Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Maak nu werk van je online activiteiten

Wil je als handelaar in de toekomst nog mee zijn? Mis dan vandaag de boot niet en maak werk van je online aanwezigheid. Dit is niet langer een vrijblijvende aanbeveling, maar een noodzaak om concurrentieel te blijven. De Vlaamse Overheid verspreidt deze boodschap via de campagne 'Het internet. Ook uw zaak'.

De feiten spreken voor zich


64 % van Belgische consumenten koopt online

In 2015 kocht 64 % van de Belgische consumenten iets online, dit is goed voor een stijging van 4 % ten opzichte van vorig jaar. Deze stijging lijkt op het eerste zicht misschien niet gigantisch, maar dat is het zeker en vast wel. Rekening houdend met het aantal inwoners in België betekent dit dat er maar liefst 440.000 nieuwe online klanten zijn bijgekomen. Het aantal mensen dat jaarlijks iets online aankoopt, blijft dus stijgen.

Het is wel belangrijk de nuance te maken dat het hier gaat om een aankoop, hoe klein ook, via internet. We kunnen dus algemeen concluderen dat steeds meer consumenten eens proberen om iets online te kopen. 

3 op 4 Belgen zoekt online en koopt offline

77 % van de Belgische consumenten wil het product dat hij koopt nog altijd even in werkelijkheid zien, aanrakenof passen. Het online shoppen veegt het offline winkelen dus niet van de kaart. Het fenomeen waarbij consumenten eerst online het aanbod bekijken, maar vervolgens toch het product effectief in de winkel kopen heet webrooming. Jongeren (79 %) doen meer aan webrooming dan de generatie babyboomers (72 %), mannen (78 %) meer dan vrouwen (76 %) en de hogere sociale klasse (80 %) meer dan de lagere sociale klasse (69 %).

Webrooming is vooral populair bij kleding en schoenen omdat we deze nog eens 'echt' willen passen in plaats van virtueel. Een andere belangrijke reden waarom 3 op 4 Belgen online zoekt vooraleer effectief naar de winkel te trekken is de drukte waarin we dagelijks leven. Het online rondkijken bespaart tijd tijdens het winkelbezoek

 

Belgen spenderen gemiddeld € 153 per maand online

Uit de grootschalige consumentenbevraging van Comeos blijkt dat de gemiddelde Belgische consument € 153 per maand uitgeeft. Het online bestedingsgedrag verschilt wel grondig per consument. Een deel besteedt minder dan € 20 online, een derde geeft meer uit dan € 150 en de helft van de consumenten besteedt € 100 of meer online per maand.​

 

Online of en Offline ✓

De cijfers spreken voor zich: de doorsnee ondernemer in ons land kan niet meer om het online verhaal heen, ondanks dat we het menselijk aspect zeer waardevol blijven vinden. Offline kan niet meer zonder online en online kan niet zonder offline. Mensen laten zich inspireren en informeren online, waarna ze zich naar de winkel begeven om effectief te kopen. Wanneer een artikel in de fysieke winkel niet meer in voorraad is, gebeurt idealiter het omgekeerde en kunnen consumenten het online bestellen en de volgende dag thuis ontvangen. Ondernemers moeten dus niet kiezen voor offline of online, maar voor offline en online.

Meer dan e-commerce


De Vlaamse Overheid beseft dat het vijf voor twaalf is voor de Vlaamse ondernemers om concurrentieel te blijven. Daarom werd de campagne 'Het internet. Ook uw zaak.' gelanceerd. De e-commercecampagne heeft als doel de Vlaamse handelaar bewust maken van de opportuniteiten die het internet biedt en hen overtuigen dat online voor iedereen een haalbare kaart is.

Online is voor iedereen haalbaar omdat het internet veel omvattender is dan enkel e-commerce. Uiteraard is het online aanbieden van je producten één van de vele mogelijkheden online, maar niet alle ondernemers zullen gebaat zijn bij een webshop. De haalbaarheid van een webshop hangt af van tal van factoren, waaronder de branche, aangeboden producten, doelgroep, etc. Daarnaast biedt het internet heel wat mogelijkheden om je onderneming in de kijker te plaatsen bij consumenten die het internet vooral gebruiken om zich vooraf te informeren en inspireren.

De campagne wil de Vlaamse ondernemers niet alleen wakker schudden, maar ook concreet op weg helpen met informatie, een e-scan, concrete tools, praktische tips en succesverhalen van collega-ondernemers (waaronder enkele waar Indie Group aan meewerkt).

Onvoldoende expertise?

Wil je jouw onderneming online op de kaart zetten of je online activiteiten verder uitbouwen? Weet dan dat je beroep kan doen op een externe partner die over de nodige ervaring en kennis beschikt om jou te begeleiden. Het voordeel is dat een partner verschillende invalshoeken heeft en 'best practices' kan voorleggen.

Partner voor online ondernemen


Heb je beslist om samen te werken met een partner voor het (verder) uitwerken van je online verhaal?
Het Indie Group team staat klaar om jou een helpende hand te bieden. We zijn gespecialiseerd in online ondernemen. Onze kennis en ervaring is de afgelopen jaren dusdanig geëvolueerd dat we met gepaste trots kunnen claimen alle facetten te beheersen die nodig zijn voor het ontwikkelen van een succesvol online verhaal: online strategie, technologische ontwikkeling en online marketing.

Doordat we alle facetten beheersen kunnen we een oplossing op maat aanbieden voor jouw business. We zijn een proactieve partner en begeleiden je van a tot z. Het is bijvoorbeeld belangrijk niet in het wilde weg online acties uit te voeren. We denken daarom samen na over hoe je jouw onderneming online wil positioneren, leggen je doelstellingen vast en bepalen de strategie om die doelstellingen te behalen.

Contacteer ons voor meer informatie over de mogelijkheden en om samen aan de slag te gaan!