Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Over Google Shopping

Google Shopping Deel 1: Over Shopping Wanneer we op zoek gaan naar een specifiek product of een producttype in Google zien we naast de organische zoekresultaten vaak ook Google Shopping-resultaten. Deze resultaten zijn handig voor consumenten om prijzen te vergelijken van verschillende bedrijven en onmiddellijk door te klikken naar de productpagina van een product. Voor adverteerders biedt Google Shopping heel wat opportuniteiten. We maken jou in 2 blogberichten wegwijs! In dit eerste blogbericht gaan we dieper in op wat Google Shopping precies is, hoe Google Shopping werkt en wat de voordelen van Google Shopping campagnes zijn. Het eerste deel is dus eerder een theoretisch luik. In het tweede luik richten we ons meer op het praktische gedeelte van Google Shopping. We vertellen jou hoe je een Google Shopping campagne kan opzetten en delen enkele handige weetjes en tips. Deel 1: Over Google Shopping Deel 2: Google Shopping campagnes opzetten

Korte definitie

Google Shopping is het betalende shopping advertentieplatform van Google. Het bestaat uit een Google Shopping data feed, het Google Merchant Center en het Product Listing Ads Campagne onderdeel van Google AdWords. De plaatsingen van advertenties via Google Shopping in Google en op andere plaatsen op het web noemen advertenties met productvermeldingen of Product Listing Ads. Kortom, Product Listing Ads is de benaming die specifiek verwijst naar de plaatsing van Google Shopping advertenties.

Google Shopping of Product Listing Ads?


Gebruiken we de term Google Shopping of Product Listing Ads? Wat is het verschil tussen deze termen? Het zijn enkele vaak voorkomende vragen. De termen ‘Google Shopping’ en ‘Product Listing Ads’ worden vaak door elkaar gebruikt en zorgt dus voor enige verwarring. Het juiste antwoord is dat beide termen de dag van vandaag door elkaar mogen gebruikt worden.

Er is een goede verklaring voor de verwarring. Toen Google Shopping nog in zijn kinderschoenenstond kon je als adverteerder bieden op zoekwoorden om jouw producten te vertonen. Later werd er een nieuwe vorm van Google Shopping advertenties aan toegevoegd: ‘Product Listing Ads’ (PLA) of productvermeldingen. Bij deze vorm bied je als adverteerder niet langer op zoekwoorden, maar op de zichtbaarheid van producten.  Google besliste kort na de lancering van PLA in de toekomst alleen nog gebruik te maken van Product Listing Ads in Google Shopping.

Verschil PLA en andere Google advertenties


Het essentiele verschil tussen Google Shopping en andere Google advertenties zit in hetgeenwaarop je biedt. Het verschil qua look & feel tussen Google Shopping en andere Google AdWords advertenties zit in de content, grootte en afbeeldingen. Google Shopping advertenties bevatten een afbeelding, titel, prijs en je winkel- of bedrijfsnaam. Andere Google AdWords advertenties bestaan uit een titel, omschrijving en domeinnaam.
 

 

Hoe werkt Google Shopping?

Wanneer je een zoekopdracht ingeeft met betrekking tot een product, linkt Google Shopping jouw zoekopdracht met webshops die deze producten aanbieden. Uiteraard moeten deze webshops hiervoor adverteren in Google Shopping. Er kunnen maximaal 8 verschillende shopping advertenties getoond worden.

Evolutie Google Shopping


De laatste jaren heeft Google veel nieuwe functies en updates uitgerold. Het heeft er toe geleid dat de populariteit van Google Shopping nog steeds stijgt. De toenemende concurrentie zorgt ervoor dat het moeilijker wordt om goedkoop conversies te scoren. De CPC die je betaalt in Google Shopping blijft globaal gezien wel nog steeds een stuk lager dan bij Google Search advertenties.

Hoe Google Shopping er in de toekomst zal uitzien blijft uiteraard een raadsel, maar insiders bij Google hebben toch al een tipje van de sluier gelicht. Ze lieten verstaan dat Google er naar streeft om Google Shopping in de toekomst meer lokaal te maken. Bijvoorbeeld wanneer je in een winkelstraat loopt en op zoek bent naar schoenen. Zou het dan niet handig zijn dat je via Google zoekt naar de schoenen die je graag wil hebben en dat er daarna winkels in de buurt getoond worden die de schoenen die je wil op voorraad hebben?

Waarom Google Shopping inzetten?


Verhoogde zichtbaarheid

Het grootste voordeel van Google Shopping is de verhoogde zichtbaarheid. Gebruikers van de zoekmachine zien de producten onmiddellijk met een foto en samen met de prijs in de zoekresultaten verschijnen. Daarnaast staan de Google Shopping resultaten altijd bovenaan in de Search Engine Result Page (SERP). Webshops kunnen hun producten dus beter in de spotlight plaatsen.

De update van google aan de weergave van advertenties in de Search Engine Result Page, die eind februari 2016 werd uitgerold, heeft er voor gezorgd dat Product Listing Ads nog nadrukkelijker in beeld gebracht worden. Een extra stimulans dus om een Google Shopping Campagne op te zetten.

Specifiek aanbod

Je kan de producten van je webshop aanbieden bij Google Shopping via een product feed. In het Google Merchant Center kan je die feed aanpassen. Het voordeel is dat je advertenties beter kunt sturen en bezoekers gerichter producten kunt tonen. Je kan bijvoorbeeld specifieke kenmerken van je product zoals kleur, maat, materiaal, etc. toevoegen en/of aanpassen.

Meer potentiële kopers

Hoe gerichter en specifieker je aanbod, hoe relevanter je bezoekers zijn. Wanneer je jouw productkenmerken zo duidelijk en volledig mogelijk aanbiedt in Google Shopping komen er meer bezoekers op je webshop die ook effectief geïnteresseerd zijn in je product. Dit leidt tot een hogere conversie.

Wat heb je nodig?


Wanneer je een Google Shopping campagne wil instellen en advertenties met productvermeldingen wil maken, moet je aan een aantal vereisten voldoen:

- een webshop hebben,
- een Google AdWords Account beheren,
- een Google Merchant Center account beheren,
- een product feed opzetten die voldoet aan het beleid van Google Shopping,
- Minstens elke 30 dagen actuele productinformatie naar Google sturen.

In onze volgende blogpost gaan we dieper in op deze vereisten om een Google Shopping campagne te kunnen opzetten. We vertellen je wat de verschillende stappen zijn om een campagne in te stellen en delen tips & trics. Stay Tuned!

Wil je aan de slag gaan met Google Shopping? Denk dan zeker goed na over de implementatie van Google Shopping binnen je gehele marketingstrategie. Zorg er ook voor dat je product feed zo volledig mogelijk is, zodat je jou kan richten op je specifieke doelgroep.