Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Nieuw design Google Adwords

Google heeft vorige week aangekondigd dat het haar online advertentieprogramma, Google AdWords, grondig zal redesignen. Het bedrijf wil het programma door middel van een nieuw design gebruiksvriendelijker maken en de navigatie vereenvoudigen. In de komende 12 tot 18 maanden zullen kleine en grote adverteerders geleidelijk aan nieuwe facetten van het redesign te zien krijgen als test. Het doel is het redesign tegen eind 2017 voor het grote publiek uit te rollen. We kijken nu al even vooruit naar wat we mogen verwachten van het redesign.

Hoog tijd voor een opfrisbeurt

Google AdWords bestaat reeds 15 jaar en onderging in 2008 een laatste ingrijpende opfrisbeurt. Ondertussen heeft het advertentieprogramma een eerder oubollige uitstraling en kraakt het door de talloze nieuwe featuresdie de voorbije 10 jaar zijn toegevoegd. Hoog tijd dus voor een opfrisbeurt. Het bedrijf speelt door het herinrichten van AdWords in op een aantal problemen en wensen van adverteerdersdie de laatste jaren steeds vaker naar boven kwamen. De AdWords Product Management Director, Paul Feng, kondigde aan dat het redesign-proces enige tijd zal duren, maar dat Google verheugd is eindelijk naar buiten te kunnen komen met het nieuws over de verandering (waar ondertussen al meer dan een jaar wordt aan gewerkt).

Een wereld in verandering


De reden voor de geplande aanpassingen aan Google AdWords is dat de wereld de voorbije twee jaar zeer ingrijpend veranderd is. AdWords werd oorspronkelijk gelanceerd om te experimenteren met zoekmachine advertenties. Enkele jaren geleden werd het programma aangepast aan de desktop-wereld waar we ons toen in bevonden. Nu staat met mobiele apparaten misschien wel de grootste verandering sinds de lancering van AdWords op de agenda.

Waarom Google het advertentieprogramma uiteindelijk gaat redesignen is de toegenomen vraag van marketeers en adverteerders om AdWords als een platform in te richten dat aangepast is aan hun behoeften en doelstellingen. De gebruikerservaring stuurt adverteerders nu vooral richting een advertentietype zoals Search, Display, Shopping, Mobile of Video. Dit terwijl adverteerders AdWords echt als een platform voor online advertising willen inzetten. Uit onderzoek van Google bij haar adverteerders blijkt dat gebruikers het programma ervaren als:

- een programma dat eerder is opgebouwd rond producten en functies in plaats van rond de behoeften en doelstellingen van marketeers.
- complex door de meer dan honderd nieuwe functies die elk jaar gelanceerd worden en zich blijven opstapelen.
- een gedateerd basisontwerp.

Het doel van Google is een flexibel platform voor de toekomst creëren. Het bedrijf zal daarvoor gebruik maken van haar gebruikelijke design, namelijk Material Design. Dit designtype wordt al gebruikt bij andere producten van Google zoals Gmail, Google Maps en Google Search.


Veranderen de functionaliteiten?

De herinrichting van Google AdWords zal geen invloed hebben op de manier waarop campagnes gestructureerd zijn of lopen. De focus van de update ligt op de manier waarop gegevens worden weergegevenen wanneer bepaalde gegevens al dan niet worden getoond.


Wat mogen we verwachten?

Google heeft een screenshot verspreid, waar we reeds enkele nieuwigheden kunnen uit afleiden. In de afbeelding aan de linkerkant van de screenshot zien we dat de campagnes en advertentiegroepen worden weergegeven in de linker-navigatie, zoals ook nu het geval is. Wanneer je echter op een individuele campagne klikt, komt een dashboard tevoorschijn. Google noemt dit het “Overview screen”.

Er zal een dergelijk overzicht beschikbaar zijn op campagne-, advertentiegroep- en advertentie-niveau. Deze dashboards geven een grafische momentopname van de prestaties. Het “Overview-screen” kan beschouwd worden als een meer gerichte en eenvoudiger te interpreteren versie van het account-level startscherm in AdWords zoals het er op dit moment uitziet. In dit beeld worden er 4 belangrijke statistieken weergegeven:

- het aantal klikken;
- onder het aantal klikken worden de conversies gemarkeerd en in kaart gebracht;
- een momentopname van de beste advertentiegroepen;
- een kort overzicht van de prestaties over de verschillende apparaten heen.

 

 

Een andere opvallende aanpassing is dat de linker-navigatie in de toekomst simultaan zal zijn met de primaire navigatie. Opties zoals locaties, sitelinks en devices (apparaten) duiken op in de linker-navigatie. In het verleden waren deze opties verborgen onder de instellingen.

In de screenshot van de zoekwoorden aan de rechterkant zien we dat de navigatie vereenvoudigd is met tertiairenavigatie-opties: ‘keywords’, ‘negative keywords’ en ‘Search Terms’. Alle niet-zoekwoord gerelateerde elementen zijn uit de navigatie verwijderd. Het is even schrikken wanneer we het oude en nieuwe design vergelijken.

 

Google heeft ervoor gekozen om bij het nieuwe design enkel relevante navigatietabs te tonen. Er zal bijvoorbeeld niet langer een tab ‘video’ getoond worden als je geen video advertenties gebruikt. Of wanneer je een Display Advertising campagne hebt lopen zonder keywords, zal het tabblad keywords niet worden weergegeven.

De focus van het nieuwe design ligt echt op relevantie voor de gebruiker en is bovendien aangepast aan een B2B-omgeving.

Besluit

We kijken uit naar het nieuwe design van Google AdWords en hopen dat de aangekondigde aanpassingen worden doorgevoerd. Meer relevantie, betere navigatie en het uitwerken van de gebruikerservaring van een platform kunnen we alleen maar aanmoedigen.