Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

UGC social campagne

Facebook of Instagram posts werken organisch vaak minder goed dan gedacht. Daarboven is ook de interactie niet altijd wat je gehoopt had. Een belangrijke oorzaak is dat weinig adverteerders zich echt engageren met hun bezoekers. Een goede oplossing om meer interactie te realiseren is het creëren van User Generated Content (UGC). Dit is content, visueel materiaal, video's, etc. gecreëerd door jouw klanten en fans. User Generated Content zorgt ervoor dat jouw merk persoonlijker en toegankelijker wordt. Benieuwd naar onze drie tips om een succesvolle UGC social media campagne te maken? Lees dan zeker verder!

Tip 1: voordelen voor alle betrokkenen

Goede advertenties werken in twee richtingen met een soort beloningssysteem. De adverteerder wil een interactie van de bezoeker (like, share of reactie), maar de bezoeker wil daarvoor beloond worden met een meerwaarde. Die meerwaarde stimuleert de participatie. Enkele voorbeelden van hoe je jouw publiek en bezoekers kan belonen: Gratis cadeau: een testimonial, kortingsbon, gadget, ... ; Extra/exclusieve content beschikbaar stellen: whitepapers, previews, blik achter de schermen, première, ...; Een soort van leaderboard met punten. Dit zorgt voor sociale erkenning. Advertenties met wederzijdse voordelen voelen niet aan als een klassieke vorm van adverteren. Als adverteerder moet je je namelijk echt inleven in de gedachtegang van de bezoeker en zorgen voor een authentieke beleving. Deze advertenties met tweerichtingsverkeer zijn kortom een Win-Win situatie: meer interactie en een hogere merkbekendheid voor de adverteerder en extra waarde voor de consument.

Tip 2: gamification

Gamification is een goede tool om UGC te creëren en zorgt voor heel wat engagement. Vaak komen Call-To-Actions nogal saai over, maar dankzij ‘Gamification’ worden boodschappen zoals “koop nu!” naar een hoger niveau getild. Competitie en actie spreken mensen nu eenmaal aan en het zorgt voor sociale herkenning. Gamification is het gebruik maken van gamedenken en gematechnieken in niet-game omgevingen. Je gebruikt met andere woorden spelelementen om de gebruikers van jouw producten en/of diensten te motiveren en hun ervaring te verrijken.We spelen al eeuwen spelletjes en dus is het principe van gamification niet nieuw. We kunnen ons tegenwoordig geen wereld zonder videogames inbeelden. In die videogames ervaren we hoe effectief games zijn in het verleiden, motiveren en binden van hun spelers. Gamefication is het toepassen van deze technieken in de echte wereld om een specifiek gedrag te stimuleren. Dit door in te spelen op de motivatie die uit een persoon zelf komt, intrinsieke motivatie genaamd. Gamification heeft onder andere de volgende voordelen: Snel klantendata verzamelen.; Meer interactie en engagement.; Jouw merk wordt #gedeeld.;De bezoeker wordt beloond.; Loyale fans ‘advocates’.

TIP 3: ken je publiek

Het is enorm belangrijk om jouw doelgroep goed te kennen. Bij het creëren van UGC of het opzetten van een UGC campagne zijn er vooral grote verschillen op het vlak van leeftijd. Voor je aan de slag gaat met UGC stel je best de volgende vragen: Wie vertegenwoordigt mijn merk het best?; Wie is mijn exacte doelgroep?; Welke social media kanalen vindt deze doelgroep belangrijk? Tegenwoordig zijn vooral Snapchat en Instagram populair bij de jongere generatie consumenten. Het kan dus handig zijn om een demografische analyse te maken alvorens te starten met de campagne. Op basis daarvan beslis je namelijk welke social media kanalen je zal gebruiken. Op demografische evoluties/verschuivingen kan ingespeeld worden om nog meer engagement te stimuleren.