- Performance Marketing
- Online Strategie
- E-commerce
- Data Analytics & dashboarding
Marie-Marie
Online partnership dat rendeert
No business like family business
Twee zussen, Valérie en Laurence, met een duidelijke missie: de gerenommeerde bed- en badlinnenzaak van hun ouders voortzetten én hun eigen digitale stempel drukken. De sfeer die in de Antwerpse winkel hangt, moet een webshopper ook kunnen ervaren. Dit is het online groeiverhaal van Marie-Marie.
Ons traject
Zowel het bedrijf als de zussen hadden in het begin van onze samenwerking weinig digitale ervaring. Toch toonden ze zo'n 3 jaar geleden de durf om te investeren in een online shop en dito campagnes. Dankzij hun vertrouwen in Indie Group kunnen wij als partner heel kort op de bal spelen, met mooie resultaten tot gevolg.
Marie-Marie is hét bewijs dat online aanwezigheid de offline winkelbeleving en -verkoop echt kan stimuleren. De gegrepen kansen tijdens de coronapandemie bewijzen des te meer dat een gedegen partnership je brand een niveau hoger kan tillen.
1. Eerste stappen in digitale verkoop
Bedlinnen: het is een belevingsproduct, niet iets wat je zomaar online zou kopen. Of toch?! De Marie-Marie webshop weerspiegelt de innemende sfeer van de winkel, zonder een gestroomlijnde shopervaring in de weg te staan. Voor de ontwikkeling vertrouwden we op de Magento-technologie, in combinatie met een nieuw ERP-pakket. Dit laat toe om de beoogde omnichannel-beleving deels geautomatiseerd te laten verlopen.
2. Sterk online marketingplan
De succesvolle lancering van de webshop vormde het startschot om verder te investeren in online marketing. In een eerste fase werd gefocust op twee pijlers: brand awareness creëren en het verkeer naar de webshop stimuleren. Elke doelstelling werd vertaald naar concrete en meetbare KPI's.
3. Constante evolutie
De online aanpak van Marie-Marie blijft continu in ontwikkeling. Zo werden de teksten op de website geoptimaliseerd voor Google (SEO) en zetten we sterke Facebook- en Instagramcampagnes op. Volledig in lijn met de hands-on mindset van Marie-Marie, gaven we hen gerichte opleidingen omtrent SEO, social media, Mailchimp en Google Analytics zodat het team ook zelf aan de slag kan
4. Doelgerichte wisselwerking
Zoals het goed partnership betaamt, staan we in nauw contact met de Marie-Mariezussen. Via wekelijkse status calls bespreken we de socialmediacampagnes en om de drie maanden evalueren we de meetresultaten zodat er vlot geoptimaliseerd kan worden. Dankzij die aanpak hadden we ook tijdens de coronapandemie snel een actieplan klaar.
5. Toekomstplannen met pit
De mooie resultaten van de campagnes tijdens de coronapandemie tonen dat Marie-Marie ook online uiterst sterk staat. Met de ambitie om een Europese speler te worden, willen ze voortdurend blijven investeren in een webshop die nog meer sfeer en beleving brengt. Als digitale (sparring) partner blijven wij meedenken en -werken om die Marie-Marie-dromen stap voor stap waar te maken.

“Wij kozen bewust voor een partnership met Indie Group zodat we steeds een beroep kunnen doen op hun expertise. Doorheen de coronapandemie plukten we de vruchten van de investeringen in ons online verhaal. Als echte partners hebben we samen flexibel ingespeeld op de veranderende markt. Zo verschoof onze omzet grotendeels van offline naar online. Dankzij die sterke campagnes konden we 75% van onze totale omzet behouden!" -
Laurence, Marie-Marie
Marie-Marie kleurt de Zwarte Zwaan
Bij de pakken blijven zitten, dat is niets voor Valerie en Laurence. Toen de coronamaatregel werd genomen om alle winkels te sluiten, namen ze één week de tijd om alles op een rijtje te zetten. Als digitale partner gaven wij in die week het online plan vorm. Budgetten, social media, mailings, type boodschappen,... alles werd opgenomen om een onderbouwde shift naar online verkoop te maken.
- Het aantal mailings werd verhoogd naar 2 per week om het huidige klantenbestand aan te spreken.
- Heel wat budget ging naar Facebook- en Instagramadvertenties. Logisch als je weet dat de helft van de online aankopen daar wordt getriggerd!
- De collecties die pasten in de thema's hygiëne, thuisblijven, staycation ... werden naar voor geschoven om inspiratie te bieden.
Die actieve houding heeft ervoor gezorgd dat Marie-Marie 75% van haar totale omzet kon behouden via de webshop. Voordien kwam maximaal 15% uit de webshop, duidelijk een resultaat om extra trots op te zijn!
Nu we terug de winkelstraten in kunnen trekken, werpt de online campagne ook in de winkel z'n vruchten af. Klanten spenderen een veel hoger budget en ook de online inspiratie versterkt de winkelervaring. Of hoe we samen van een bedreiging een mooie opportuniteit maakten...



Stap voor stap samen groeien
Van de strategische ondersteuning bij de eerste stappen in e-commerce tot het ontwikkelen van een e-commerce platform en een gefundeerd Online Marketing Plan.
Benieuwd naar het resultaat?
