Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Tips URL optimalisatie

Search Engine Optimization (SEO) of zoekmachine optimalisatie is geen exacte wetenschap. Verschillende inspanningen zorgen er voor dat je website of webshop een betere positie behaalt in de zoekresultaten van zoekmachines. Een van de elementen die je kan optimaliseren zijn de URL's van je website of webshop.

URL

Geoptimaliseerde URL's moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. Het is belangrijk dat URL's beschrijven waar pagina's over gaan, zodat duidelijk wordt welke informatie wordt aangeboden. Daarnaast moeten ze ook de structuur van je website of webshop volgen en zoekmachine vriendelijk zijn. We helpen jou op weg!

Tips voor SEO vriendelijke URL’s


Houd rekening met de onderstaande tips om de URL’s van je website of webshop te optimaliseren voor zoekmachines. Op deze manier dragen ook je URL's hun steentje bij om beter gevonden te worden.


1. SCHRIJF LEESBARE URL’S
De eerste tip is meteen één van de belangrijkste tips. Schrijf nette URL’s zodat ze goed leesbaar zijn voor je bezoekers en de verschillende zoekmachines. Wanneer bezoekers je URL’s niet kunnen lezen, hechten zoekmachines er ook minder waarde aan.


2. MAAK URL’S NIET TE LANG
Bij het schrijven of optimaliseren van URL’s wordt algemeen aangenomen hoe korter, hoe beter. Dit betekent echter niet dat je alle URL’s zo kort mogelijk moet maken. De ideale lengte van een URL is 50 tot 60 karakters. Een korte URL bevordert de leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.


3. VERMIJD UNDERSCORES

Je gebruikt beter geen underscores in je URL’s, want deze worden door Google niet gezien als een scheidingsteken. Het is beter een liggend streepje te gebruiken in plaats van een underscore.


4. GEBRUIK GEEN HOOFDLETTERS
Er wordt bij het opstellen van URL’s soms geopteerd om hoofdletters in de URL te verwerken. We raden echter aan dit niet te doen omdat zoekrobots wel degelijk hoofdletter gevoelig zijn. Het gebruiken van hoofdletters kan een negatieve impact hebben op de positie die je behaalt.


5. VERTEL WAAROVER DE PAGINA GAAT
Verwerk een belangrijk keyword in je URL's. Hierdoor weten zoekmachines en bezoekers meteen waar de pagina over gaat en wordt de pagina beter gevonden in de zoekresultaten.


6. GEBRUIK LANGUAGE TAGS
Wanneer je website of webshop content bevat die wordt vertaald voor of getarget op gebruikers in een bepaalde regio en je bezoekers wil ontvangen van over de hele wereld gebruik je best language tags. Deze geven Google een indicatie van de taal in de URL om zo de juiste taal of regionale URL weer te geven in de zoekresultaten. Een URL met language tag ziet er als volgt uit: http://www.colora.be/shop/nl/verf.


7. WEES CONSISTENT
Gebruik dezelfde opbouw of indeling voor gelijkaardige of gelijkwaardige URL's. Stel je URL's dus consistent op.


8. VERMIJD DYNAMISCHE PARAMETERS
Je gebruikt beter zoveel mogelijk statische URL’s in plaats van dynamische URL’s. Statische URL’s bestaan enkel uit woorden en tekens zoals ‘/’ en ‘-‘. Dit is belangrijk omdat zowel bezoekers als zoekmachines de voorkeur geven aan statische URL’s omwille van hun duidelijkheid.


9. MAAK GEBRUIK VAN EEN FAVICON
Het wordt soms uit het oog verloren, maar het toevoegen van een favicon aan je website of webshop heeft zeker een meerwaarde. De favicon zorgt er voor dat je huisstijl of je logo ook herkenbaar is in de URL en daarnaast kan deze eenvoudige aanpassing ook interessante gevolgen hebben voor je positie in de zoekresultaten.


10. STEL EEN SITEMAP OP
Sitemaps zijn belangrijk om de structuur van je website of webshop duidelijk te maken aan je bezoekers en zoekmachines. Er zijn twee soorten sitemaps, namelijk een XML en HTML sitemap. We raden aan beide sitemaps te gebruiken omdat ze allebei belangrijk zijn voor SEO

- XML sitemap
De XML sitemap is alleen bedoeld voor zoekmachines. Deze sitemap zorgt er voor dat de zoekmachine alle pagina's op je website of webshop ziet. Zo ben je er zeker van dat alle pagina's geïndexeerd worden, ook degene die de Google moeilijk kan vinden in zijn normale crawl proces. Meld je XML sitemap aan bij Google via de Google Webmaster Tools.
 

- HTML sitemap
Een HTML sitemap is een webpagina die de hele structuur van je website in kaart brengt met links naar alle belangrijke pagina's. Het voordeel is dat bezoekers via een HTML sitemap snel elke pagina op je website kunnen bereiken. Daarnaast is een HTML sitemap ook belangrijk voor een betere zoekmachine optimalisatie.

Bestaande URL’s wijzigen?


Heb je al een website of webshop en wil je de URL’s optimaliseren? Ga dan niet zomaar aan de slag, maar breng Google op de hoogte van mogelijke aanpassingen. Dit is enorm belangrijk omdat je anders het risico loopt heel wat bezoekers te mislopen en een lagere positie te behalen in de zoekresultaten.

Het aanpassen van een URL kan vergeleken worden met een verhuis. Een URL is het adres van een pagina op je website of webshop. Wanneer je dat adres wijzigt moet je als het ware een verhuis melden. Als je verhuist en geen adreswijziging doorgeeft, weten mensen jou niet langer wonen en vinden ze je niet langer. Dit geldt ook voor het aanpassen van een URL. Wanneer je niet meldt waarnaar je pagina verhuisd is zullen zoekmachines en bezoekers je pagina kwijtraken. Ze landen dan op een ‘niet gevonden pagina’, namelijk een 404-pagina.

Uiteraard wil je geen bezoekers kwijtraken en toch je URL’s optimaliseren. Om te vermijden dat zoekmachines en bezoekers je niet langer vinden kan je aan Google een wijziging van het adres melden via een 301-redirect. Dit zorgt er voor dat zoekmachines en bezoekers die naar de oude URL gaan, direct worden doorverwezen naar de nieuwe URL. Een bijkomend voordeel is dat de geschiedenis en de waarde die de pagina heeft opgebouwd in zoekmachines blijft behouden.