Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Webshop voorbereiden op de eindejaarsperiode

De Belgische handelaars behaalden vorig jaar een omzet van 1 miljard euro tijdens de eindejaarsperiode, ofwel 14 procent van hun totale jaaromzet. Dat blijkt uit een onderzoek van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars.

Niet hopen, maar doen!

In plaats van alleen maar te hopen dat jouw omzet tijdens de eindejaarsperiode sterk toeneemt, is dit het moment om de koe bij de horens te vatten (of moet het een rendier zijn?). Je kan je kansen om je omzet te doen stijgen, maximaliseren door een goed plan op te stellen voor de koopjesdrukte.

Doelstellingen


In België stijgt de e-commerce omzet sterk tijdens de eindejaarsperiode. Die stijging en miljoenen euro's die worden uitgegeven, betekenen kansen. De vraag is wat betekenen die kansen voor jouw webshop? Welke inspanningen zijn noodzakelijk? Hoeveel omzet zal jouw bedrijf tijdens deze periode genereren?

Wanneer je geen concrete doelen of KPI's formuleert tijdens de eindejaarsperiode is het niet mogelijk om het succes van jouw inspanningen na te gaan. Daarboven is het  zonder doelstellingen een stuk moeilijker om bij te sturen tijdens de eindejaarsperiode, die toch langer dan een maand duurt.

 

Budget


Naast het opstellen van je doelstellingen is het belangrijk om stil te staan bij het budget dat je wil investeren om die doelen te bereiken. De opdracht is om je budget zo nauwkeurig mogelijk vast te leggen. Het is namelijk geen sinecure: te weinig investeren en je zal weinig verkopen realiseren, te veel investeren en je zal weinig winst maken ondanks een aanzienlijke boost.

 

Piekmomenten


In 2015 hebben Belgische consumenten hun aankopen vooral tijdens de kerstperiode, van 10 tot 24 december 2015, gedaan. De kerstperiode blijft belangrijk voor de e-commercespelers, maar ook andere consumptieperiodes worden steeds belangrijker. Het weekend van Black Friday en Cyber Monday had in 2015 bijvoorbeeld een grote invloed op de Belgische online handel en vertegenwoordigde 9,3 procent van hun omzetcijfer. Deze periode werd meteen gevolgd door de Sinterklaasperiode en Boxing Day (tweede kerstdag), die respectievelijk 6,2 procent en 4,1 procent van het omzetcijfer betekenden.

De belangrijkste consumptieperiodes op het einde van het jaar zijn:

- Sint-Maarten: vrijdag 11 november 2016
- Black Friday: vrijdag 25 november 2016
- Cyber Monday: Maandag 28 november 2016
- Sinterklaas: dinsdag 6 december 2016
- Kerstmis: zaterdag 24 - maandag 26 december 2016
- Nieuwjaar: zaterdag 31 december 2016 - zondag 1 januari 2017

 

E-commerce eindejaarstips

Creëer productbundels

Het is interessant om tijdens de eindejaarsperiode speciale productbundels aan te bieden. Dit maakt het keuzeproces van de consument eenvoudiger. Wanneer je een fashion retailer bent, kan je bijvoorbeeld thema-outfits samenstellen. Je kan ook jouw contentprogramma richten op het aanbieden van gepersonaliseerde pakketten. Dit draagt bij tot het ontwikkelen van sterke relaties met trouwe, terugkerende klanten. In het Magento e-commerceplatform kan je een gegroepeerd product aanmaken om een cadeauset aan te bieden. Een gegroepeerd, of in Magento 'grouped product' genaamd, bestaat uit meerdere 'simple products'. Elk product heeft een eigen SKU, prijs en voorraadstatus. Het grouped product heeft een eigen SKU en maakt het mogelijk om die afzonderlijke producten als combinatieproduct aan te bieden. De simple products blijven hun eigen SKU en voorraadstatus behouden.

Maak een landingspagina voor eindejaarsgeschenken

De eindejaarsperiode betekent meer nieuw verkeer naar je webshop. Een aanzienlijk deel van deze bezoekers zullen op zoek zijn naar geschenken. Het is aangeraden om voor hen een specifieke landingspagina te maken met leuke geschenken en alle essentiële informatie over jouw webshop (leveringstermijn, verzendingskosten, etc.). Op die manier kom je tegemoet aan hun specifieke behoeften en creëer je een uitstekende ervaring. Dat zorgt voor meer conversie en tevreden klanten.

Bied geschenkverpakkingen aan

Iedereen houdt ervan een cadeau in een mooie geschenkverpakking te geven. Vooral rond Kerstmis is dit nog belangrijker. Steek je verpakkingen in een feestelijk jasje, want geef toe... zelf ontvang je ook niet graag die bruine doos met grijstinten. Ook verkleint een geschenkverpakking de kans dat het pakketje onderschept wordt op de weg van de koerier naar de kerstboom. Je kan de optie om voor een geschenkverpakking te kiezen implementeren aan de hand van een checkbox. Webshops die luxe-artikelen verkopen kunnen klanten de mogelijkheid bieden om zelf de geschenkverpakking te kiezen. Denk maar aan kleur, stijl, etc.

Zorg voor optimale zekerheid

Het is altijd belangrijk om voor betrouwbaarheid en stabiliteit te zorgen. Tijdens de eindejaarsperiode is het nog belangrijker om zekerheid te hebben dat alles blijft draaien. Je hebt op dat moment namelijk al genoeg aan je hoofd. Wanneer er een solide basis is kan je je tijdens de eindejaarsperiode focussen op marketingacties en het leveren van een uitstekende ervaring.

Bouw aangepaste betaalde zoekcampagnes

Tijdens de eindejaarsperiode neemt het aantal zoekopdrachten sterk toe. Speel hier op in door je betaalde zoekcampagnes te optimaliseren voor deze periode. Aangepaste advertentieteksten schrijven, een apart budget bepalen en remarketingcampagnes bouwen zijn maar enkele van de voorbereidingen die je kan treffen. Lees hierhoe je je betaalde zoekcampagnes kan voorbereiden op de eindejaarsperiode. Tip: Geef je producten weer in de zoekresultaten van Google via Google Shopping. Tijdens de feestdagen was er vorig jaar wereldwijd 60 procent meer gegevensverkeer op Google Shopping.