Marie-Marie maakt de switch van pure offline naar omnichannel verkoop

 — Twee zussen, Laurence en Valérie, begonnen hun verhaal met een duidelijke missie: de gerenommeerde bed- en badlinnenzaak in hartje Antwerpen van hun ouders voortzetten én hun eigen digitale stempel drukken.

Marie-Marie

No business like family business

Marie-Marie is een familiebedrijf met meer dan veertig jaar ervaring in het vakgebied van bed- en badlinnen. Het bedrijf dat eigen handdoeken, dekbedsets, kussens en donzen produceert, maar inmiddels ook stijlvolle plaids en accessoires verkoopt, bestaat sinds 1979 en is al jaren een gevestigde naam in de sector. Kwaliteit, prachtige kleuren, fijne service en een vast team zijn kernwoorden binnen het bedrijf. 

Zussen Laurence en Valérie Vandenbussche bouwden het bedrijf de afgelopen jaren verder uit. Naast de prachtige winkel in Antwerpen openden ze een tweede winkel in Knokke én een net zo mooie online omgeving waar klanten inspiratie opdoen en bestellingen kunnen plaatsen.

Sterke groei ambities, ook online

Met als doel de luxueuze sfeer die je meteen proeft bij een bezoek aan de winkel – de etalages van Marie-Marie behoren tot de mooisten van de wereld – ook online uit te stralen én de potentiële markt te vergroten, werd ingezet op een sterk online platform. De bestaande webshop werd recent omgezet naar het e-commerce platform Shopware.

Met onder andere cross-sell op productpagina's, een 'maak de look af'-functionaliteit, een vereenvoudigde check-out, een visuele kleurkiezer én de mogelijkheid om webactiviteit per websitebezoeker te volgen en daarop in te spelen, is Marie-Marie klaar voor de toekomst.

Aan ambities ontbreekt het niet: Marie-Marie wil graag een Europese speler worden op de bed- en badlinnenmarkt.

Optimaal gebruik maken van de beschikbare middelen

De online aanpak van Marie-Marie blijft continu in ontwikkeling. Om de duidelijke groei ambities te ondersteunen werd het e-commerce platform aangevuld met een zorgvuldig uitgekozen data platform. Shopware en Dotdigital zijn de grote spelers in dit marketingautomatisatie verhaal.

Er wordt sterk ingezet op marketingautomatisatie en e-mailautomatisatie om onontgonnen verkoop uit de bestaande klantenbasis te halen.

Tijdens een soldenperiode wordt de automatisering zo opgezet dat het klik- en open gedrag telkens een relevant vervolg kent. Dankzij een goed klantinzicht met bijhorende data worden nieuwsbrieven gepersonaliseerd, waardoor Marie-Marie ook relevant blijft na aankoop van de klant.

Meer bereiken met dezelfde hoeveelheid middelen is het logische gevolg van een goed opgezet marketingautomatisatie traject.

Strategisch uitgekozen verbetertrajecten

Data is de sleutel tot continue verbetering. Door in te zetten op kwalitatieve klantprofielen kan Marie-Marie haar klanten elke dag de beste persoonlijke ervaring bieden. Dankzij de grondige analyse van deze profielen en de klantgroepen waartoe ze behoren, worden de juiste verbetertrajecten uitgekozen die zorgen voor meetbare impact op de groei.

Volledig in lijn met de hands-on mindset van Marie-Marie, geven we hen ook gerichte opleidingen omtrent SEO, Dotdigital en Google Analytics zodat het team ook zelf aan de slag kan.

In ons langdurig partnerschap streven we steeds naar open communicatie en een kritische blik op de huidige manier van werken, wat ons in staat stelt om de uitdagingen van morgen zij aan zij te overwinnen.

Gesegmenteerde e-mailaanpak zorgt voor... — Een grote wens van de twee zussen was om persoonlijke communicatie met klanten mogelijk te maken, om zo elke individuele customer journey te verbeteren en de conversie te verhogen.

3,5x

groei online omzet via e-mail marketing

11%

gemiddelde click-to-open rate

Quote icon

"Wij kozen bewust voor een partnership met Indie Group zodat we steeds een beroep kunnen doen op hun expertise. Als echte partners hebben we samen flexibel ingespeeld op de veranderende markt. We blijven samen groeien dankzij de strategisch uitgekozen verbetertrajecten."

~ Laurence, Marie-Marie

Wil jij net als Marie-Marie digitaal groeien?

Als end-to-end partner bouwen we samen aan jouw digitaal traject. Geen holle termen, wel een heldere strategie en resultaten om op te high-fiven!