Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Valcke bowling service deelt ervaring

Begin dit jaar lanceerde Valcke Bowling Service haar nieuwe B2B webshop, shop.valcke-bowling.com. Deze shop spitst zich toe op het verkopen van alles wat bestaande en startende bowlinguitbaters en pro shopeigenaars nodig hebben. Een half jaar na de lancering van hun webshop lijkt ons het ideale moment om even terug te blikken op dit project. We zijn heel benieuwd naar hun ervaring met de nieuwe online webshop. Louise Dujardin van Valcke Bowling Service stond ons graag te woord.

LOUISE, HOE ZIJN DE E-COMMERCE PLANNEN TOT STAND GEKOMEN?

"Valcke had voorheen reeds een webshop, maar deze was onvoldoende functioneel, gebruiksvriendelijk, volledig,... Bovendien was er weinig ruimte voor promotionele acties om de verouderde webshop in de kijker te plaatsen. Het aandeel orders via de webshop was dan ook maar 5 à 10 %. Onze klanten moesten exacte referenties ingeven en vonden daarom vaak producten niet terug. Dit was de meest voorkomende klacht bij onze klanten. We wilden dus de dienst om online te verkopen optimaliseren. Tot slot is een goede webshop ook ideaal om de verkoopafdeling wat te ontlasten bij de facturatie e.d."

WAT WAS VOOR VALCKE DE GROOTSTE UITDAGING BIJ HET OPSTARTEN VAN DE WEBSHOP?

"Het is moeilijk om de grootste uitdaging te omschrijvingen omdat we eigenlijk meerdere uitdagingen hadden. Enerzijds was het bedenken van een goede categorisatie van onze producten en een menustructuur die logisch is voor de klant een zeer belangrijk punt voor ons. Anderzijds was het ook een uitdaging om de technische informatie bij de producten te krijgen. Tot slot was ook de overzet van de producten uit Navision (NAV, ons ERP- en boekhoudpakket), naar Magento en de prijzen en voorraad dagelijks up-to-date te houden een grote uitdaging."

WELKE ACTIES HEBBEN JULLIE HIERVOOR ONDERNOMEN?

"We hebben samen met onze Navision partner een import- en exportsysteem opgezet die de dagelijkse wijzigingen in NAV synchroniseert met Magento."

HOE HEBBEN JULLIE DE LANCERING VAN DE WEBSHOP ERVAREN?

"Voor ons was het een zeer goede ervaring. De samenwerking met Indie Group verliep te allen tijde vlot, zo werd er bijvoorbeeld steeds kort op de bal gespeeld. Dit heeft er voor gezorgd dat de webshop in korte tijd online en functioneel was. De bouw van een webshop is een constant proces. Omwille van het goede CMS pakket Magento slagen wij er in om de Valcke webshop altijd draaiende te houden, ook wanneer er onderhands kleine aanpassingen worden uitgevoerd. De webshop dient dus nooit offline te worden gehaald. De combinatie tussen een betrouwbare, goed draaiende webshop en de flexibiliteit om deze voortdurend te optimaliseren, werkt voor ons prima."

HOE ONDERSCHEIDEN JULLIE ZICH VAN DE CONCURRENTIE?

"Wij zijn een pure B2B onderneming, dus in dat opzicht verschillen we al. Bovendien hebben onze concurrenten tot op vandaag geen geoptimaliseerde webshop. Een andere belangrijke reden waarom Valcke zich blijft onderscheiden is doordat we steeds de focus blijven leggen op menselijk contact. Dit blijft voor ons zeer belangrijk. De online shop betekent daarin een extra faciliteit voor de klant."

HEEFT DE WEBSHOP GEZORGD VOOR MEER OMZET?

"De lancering van de nieuwe webshop betekent voor Valcke extra omzet. Dit merken we vooral in Nederland, waar de verkoop is gestegen met ongeveer 30 %. Bij onze Franse markt ligt dat iets anders. Daar hebben we heel wat 'conservatieve' klanten die moeilijker overschakelen naar een online verkoop platform. We proberen hierop in te spelen door de klant goed te begeleiden bij het aanmaken van een account, het oplossen van problemen en vragen te beantwoorden. Ook hebben we gemerkt dat de nieuwe productweergave met verschillende producten naast elkaar ertoe leidt dat klanten sneller een extra product aan hun winkelmandje toevoegen dan wanneer er een telefonische bestelling plaatsvindt. Het is en blijft een feit dat een online shop klanten meer verleidt tot cross-selling."

HEEFT DE WEBSHOP GEZORGD VOOR NIEUWE KLANTEN, MEER VERKOOP BIJ BESTAANDE KLANTEN OF BEIDE?

"Omdat wij een B2B onderneming zijn, richten wij ons tot bowlingcentra en bowlingwinkeltjes (Pro Shops). Particulieren kunnen bij ons geen account aanmaken op de webshop. Dit betekent dus dat onze verkoop voornamelijk gericht is naar onze bestaande klanten. De lancering van de nieuwe webshop heeft voornamelijk in Nederland tot nieuwe klanten geleid."

WAT ZIJN VANDAAG DE GROOTSTE UITDAGINGEN EN HOE DENKEN JULLIE DEZE TE TACKELEN?

"De grootste technische uitdaging wordt het synchroniseren van promoties in Magento met ons ERP pakket Navision. Op die manier worden promoties die bepaald zijn in de webshop, automatisch overgenomen in de afhandeling van de bestelling en bij facturatie. De grootste strategische uitdaging, wordt het differentiëren van de webshop om te beantwoorden aan de wensen van verschillende markten. Het aankoopgedrag is namelijk sterk verschillend tussen een Belgische, Nederlandse en Franse klant. De toekomst zal uitwijzen hoe we deze verschillen kunnen vertalen naar een aangepaste webshop die aan het verschillend koopgedrag beantwoordt. We willen deze uitdagingen tackelen door samen met Indie Group en onze Navision partner een oplossing uit te werken die de synchronisatie en diversiteit kan waarmaken. Finaal willen we meer klanten online laten bestellen. Dit willen we realiseren door beroep te doen op onze persoonlijke contacten en exclusieve webshop promoties."

WELK DEEL VAN DE OMZET WORDT MOMENTEEL GEREALISEERD VIA DE WEBSHOP? ZIEN JULLIE HIER NOG GROEI DE KOMENDE JAREN?

"Op dit ogenblik kunnen we zeggen dat zo’n 35 % van de naverkoop via de webshop verloopt. We hopen de komende jaren een blijvende groei te realiseren en onze doelstelling van 60-70 % te bereiken door de verdere uitwerking van ons promotiebeleid en een verdere optimalisatie van de functionaliteiten."

WELKE RAAD ZOUDEN JULLIE MEEGEVEN AAN MENSEN DIE EEN WEBSHOP WILLEN OPSTARTEN?

"Het is belangrijk om op voorhand goed in kaart te brengen hoe de webshop kan geïntegreerd worden met de huidige processen in de onderneming. Teken op voorhand nauwgezet uit welke systemen met elkaar in samenwerking dienen te treden en nog belangrijker, werk gedetailleerd uit welke stromen hierbij plaatsvinden. Op die manier bouw je een webshop die in zijn kern aan al jouw belangrijkste wensen voldoet. Dit betekent ook dat in een later stadium enkel kleine aanpassingen nodig zullen zijn en geen fundamentele wijzigingen meer dienen te gebeuren. Zorg dus dat je goed weet wat je wil bereiken met je webshop en waarom. Stel jezelf ook zeker de vraag: Wat vindt de klant belangrijk op onze webshop?

HEBBEN JULLIE NOG UITBREIDINGSPLANNEN IN DE TOEKOMST?

"Wij hebben het doel om 70 % van de gehele verkoop via de webshop te laten verlopen. Om dit te bereiken, zijn wij constant op zoek naar nieuwe mogelijkheden om onze webshop te optimaliseren. Enerzijds proberen we de webshop steeds kritisch te bekijken en opmerkingen van klanten bij te houden. Op deze manier willen we de online shop ervaring voor de klant zo aangenaam mogelijk maken. Vaak gaat het over kleine aanpassingen, zoals het toevoegen van extra voorraadinformatie (per maat, per gewicht, …). Anderzijds betekent dit ook dat we bezig zijn met de uitwerking van een ‘exclusief’ promotieplan waarbij klanten van uitzonderlijke kortingen kunnen genieten exclusief bij het bestellen via de webshop."