- Performance Marketing
Voka West-Vlaanderen
Kennisdeling & strategische coaching
Practise what you preach: level-up met externe expertise
Het aanbod van Voka West-Vlaanderen voor ondernemers is enorm. Diverse opleidingen, webinars, adviessessies, informatieve nieuwsbrieven, … you name it, Voka West-Vlaanderen organiseert het! Toch zijn er heel wat ondernemers – zowel starters als anciens – die niet weten waarvoor ze bij Voka West-Vlaanderen allemaal terecht kunnen. De veelheid aan mogelijkheden maakt het tegelijk ook moeilijk om het aanbod gestructureerd te communiceren.
Het is de ambitie van Voka West-Vlaanderen om haar leden te ondersteunen tijdens hun levenslang groeitraject met een groeipad op maat o.b.v. de pijlers opleiding, netwerking en belangenbehartiging. Onder het motto ‘practise what you preach’ haalden ze onze digitale expertise in huis. In een eerste fase gingen wij in-house mee aan de slag om een drietal projecten op de kaart te zetten door middel van de opzet en lancering van digitale campagnes. De resultaten en de Voka-Indieklik was er, tijd om in fase 2 de communicatiestrategie samen aan te pakken!
How it started …

We startten onze samenwerking met inhouse ondersteuning. Indie-collega Lorenzo werd één dag in de week een Voka-collega van Kenneth & Sebastien en co. Samen werkten ze de concrete digitale campagnes uit voor Voka In-House: Voka In House, Jump2Business en blended learning.
Voor elke campagne werden de doelgroep en doelstellingen nauwkeurig bepaald en ook de juiste communicatiekanalen werden vastgelegd. Lorenzo hielp bij het opzetten van het digitale luik en toonde hoe je campagnes efficiënter kunt meten, rapporten kunt maken en ze interpreteren, … van een goeie collega kun je immers altijd bijleren!
How it’s rolling …
Aangezien de 3 campagnes het goed deden, kwam er ook een vraag naar ‘the bigger picture’. De communicatie-afdeling werkte eerder uitvoerend en heel campagnegericht. Dankzij onze samenwerking proberen we te evolueren richting doordachte marketing met een duidelijke strategie. Het team van Voka heeft zelf de touwtjes stevig in handen, wij nemen graag de rol van coach op ons!
1. Traject uitstippelen
Wie ons al een beetje kent, weet dat we bij Indie Group niets zomaar doen. Ook onze klanten leren we graag doelgericht denken. Daarom organiseerden we verschillende workshops met het Voka-team om de persona’s, doelstellingen, … vast te leggen en een overall strategie te bepalen voor de komende vijf jaar.
2. Communicatieplan uittekenen
Het communicatieteam van Voka zet zelf de strategie uit voor het komende jaar. Zij bepalen de planning, tussentijdse doelstellingen, communicatiekanalen, … zoals het een goede coach betaamt sturen wij bij en ondersteunen we waar nodig. We gaan ook nog wekelijks inhouse bij Voka werken om het team nog meer digitale diepgang bij te brengen.
3. Een blik op de toekomst
Hoewel de eerste stap is gezet, blijft er nog werk aan de winkel. 2021 is een jaar van trial-and-error, bijsturen, extra tips & tricks, … Maar deze vormt alvast een goede basis voor een concreet en stevig communicatieplan in 2022 voor de echte sprong naar digitale maturiteit!
