloggen voor bedrijven

Heel wat bedrijven hebben een blog op hun website of webshop, maar publiceren weinig artikelen (contentmarketing). Het is nochtans een echte aanrader, omdat je via een blog je expertise kan delen en autoriteit kan opbouwen. Daarnaast zorgt een blog ook voor zichtbaarheid in de markt, doordat de artikelen worden opgenomen door Google en andere zoekmachines. Tenslotte biedt een blog mogelijkheden om interactie aan te gaan met je doelgroep. Wanneer je start met bloggen, is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen en in te spelen op hun voorkeuren (qua inhoud en taalgebruik).

Een blog is namelijk geen verkoopkanaal. Uiteraard publiceer je content die aansluit bij je producten en diensten, maar het is vooral de bedoeling om content te schrijven die relevant is voor je doelgroep. Het beschikken over een goede, relevante blog zorgt voor een grotere brand awareness. Wanneer lezers van je blog een blogartikel interessant vinden, zullen ze dit delen op social media of andere kanalen. Een blog zorgt dus ook voor een groter bereik.

Voordelen

Het nut van een bedrijfsblog werd lang in vraag gesteld omdat er geen directe opbrengsten aan gekoppeld konden worden. Toch heeft een bedrijfsblog heel wat voordelen:

Extra verkeer

Er is meer verkeer naar je webshop en daarenboven zijn dit kwalitatieve bezoekers omdat ze interesse tonen in het onderwerp.

Nieuwe leads

Je komt in contact met potentiële klanten en kan deze klanten overtuigen door de expertise die je uitstraalt.

Relatie versterkend

Bestaande klanten of bezoekers van je website zullen zich binden door de relevante content.

Betere SEO positie

Blogberichten worden geïndexeerd door zoekmachines, bevatten keywords en zijn relevante en waardevolle content.

Stijgende naamsbekendheid

Wanneer je een zeer waardevolle blog hebt, vergroot de kans dat andere websites naar je artikels linken en dat lezers je blogberichten delen.

Tips voor een succesvolle blog

Link building

Link van het ene blogartikel naar het andere blogartikel en link vanuit je blogartikelen naar producten. Dit is niet alleen handig voor bezoekers, maar ook goed voor de interne structuur van je website of webshop.

Social media

Verspreid je blogberichten via de andere communicatiekanalen van jouw bedrijf. Zo kan je blogberichten opnemen in je nieuwsbrief en kan je ze delen op social media.

Maak je blogberichten niet te lang en verwerk titels, opsommingen en afbeeldingen in de tekst. Op die manier zijn je blogberichten visueel aantrekkelijk.

Publiceer frequent een nieuw blogbericht en doe dit op een regelmatig tijdstip.

Schrijf geen relevante content voor zoekmachines, maar voor bezoekers. Wanneer je deze gedachte in het achterhoofd houdt volgen de voordelen voor zoekmachinevriendelijkheid vanzelf.