Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

SEO en copywriting voor webshops

Ook al worden de natuurlijke resultaten in Google weggeduwd door de advertenties, we proberen met zijn allen maximaal de SEO-regeltjes toe te passen om die topscore na te streven. “SEO” heet dat dan. Maar doen we dat wel goed? Schrijven we voor Google? Of schrijven we voor mensen?

Content is king, but relevancy rules

Als SEO copywriter is het enorm belangrijk je doelgroep te kennen en de taal te spreken van je consumenten. En die kan wel eens sterk verschillen van je eigen bedrijfstaal!
Als we het over relevantie hebben, dan hebben we het over taalgebruik, woordkeuze, context, stijl, maar ook over de inhoudelijke waarde, de mate waarin de inhoud appealing is en leesbaar wordt gepresenteerd op het scherm.
Je verhoogt de relevantie van je pagina door je te concentreren op één duidelijke boodschap. Maak dus pagina’s op voor één kernboodschap (één keyword of één cluster van keywords).

Lezen op het scherm

Mensen scannen een pagina op zoek naar inhaakpunten. Een onderschrift bij een opvallende foto wordt op die manier méér dan een banaal tekstje. Het is voor de copywriter hét moment om die bezoeker vast te grijpen. Maar dat inhaakpunt kan ook een titel of tussentitel zijn, een quote, een getuigenis, een kort commentaar.... Eens “ingehaakt” in de content, begint het grasduinen. De lezer volgt niet noodzakelijk de geijkte paden, maar surft verder over de informatieblokken heen. Lange teksten met een brede leesbreedte vallen meteen uit de boot. Als inhaakpunten ontbreken, zal ook het scannen geen succes zijn. Zorg er dus voor dat je bij het aanmaken van content werkt in kleine en verteerbare hapjes. Als je de SEO regels beheerst, dan weet je dat elk hapje de nodige SEO-kruiden moet bevatten.

Mise en place

Nu we toch in de keukensfeer zitten, kunnen we maar beter zorgen dat we alles netjes klaar zetten voor we met koken beginnen. De mise-en-place is in onze context niets minder dan een keyword onderzoek. Google geeft ons met de “Keyword Planner” (zie verder) een interessante tool waarmee we de meest populaire zoekwoorden zomaar in ons bord krijgen.

On page SEO factoren

Je zoekwoorden worden best in clusters verdeeld. Een cluster is een verzameling van gelijke zoekwoorden, zoals synoniemen, meervoudsvormen, foute schrijfwijzen of woorden die gewoon samen horen binnen een nauwe context.
Zorg ervoor dat één pagina van je webshop relevant is voor 1 cluster. Niet meer. Google (en ook je bezoeker) moet in één oogopslag kunnen merken dat je pagina over één thema gaat.
Zorg er ook voor dat je de zoekwoorden in een tekst verwerkt die aangenaam leesbaar is.
Eens je met SEO copywriting bezig bent, ontdek je al snel websites met teksten die overdreven geschreven zijn om Google te plezieren. Probeer je vooral op de menselijke bezoeker te concentreren en maak teksten die beklijven.
Doe dat in de eerste plaats in direct leesbare elementen, zoals de titel, subtitels, tekstblokken, bijschriften bij foto’s, enz…
Ook achter de schermen zijn een aantal belangrijke plaatsen waar je de keywords gebruikt: de meta tags (title, description), alt-tags bij de foto’s, broodkruimels, enz…

Verschillende bezoekersprofielen

We weten dat er verschillende types bezoekers bestaan:

Als SEO copywriter moet je ervoor zorgen dat die verschillende types hun weg vinden. Terminologie, logische boomstructuur, duidelijke foutmeldingen en instructies bij formulieren, … het zijn allemaal momenten waarop de bezoeker mogelijks afhaakt. Met goede copywriting houd je je bezoekers op je shop en bezorg je hen een aangenaam bezoek die ze ongetwijfeld met een aankoop zullen afsluiten.

De window shopper

komt toevallig langs, zonder bedoelingen.

De researcher

is op zoek naar informatie en wil àlles over het onderwerp weten.

De structurele bezoeker

volgt gedwee de voorgeschotelde navigatiestructuur.

De zoekende bezoeker

ogen direct op de search box gericht. Wil content bereiken door een zoekterm in te geven. Heeft geen geduld om de navigatie te leren begrijpen.

Link building of link earning?

Google bezoekt je webshop, indexeert die en komt morgen terug langs. Hij vindt niet alleen die internal links, maar weet na verloop van tijd ook élders “inbound links” te volgen. Die vindt Google namelijk ongelooflijk belangrijk. Het opbouwen van dergelijke links, noemen we “Link building”. Het is vandaag dé belangrijkste parameter geworden om je webshop een hogere kwaliteitsscore te geven.
Het is belangrijk je content kwalitatief genoeg te schrijven zodat deze vanzelf geliefd wordt om naartoe te verwijzen. Deze “natuurlijke” links verdien je. Je gaat ze niet zelf actief opzoeken. Daarom spreekt met meer en meer van “link earning” in plaats van “link building”. Google wil de digitale natuur veeleer zijn gang laten gaan om de meest relevante pagina’s een topplaats te kunnen geven.
We weten nu dat moderne SEO aantrekkelijke content vraagt die veel natuurlijke links genereert. Het is belangrijk om niet enkel goede content te schrijven op je website maar ook daarbuiten.
Als je content mag schrijven op een andere website zorg er dan voor dat de link naar je website relevant is. Leg – als je zelf de kans krijgt dat te voorzien – geen link op woorden als “website” of “lees meer”, maar plaats de link op een belangrijk kernwoord.

Facebook, Twitter, Pinterest, Linkedin: allemaal populaire social media tools. En leuke plekken om links naar je webshop achter te laten.

Vergeet echter niet dat Google Plus een Google-eigen product is. Je zal heel erg geliefd worden (door Google) als je gebruik maakt van hun tools!

Als je aan link building doet, denk dan ook eens aan youtube, slideshare, flickr en andere social bookmarking tools. Kies die kanalen niet lukraak, maar in functie van je doelgroep.

En vergeet het niet: 
Je schrijft voor mensen!

Blog

Een webshop zou altijd een blog moeten bevatten. Zoekmachines houden van websites die veel relevante pagina’s en verwijzingen naar website met een hoge kwaliteitsscore bevatten. De verwijzingen (bvb naar producten, acties, promoties) die je in je blog kwijt kunt, zorgen dan weer voor een hogere “internal linking” score.

Aan de slag met Google Keyword Planner

De zoekwoordplanner is een tool die je helpt bij het samenstellen van een Adwords campagne. Maar ook zonder het doel om te adverteren, biedt deze tool ons zeer waardevolle informatie voor zoekindex optimalisatie en het vinden van relevante en populaire zoektermen.

Hoe ga je aan de slag?

- Log in op uw AdWords-account via https://adwords.google.com.
- Klik op het dropdown-menu Hulpprogramma’s en  analyse en selecteer ‘Zoekwoordplanner’.
- Klik op Zoeken naar ideeën voor zoekwoorden en  advertentiegroepen om het zoekgedeelte uit te vouwen.
- Geef een of meer van de onderstaande items op in de vakken die verschijnen:
- Woorden of woordgroepen die omschrijven waarvoor je adverteert.
- De URL van een pagina op uw website of je volledige website.
- Een categorie die relevant is voor jouw product of service.

Tip: als je grotere reeksen ideeën wilt filteren, geef je zowel een woord als een website-URL op.

De zoekwoordplanner geeft je een schat aan informatie terug. Doel is nu om de meest relevante zoekwoorden voor jouw webshop er uit te halen en die in groepjes of clusters te verdelen. Ook daarin helpt de zoekwoordplanner je!