Onboarding: focus op development
Na strategie komt development. En hoewel je het misschien niet meteen linkt aan onboarding, speelt techniek een essentiële rol. Want als de technische kant afgestemd is op het gebruiksgemak van je klanten én medewerkers wordt je nieuwe online platform een echte winner! Concrete tools, doordachte backend, … een inkijk in het technische luik.
Lees meer …
Een intuïtief platform is de sleutel tot succes. Mensen moeten er vlot mee kunnen werken. Juist, mensen. Want wie b2b-orders plaatst, is buiten zijn werkuren ook een gewone consument. Iemand die b2c shopt en die datzelfde gebruiksgemak ook verwacht in een b2b-bestelplatform.
Doordacht ontwikkelen is dus een must! Van een beperkt aantal kliks om bij een product te komen tot een duidelijk besteloverzicht, de gekende b2c-beleving moet worden geëvenaard om het b2b-platform succesvol te maken.
Inside out
Je voltallige sales team is een schat aan informatie. Zij weten wat er speelt en kennen de klanten door en door. Door hen te betrekken bij de ontwikkeling van het online platform, ben je zeker van een e-commerce systeem dat beantwoordt aan de noden je klanten.
Het sales team is op zijn beurt helemaal overtuigd van het nut van het platform en kan de functionaliteiten goed overbrengen aan je klanten. Ah ja, natuurlijk, want ze waren erbij vanaf het prille begin!
Een handige functionaliteit die wij standaard voorzien is een klantenlogin voor de vertegenwoordigers. Zij kunnen inloggen alsof ze de klant zijn en kunnen hun vaste klanten zo begeleiden van A tot Z. 10/10 voor service en tevredenheid!

Easy does it
Het online platform moet vlot en intuïtief werken. Specifieke b2b-features helpen daarbij. Want eens klanten het gemak van jouw online platform ontdekken, zullen ze – in een ideale wereld – nooit nog ergens anders willen bestellen!
- Quick & bulk orders: je klant kan heel vlot bestellen door een Excel met productnummers vanuit zijn eigen systeem te uploaden.
- Re-orders: alle producten die ooit werden besteld, worden in een aparte categorie verzameld. Vlot teruggevonden, snel besteld.
- Data sheets: veiligheidsvoorschriften of andere data worden automatisch meegestuurd met het desbetreffende product. De data sheets kunnen ook worden gebundeld in een persoonlijke bibliotheek.
Service to the next level
Een online platform biedt klanten heel wat meer mogelijkheden dan alleen bestellen. Alle online én offline orders kunnen worden bekeken, alle facturen zijn zichtbaar, orderstatussen kunnen worden geraadpleegd, …
Wanneer klanten vroeger belden naar de klantendienst voor informatie, kunnen ze die nu te allen tijde online raadplegen. Handig, overzichtelijk en tijdswinst voor alle partijen!
Endless possibilities
De technische mogelijkheden van een degelijk online platform zijn enorm. Zo wordt cross- en upselling heel vlot mogelijk gemaakt. In de strategische fase werd een product-markt matrix opgesteld, die nu z’n vruchten afwerpt.
Een voorbeeld: Een carwash neemt idealiter 5 autowas producten af. Als Carwash Splash er slechts 2 koopt, zullen de 3 andere in de kijker worden gezet op het platform.
Daarnaast kan het platform ook worden gekoppeld aan mail flows, sociale media, … Koopt Carwash Splash bijvoorbeeld om de 4 maanden nieuw glansspoelmiddel? Dan mailt het systeem in maand 3 met een korte reminder. Jij bent de concurrentie voor en je klant is tevreden!
Go for big!
Grote spelers hebben vaak een centrale aankoopdienst. Wil een bepaalde afdeling iets bestellen, dan moet de aankoopdienst die offerte eerst goedkeuren. Heel wat tijdrovende administratie dus.
Via punch-out kan dit proces veel efficiënter verlopen. Het interne systeem van de organisatie wordt geconnecteerd met jouw online platform. Elke afdeling kan zelf een winkelmandje vullen, de aankoopdienst keurt het rechtstreeks goed en jij kan de bestelling heel vlot afhandelen!

Wil je meer weten over de 3 Indie milestones?
Zo’n technische alleskunner is natuurlijk gebouwd op een gefundeerde strategie. Via performance wordt het online platform daarna doordacht in de markt gezet.