Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

USP's: Hoe val jij op tussen de concurrentie?

Zorg dat je bedrijf zich onderscheidt

Waarom ben jij beter dan de concurrentie? Wat maakt je organisatie/producten uniek? Voor een goede online strategie zijn deze vragen heel belangrijk. We spreken in marketingtermen dan ook van USP’s of Unique Selling Propositions/Points. Dit zijn de voordelen van je producten. Zie het als een uniek verkoopargument. Elk bedrijf heeft een USP, anders heeft het ook geen nut om als bedrijf te bestaan. Denk dus eerst goed na vooraleer je een online bedrijf opstart: Heb ik wel een USP? Want je USP onderscheidt je van andere bedrijven qua prijs, kwaliteit, functionaliteit, etc.

Opstellen van je USP's

Het is vaak simpel om algemene voordelen op te noemen zoals het uitzicht van producten of de bruikbaarheid, maar denk ook eens aan unieke voordelen. Je moet de consument kunnen overtuigen om je producten te kopen. Het opstellen van een USP is een kwestie van vragen beantwoorden.
Start met de basisvragen zoals Hoe? Wat? Waarom? Wanneer? Hieronder enkele tips om je USP’s vorm te geven:
- Maak een analyse van jouw product: Wat kan het? Voor wie?
- Bestudeer grondig de concurrentie.
- Bestudeer soortgelijke producten.
- Bepaal je unieke factor.
- Ga ook uit van de wensen van de consument: Wat willen zij precies?
- Verplaats je dus ook in de klant!
- Bestudeer grondig de concurrentie.