Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Montreal-Sport de voetbalspeciaalzaak

De sportwinkel Montreal-Sport is de voorbije jaren getransformeerd van algemene sportwinkel tot voetbalspeciaalzaak. Het familiebedrijf verstevigde zijn positie als voetbalspecialist, door de lancering van een eerste webshop in 2014. De webshop en andere online activiteiten kenden ondertussen een enorme metamorfose, die zowel zichtbaar, als achter de schermen, tastbaar is. Het bedrijf wil als volgende stap het omnichannel verhaal optimaliseren en heeft nog zeer ambitieuze plannen. Het doel is om als voetbalspecialist te kunnen concurreren tegen de grote spelers op de markt!

2012, het jaar van de verandering

Het internet werd in 2012 overspoeld met allerhande theorieën over het einde van de wereld in datzelfde jaar. Zelfs Hollywood sprong op de kar met de film ‘2012’. De verschillende doemscenario’s waren het minste van Montreal-Sport hun zorgen, omdat er heel wat veranderingen op de agenda stonden. Het familiebedrijf dat jarenlang een sportwinkel was, koos voor een herpositionering als voetbalspecialist. Gepaard met deze strategische keuze werd de fysieke winkel, aan de rand van Brugge in Sint-Andries, helemaal verbouwd tot een paradijs voor voetballers. Ook kwamen de zonen van zaakvoerder Philip Heinkens in de zaak, Benito en Nicolas. Beiden hebben een grote interesse voor informatica en marketing en volgden ook studies waar deze vakgebieden voldoende aan bod kwamen. De inbreng van dit jong en ondernemend ‘geweld’ versterkte het, reeds aanwezige, bewustzijn van het feit dat er iets aan de online aanwezigheid moest gebeuren. Dit werd in eerste instantie gedaan door een eenvoudige website op te starten op een gratis platform.

 

 

De overstap naar een Magento webshop

De klanten van Montreal-Sport vonden hun weg naar de website en gaven positieve feedback op de online aanwezigheid. Door de positieve feedback op de website en de interesse van Benito en Nicolas werden de mogelijkheden onderzocht om online te verkopen. Dit leidde in januari 2014 tot de lancering van de eerste Montreal-Sport webshop met een beperkt budget. Al snel bleek er een markt te zijn voor de online verkoop van voetbalkledij en accessoires. Het Montreal-Sport Team wou hogerop en contacteerde, na het bezoeken van de E-commerce Xpo in Kortrijk, S-Company voor het ontwikkelen van een webshop in het E-commerceplatform Magento.
 

Benito, wat heeft destijds de doorslag gegeven om een webshop te lanceren?
“Het was vooral de bedoeling om onze online aanwezigheid verder uit te breiden. De premies die in 2014 werden uitgereikt door de stad Brugge gaven ons een duwtje in de rug, want het is als kleinere zelfstandige niet altijd eenvoudig om een webshop te laten ontwikkelen wegens het financiële aspect. We zijn klein begonnen en zijn stap voor stap gegroeid, dit vooral om de risico’s te beperken.” Consumenten informeren online. Het is vanzelfsprekend dat omzet genereren het belangrijkste doel is voor onze webshop. Montreal-Sport wil via de webshop het aantal conversies verder doen stijgen. Daarnaast is het ook de bedoeling om de naamsbekendheid te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken via de Google zoekresultaten en social media kanalen. Het bedrijf merkt ook heel duidelijk dat de drempel voor het bezoeken van de fysieke winkel drastisch wordt verlaagd na een bezoek aan de webshop.


Kunnen jullie nader verklaren hoe jullie merken dat de drempel verlaagd wordt?

“We merken de laatste jaren dat er een sterke trend is waarbij klanten al zeer goed weten wat ze willen wanneer ze onze fysieke winkel binnen stappen en dat ze als het ware beter onze voorraad kennen dan onze medewerkers in de winkel. Veel klanten nemen dus eerst een kijkje op de webshop om door ons assortiment te bladeren. Ze gebruiken de webshop als een soort catalogus. Het is voor hen makkelijker om onze fysieke winkel binnen te stappen als ze al weten wat wij te bieden hebben. Deze trend en onze combinatie van online en offline zijn van onschatbare waarde.”

Samengevat zijn de verschillende doelstellingen van de webshop:

- Online verkoop realiseren
- Omnichannel: extra sales in fysieke winkel genereren
- Naamsbekendheid & merkcreatie
- Eenvoudig bereikbaar zijn

Inzetten op webshop optimalisatie en online marketing


Door de groei van Indie Group, door middel van een samensmelting met S-Company, en het vertrouwen van Montreal-Sport in onze expertise werden we partners om het online verhaal van Montreal-Sport naar een hoger niveau te tillen. We hebben in eerste instantie een functioneleanalyse uitgevoerd om na te gaan welke acties reeds waren uitgevoerd en waar er ruimte was tot optimalisatie. Met de resultaten gingen we samen rond de tafel zitten. Montreal-Sport lichtte zijn ambitie en visie toe en vertelde dat sinds de lancering van de Magento webshop het aantal bezoekers een mooie stijging kende en dat de conversieratio licht gestegen was. Het doel is om in 2016 beter te doen dan het voorbije jaar.

De voetbalspecialist wil stap voor stap groeien om geen al te grote risico’s te nemen en wou dus een plan op maat. Om de vooropgestelde doelstellingen te behalen en de customer experiencete verbeteren werd een actieplan opgesteld, waarbinnen wij Montreal-Sport begeleid hebben om prioriteiten te bepalen. De focus van het actieplan lag zowel op online marketingacties, als technische en designmatige aanpassingen.

 

 

 

De outcome was dat we eerst samen de webshop zouden optimaliseren door de funderingen te leggen met het oog op SEO (Search Engine Optimization) en extra conversie. Onze consultants en designers gingen aan de slag met het opstellen van wireframes voor een nieuw design. De uitdaging was een bepaalde look & feel creëren, die kon doorgetrokken worden in de fysieke winkel (cadeaucheques, prijskaartjes, etc.). Na verschillende feedbackmomenten, om tot een resultaat op maat te komen, werden de aanpassingen doorgevoerd en in februari live geplaatst.

De homepage werd opnieuw ontworpen om meer professionaliteit uit te stralen en bezoekers uit te nodigen om in het assortiment te duiken. We hebben template aanpassingen uitgevoerd en de styling verzorgd. Op de productpagina’s werd het gebied rond de bestel-knop aangepast om de customer experience te optimaliseren en de conversie te verhogen. Finetuning van het design van o.a. de categoriepagina’s en de Magento notificaties door de styling aan te passen.

Andere nieuwe features en optimalisaties waren de implementatie van een geavanceerdezoekfunctie, het niet langer vermelden van bepaalde gegevens in het winkelmandje en het switchen van betaalprovider.

 

 

 

Tegelijkertijd hebben onze Online Marketing Consultants een keyword-analyse uitgevoerd voor Montreal-Sport. Een keyword-analyse is het vinden, selecteren, analyseren en optimaliseren van de juiste zoekwoorden. Het is een cruciale stap in een succesvol SEO-traject. Door middel van de keyword-analyse leerde Montreal-Sport zijn doelgroep beter kennen en kreeg het bedrijf ook inzicht in welke woorden het niet wil gevonden worden. Op basis van de keyword-analyse schreef Montreal-Sport nieuwe content voor de webshop.


Benito, hoe ervaren jullie de samenwerking met Indie Group?

“Het Indie Group Team is een mix van ambitieuze en ervaren mensen, dat zorgt ervoor dat wij een zeer goede voeling hebben met hun team. Ons Montreal-Sport team heeft met Philip en onze verkoopster Muriel namelijk heel wat ervaring in huis, terwijl Benito & Nicolas zorgen voor een gezonde portie ambitie. We voelen dat Indie Group en Montreal-Sport op dezelfde lijn zitten en dezelfde visie hebben. We willen beiden vooruit gaan.”

 

Webshop actief promoten


Montreal-Sport beseft heel goed dat een webshop in de kijker moet geplaatst worden om bezoekers aan te trekken en verkopen te genereren. De voetbalspeciaalzaak zet daarom zeer sterk in op social media. De belangrijkste social media kanalen zijn Facebook en Instagram. Daarnaast wordt ook op Twitter en sinds kort op Snapchat ingezet. Via posts, tweets of updates met en hyperlink vinden de volgers hun weg naar de webshop. Uiteraard wil Montreal-Sport via social media ook de interactie aangaan met zijn doelgroep en leuke weetjes delen. Verder wordt er af en toe geadverteerd op Facebook of een wedstrijd/pronostiek georganiseerd.

Extra sales, naamsbekendheid en service


“De webshop draagt zijn steentje bij tot een grotere naamsbekendheid en een betere service voor onze klanten. De grootste return van de webshop is echter dat we nieuwe klanten aantrekken, die ook onze fysieke winkel bezoeken. We zijn er ons van bewust dat de sales op onze webshop nog beter kan en willen daar de komende periode aan werken. Onze ambitie is om naast de fysieke winkel een goed renderende webshop te hebben.”

Meer inzetten op omnichannel


Montreal-Sport heeft de ambitie om de webshop nog verder uit te bouwen tot een volwaardige webshop, die kan concurreren tegen de grote spelers. De voetbalspeciaalzaak wil dat bijvoorbeeld realiseren door te blijven inzetten op social media en de verschillende social media kanalen nog te professionaliseren. Aan de hand van een contentkalender willen ze doelgerichter werken.


Benito, jullie hebben nog meer plannen?

“Het omnichannel verhaal willen we enorm graag verder uitbouwen. Onze fysieke winkel en online shop zijn nu al sterk met elkaar verweven, maar we willen hier nog een stap verder in gaan. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een interactief scherm in onze fysieke winkel, waarop klanten online kunnen shoppen of de voorraad kunnen raadplegen.