Modde
Voortdurende samenwerking – Indie Group als marketingpartner
Samen richting rendabel online platform
Modde had een gloednieuw platform laten ontwikkelen dat online bestellen voor hun B2B-klanten makkelijk zou moeten maken. De vakmannen bleven echter trouw aan de klassieke bestel kanalen, waardoor er weinig activiteit op de webshop kwam. De hamvraag voor Indie Group: ‘hoe overtuigen we de klanten om het bestaand online platform (meer) te gebruiken?’
Een nauwe wisselwerking is wat onze samenwerking met Modde typeert. Wij gaan regelmatig ter plaatse om ondersteuning te bieden, extra mogelijkheden te bespreken en de afgelopen acties te evalueren. Zo werken we samen aan een rendabele online shop!
Modde: groothandel voor de gebouwschil
Modde is met z’n 5 vestigingen een gekende speler in bouwmaterialen. Ze zijn specialist in vier grote clusters – dak, gevel, zink en isolatie – en onderscheiden zich door een uiterst sterke en persoonlijke service. Advies nodig over een bepaald product, een opleiding volgen in de Modde Academy of professionele assistentie op de werkvloer? Modde is hét aanspreekpunt voor elke vakman en gepassioneerde DIY’er!

They name it, we’ll make it happen!
Dankzij ons nauw partnership kunnen we heel kort op de bal spelen. We kennen de werking van Modde, weten wat ze belangrijk vinden en werken bovenal goed samen. Zo zijn we altijd snel op weg om een nieuwe actie te lanceren of een andere invalshoek uit te testen.
Online marketingplan
Het is een Indie Group classic: persona’s en customer journeys bepalen. Zo krijgen we een duidelijk beeld van de verschillende types klanten en kunnen we de toekomstige communicatie helemaal afstemmen op wat zij belangrijk vinden. Via een grondige concurrentieanalyse werd ons beeld van de markt compleet. We spitsten ons online marketingplan toe op diverse B2B-doelgroepen die we elk op een eigen manier lieten kennismaken met de online shop.
1. Bestaande klanten activeren
Het klantenbestand van Modde kon ruwweg in twee clusters worden opgedeeld: vakmensen mét en zónder account. Die eerste groep moest worden geactiveerd om op meer regelmatige basis online te bestellen, de tweede groep moesten we overtuigen om een account aan te maken.
Voor beide clusters zetten we een specifieke e-mail automation campagne op. We focusten op de noden van elkeen en toonden ze alle voordelen van online bestellen via modde.be.
2. Nieuwe klanten aantrekken
Het online platform moest natuurlijk ook nieuwe klanten laten kennismaken met Modde. Hiervoor creëerden we diverse advertising campagnes, onder meer via sociale media en Google Search. Ook voor de Waalse tegenhanger, Toitmat, werden social campagnes voorzien.
3. Ad-hoc campagnes
Naast het plan voor de webshop, werken we ook campagnes uit rond specifieke topics. Ter gelegenheid van de Belgian Roof Day stellen we al enkele jaren een marketingplan op waarbij we de aanwezigheid van Modde op de beurs in de kijker zetten. Hiervoor combineren we posts en advertenties op sociale media met een duidelijke landingspagina op de website.
