Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

LinkedIn voor bedrijven

Onze wereld verandert razendsnel. Elke dag veranderen tal van digitale toepassingen ons dagelijks leven. Dat heeft ook een grote impact op ondernemers. Aan de hand van het initiatief "Zaak Met Toekomst" en bijhorende website wil KBC ondernemers inzichten geven in de behoeften en wensen van de consument en hen tonen hoe ze daarop kunnen inspelen.

Heeft jouw zaak LinkedIn nodig?

LinkedIn is een sociale netwerksite die zich voornamelijk richt tot professionele gebruikers. In je netwerk van klanten en andere zakenrelaties kun je informatie delen, maar ook adverteren en vacatures verspreiden. LinkedIn helpt je dus niet alleen bij je ‘brand awareness’ (ofwel: het versterken van je naambekendheid bij je huidige klanten) en het bereiken van nieuwe klanten, maar ook bij het versterken van je professionele contacten en het aantrekken van nieuwe medewerkers.

Goed om te weten: naast je persoonlijke profiel kun je ook gratis een pagina voor jezaak aanmaken. Daar kun je een beschrijving van je winkel aan toevoegen, samen met alle details. Je krijgt ook de kans om je ‘specialismen’ op te sommen. Weet wel dat een bedrijfspagina op LinkedIn alleen kan indien je een eigen domeinnaam (voor je website) hebt. Want je moet je altijd registeren met een e-mailadres in de vorm van jouwnaam @jouwzaak.be. Heb je dat niet? Dan kun je nog altijd een minder streng gereglementeerde ‘groep’ creëren.

"Door waardevolle informatie of kennis te delen, wek je vertrouwen."

LinkedIn is geen verkoopkanaal


Via je bedrijfspagina kun je informatie en kennis verspreiden, blogberichten delen, vacatures bekendmaken en updates over je zaak posten. Maar leg nooit de nadruk op het commerciële, want LinkedIn is geen verkoopkanaal. Door waardevolle informatie of kennis te delen, wek je vertrouwen en geef je blijk van deskundigheid. Nuttige, relevante en interessante updates zullen je volgers sneller delen met anderen, waardoor je nieuwe personen aantrekt. Ter info: LinkedIn biedt ook de mogelijkheid van gesponsorde updates, die getoond worden aan niet-volgers.

Vergeet ten slotte niet dat je eigen werknemers jouw ambassadeurs op LinkedIn zijn. Via hun privéprofielen kunnen ze jouw bedrijfsupdates delen, waardoor je ook weer nieuwe volgers aantrekt. Schenk dus niet alleen aandacht aan je bedrijfspagina, maar adviseer je werknemers en collega’s ook bij het optimaliseren van hun persoonlijke profiel. LinkedIn is dan wel een professioneel sociaal netwerk, maar de interactie speelt zich toch vooral af tussen mensen.

Wil je op een slimme manier ook commercieel aan de slag op sociale media? Kies dan voor FacebookInstagram of Pinterest.