Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Tip van Kenneth

Vermijd niet beschikbare productpagina's

Niet beschikbaar

Je kan verschillende acties ondernemen om de schade veroorzaakt door producten die niet meer op voorraad zijn of niet langer aangeboden worden op je webshop te verzachten. Zo kan je een potentiële bounce omzetten in een (potentiële) klant of zelfs een terugkerende, loyale klant als je deze situatie intelligent en proactief aanpakt.

Belangrijke landingspagina's


Productpagina's zijn vaak landingspagina's van jouw webshop. Dit wil zeggen dat het de eerste pagina is waar een bezoeker op terecht komt nadat hij of zij op een zoekresultaat of een advertentie heeft geklikt. Deze pagina's spelen in op de specifieke interesse van de bezoeker, maar zijn niet alleen interessant om de kans op een verkoop te vergroten. Wanneer je ze op de juiste manier inzet, kunnen deze pagina's dus ook heel wat extra klanten via zoekmachines genereren.

Wanneer producten uit voorraad zijn of niet langer worden aangeboden op jouw webshop wil je de opgebouwde SEO-waarde van deze productpagina's niet verliezen. Je wilt absoluut vermijden dat zoekmachines en bezoekers plots op een 404-pagina terecht komen, omdat de producten niet beschikbaar zijn, zijn uitgeschakeld of verwijderd.

Het product 'Houtbeits' van colora in de zoekresultaten van Google

Producten uit voorraad


Om geen schade toe te brengen aan de ranking van je productpagina in Google, laat je deze het best actief staan op je webshop wanneer je door je voorraad heen zit. Het is afgeraden om de pagina te verbergen en de bezoeker door te verwijzen naar een andere pagina. In plaats daarvan kan je gerelateerde producten promoten. Denk aan een nieuwe versie, een andere model of hetzelfde product in een andere kleur. Jouw klanten waarderen dit en het helpt zoekmachines zoals Google om relevante pagina’s te vinden en de structuur van jouw webshop beter te begrijpen.

Je kan ook specifieke inspanningen leveren om de gebruikerservaring te optimaliseren en geen klanten te verliezen:

- Geef duidelijk aan dat het product uit voorraad is en wanneer het mogelijk terug beschikbaar zal zijn.
- Bied backorders aan en geef eventueel korting om te verhinderen dat je klanten elders op zoek gaan naar dit product.
- Geef klanten de mogelijkheid om op de hoogte gebracht te worden als het product terug beschikbaar is door bijvoorbeeld het opgeven van zijn of haar e-mailadres.

Producten end-of-life


Bijna elke webshop heeft bepaalde producten die op een bepaald moment niet meer beschikbaar zijn. Vaak een bewuste keuze om het assortiment beter te laten roteren en te laten aansluiten bij de behoeften van de klant. Soms is het uit noodzaak omdat de productie wordt stopgezet. De pagina's van deze producten worden zeer vaak verwijderd zonder verder actie te ondernemen. Vanuit SEO-perspectief is dit geen goede zaak. Ook zullen bezoekers van de productpagina een 404 te zien krijgen, die hen niet verder helpt.

Gebruik een 301 permanente omleiding van de oude productpagina naar de URL van de nieuwe versie indien het product vervangen is door een nieuw model. Die omleiding vertelt aan je bezoekers en zoekmachines dat je pagina definitief is verhuisd en zorgt ervoor dat ze onmiddellijk de nieuwe pagina te zien krijgen. Het leggen van een 301-redirect zorgt er ook voor dat je opgebouwde SEO-waarde van de oude productpagina wordt overgedragen naar de nieuwe pagina. Wanneer je geen nieuwe versie of vervangend product kan aanbieden, zorg dan voor een omleiding naar de bovenliggende categorie.

​In het geval van een nieuw product of een nieuwe versie van een nieuw product is het belangrijk om je klanten op de hoogte te brengen. Dit zijn namelijk relevante leads, omdat ze in het verleden een vergelijkbaar product hebben aangekocht. Je kan hen een e-mail sturen met relevante informatie en extra toelichting geven. Trouwe klanten zullen waarderen dat je hen op de hoogte brengt en dat ze niet voor verrassingen komen te staan.

Wat je ook besluit om te doen met producten die niet langer in voorraad zijn of worden opgenomen in het assortiment, zorg er steeds voor dat de opgebouwde SEO-waarde en gebruikerservaring blijft behouden.