Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Webdesign trends voor 2016!

Een nieuw jaar brengt meestal tal van nieuwe technieken en trends met zich mee, maar vaak zien we dat heel wat trends uit het voorgaande jaar zich doorzetten en in het nieuwe jaar domineren. Dit is bij webdesign trends niet anders. Het is niet altijd eenvoudig om voorspellingen te maken rond webdesign. Webdesign is namelijk sterk afhankelijk van technologie. We delen graag 5 webdesign trends en potentiële doorbraken voor 2016 met je. Uiteraard zijn er nog andere trends en zullen designers zich niet op één trend richten het komende jaar. Maar van onderstaande trends verwachten wij indianen dat ze zullen doorbreken of domineren in 2016.

1. Long scroll & scrolljacking

Bezoekers van websites vinden het niet langer erg om te scrollen. Dankzij de kleinere schermen van tablets en smartphones zijn ze het gewoon. Daarnaast hebben de kleinere schermen er ook toe geleid dat designers van nature meer verticale interfaces ontwerpen. Bezoekers moeten nog steeds in één oogopslag zien of ze op de juiste website beland zijn, maar het is minder belangrijk om je belangrijkste content boven de vouw te plaatsen. Verticale user flows, waarbij er dus moet gescrold worden om content te ontdekken, is een techniek die vooral goed werkt voor websites die aan storytelling willen doen. Een nadeel voor sommige webdesigners is dat ze door een long scroll design minder controle hebben over wat een bezoeker op een bepaald moment ziet. Om terug meer controle te krijgen zien we meer en meer scrolljacking. Dit is de term voor het vervangen van de scrollfunctionaliteit door iets anders. Webdesigners nemen als het ware de scrollfunctie over. Ze doen dit bijvoorbeeld door middel van een script dat er voor zorgt dat de webpagina niet vloeiend voorbij rolt wanneer een bezoeker scrolt, maar in stappen van telkens een pagina. Een andere trend rond scrolling die meer en meer het daglicht zal zien in 2016 is ‘smooth scrolling’. Dit is een scrollfunctie die animaties uitvoert en de bezoekers in tegenstelling tot scrolljacking meer controle geeft. Bezoekers kunnen namelijk zelf het tempo van de animatie bepalen.

2. Rustgevende kleuren boven

Naast trends op het gebied van vormgeving zijn er ook op het gebied van kleuren elk jaar nieuwe trends. Meestal zien we dat webdesign op het gebied van kleuren de bredere mode trends volgt. Zeker wanneer die trends goed aansluiten bij specifieke technologische ontwikkelingen. In 2016 zullen lieflijke, rustgevende kleuren overheersen. Volgens Pantone (het bedrijf dat kleurcoderingen publiceert) zijn de kleuren van 2016 het lieflijke ‘rosé quarts’ (rose) en het rustgevende ‘serenity’ (blauw). Deze zachte kleuren bieden volgens het bedrijf rust, ontspanning, wellness en balans. Daarnaast brengen ze ook een vriendelijke vorm van dualisme tussen mannelijk en vrouwelijk. Kortom ze zorgen voor vriendelijkheid en rust in een drukke, wrede wereld.

3. Micro-interacties

De hele dag door en overal vinden er micro-interacties rondom ons plaats. Het begint al ’s ochtends met het afzetten van het alarm op onze smartphone, het ontvangen van tekstberichten of een biepgeluid. Het zijn acties waarbij we niet verder denken. We bevinden ons op dat moment in een specifieke gebruikersomgeving. Steeds meer van die micro-interacties zitten ingebakken in apps, apparaten en websites. Ze zetten ons aan of helpen ons om verschillende dingen te doen. Het zijn de kleine effectjes die de interactie tussen gebruiker en website of app stroomlijnen. Goede micro-interacties worden gekenmerkt door hun verfijnd, natuurlijk en bijna onzichtbaar overkomen. Daarnaast is het belangrijk dat de interactie steeds toegevoegde waarde levert aan de gebruiker of bezoeker.

4. Material Design

Een trend die zich gestaag ontwikkelt en verder zet is material design. Deze trend zal in 2016 een hot topic zijn en zeker daarna ook nog relevant. Material design is het vervolg op ‘flat design’ dat al een aantal jaar in opkomst is en ondertussen al aan een tweede generatie toe is. Met flat design laten designers drop shadows, bevels, gradients, glows en andere veel gebruikte Photoshop effecten achterwege. Typisch bij material design is dat er opnieuw diepte en gelaagdheid ontstaat, maar het blijft effectief een evolutie op het flat design. Vorig jaar lanceerde Google zijn nieuwe stijl, dit in material design. Google maakt gebruik van schaduw effecten, bewegende concepten en diepgang om designs te creëren die realistischer overkomen naar de gebruiker toe. Het doel van material design is een clean, modern design creëren dat focust op user experience. Het design van Google heeft verschillende negatieve reacties uitgelokt, maar wordt aanzien als een game-changer. In het verleden was material design namelijk vooral beperkt tot app designs. Het is bedoeld om gebruikers interactie en gebruikerservaring over verschillende apparaten heen te bezorgen.

5. Off-canvas

Off-canvas betekent dat content of inhoud op een website niet meteen zichtbaar is voor de bezoeker, maar er wel degelijk is. Het bekendste voorbeeld is het off-canvas menu. Een dergelijk menu schuift open vanuit de rand van de website na bijvoorbeeld een klik op een hamburger-icoon. Er wordt verwacht dat in 2016 het off-canvas plaatsen van content of inhoud zich niet langer alleen op menu’s zal focussen, maar ook op andere delen van websites en webshops. Er experimenteren bijvoorbeeld webshops met het off-canvas plaatsen van hun bestelmodule. Dit zorgt ervoor dat hun klanten bij het aankopen van producten niet meer van de productpagina worden weggeleid.