Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Marketing automation

Marketing Automation was één van de top trends binnen online marketing in 2015.

Marketing automation

Het is een ‘buzzword’ dat al vele keren werd ontleed en geanalyseerd. Je hebt dus waarschijnlijk dus al van Marketing Automation gehoord. Veel bedrijven worstelen echter nog met hoe ze Marketing Automation moeten integreren en inzetten binnen hun globale (online) marketing strategie. Vooraleer effectief aan de slag te gaan is het belangrijk om te weten wat Marketing Automation precies is en welke meerwaarde het kan bieden voor jouw organisatie.

Marketing Automation, Say whut?


Veel mensen denken dat Marketing Automation het geautomatiseerd versturen van e-mails is, maar dat is vrij kort door de bocht. Marketing Automation verwijst zowel naar de software als naar de marketingstrategiewaarbij je marketingtaken, processen en workflows automatiseert om klanten en prospects doorheen de marketing/sales funnel te leiden.

Het doel van Marketing Automation is om alle stappen die een (potentiële) klant neemt tijdens de sales funnel en customer journey te identificeren en dit proces waar nodig te automatiseren. Door automatisatie wil je via het juiste kanaal, de juiste boodschap op het juiste moment bezorgen. Hiermee verlaag je de drempel tot het overgaan naar de volgende stap in de customer journey. Marketing Automation stelt je organisatie in staat om 1-to-1 met klanten te kunnen communiceren, zodat iedere klant de persoonlijke aandacht krijgt die hij of zij nodig heeft.

Marketing Automation kan je opsplitsen in 3 hoofdactiviteiten:

- Het opbouwen van (digitale) profielen
- Het opzetten van relevante campagnes
- Het converteren en prioriteren van leads.

Vereisten voor Marketing Automation


Technologie is essentieel geworden bij Marketing Automation op elke schaal. Dit door het toenemend aantal kanalen en apparaten die mensen gebruiken, en die marketeers bijgevolg moeten beheren.

- Een marketingdatabase: Een plaats waar je al jouw marketingdata kan verzamelen, inclusief gedetailleerde informatie over de interacties en het gedrag van jouw prospects en klanten. Op basis van alle informatie kan je segmenteren en de juiste boodschap richten naar elke consument.
- Een marketing engagement programma: Een omgeving voor het creëren, beheren en automatiseren van marketingprocessen en conversaties over jouw offline en online kanalen heen. Je kan dit zien als de ‘orkestleider’ van je klantinteracties.
- Een analytics programma:  Een tool om de impact van de marketing ROI (return on investment) en impact op de omzet te testen, meten en optimaliseren. Aan de hand van analyses kan je nagaan en begrijpen wat er al dan niet werkt en wat je kan optimaliseren.

Voordelen


Het belangrijkste voordeel van Marketing Automation is het verhogen van je conversie en return on investment (ROI). Daarnaast zijn er nog tal van voordelen:

1. OVEREENSTEMMEN MET SALES

Marketing Automation brengt de marketing en sales afdeling binnen je bedrijf dichter bij elkaar. Door de processen van beide afdelingen op elkaar af te stemmen kunnen ze elk in hun gebied excelleren en samen optimaliseren.

2. ELKE LEAD OPVOLGEN

Prospecten worden op basis van hun kenmerken ingedeeld in specifieke segmenten. Door die kenmerken vooraf vast te leggen en een geautomatiseerd proces in te voeren, kan je iedere lead opvolgen op basis van interesse, gedrag en status.

3. KLANTRELATIES VERBETEREN

Je kan betere klantrelaties opbouwen doordat je meer informatie ter beschikking hebt. Je bouwt vroegtijdig een relatie op met potentiële klanten en drukt meer je stempel op hun beslissingsproces.

4. DATA VERZAMELEN

De data die je verzamelt van klanten en prospects is niet alleen sales gericht. Dit heeft als voordeel dat je specifieke gegevens kan verzamelen om toekomstige campagnes of je communicatie te optimaliseren.

5. MULTICHANNEL MANAGEMENT

Marketing Automation helpt je om in contact te komen met klanten of prospects over verschillende kanalen heen.

6. CONSISTENTIE VERHOGEN

De integratie van al jouw marketinginspanningen in één proces helpt om een consistente en eensgezinde tone-of-voice te gebruiken, gedurende de verschillende contacten met klanten of prospects.

7. PERSONALISATIE VERBETEREN

Automatisatie helpt jou een ervaring op maat van je (potentiële) klanten leveren. Het creëren van een unieke en meer uitnodigende ervaring die heel relevant is en meer kans heeft om tot een conversie te leiden.

Marketing Automation tools


Online leads genereren is een eerste stap. Daarna moet je die online leads converteren naar effectieve kopers of klanten. Dankzij Marketing Automation tools kan je op een gestroomlijnde manier alle gegevens van je leads gebruiken om hen een relevante, op sterke content gebaseerde ervaring te bieden en hen zo te converteren tot klanten.
 

Hieronder kan je een selectie van Marketing Automation tools terugvinden die relevant kunnen zijn voor jou:

- Mailchimp: een e-mail marketing tool om op een gemakkelijke & gebruiksvriendelijke manier je e-mail marketing te verzorgen.
Follow-up mail: een extension voor Magento, die een perfecte tool is voor het personaliseren van e-mails naar je doelgroep.
HubSpot: één van ’s werelds grootste aanbieders van Marketing Automation software.
Marketizator: een conversie optimalisatie tool die verschillende features aanbiedt: online enquêtes, A/B tests en segmentatie op je website of webshop toepassen.
Zopim: een chatprogramma dat je kan implementeren op je webshop. Deze chatfunctie maakt het voor jouw bezoekers gemakkelijk om vragen te stellen.