Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Instagram update: producten verkopen

Instagram kondigde begin november aan dat de nieuwe update van de app het zal mogelijk maken om producten op foto's rechtstreeks toe te voegen aan een virtueel winkelmandje.

Update

Binnenkort kan je namelijk producten taggen in je foto. Deze tag geeft informatie en bevat een link naar je webshop. Lees verder en ontdek wat de mogelijkheden zullen zijn. Sinds de overname van Instagram door Facebook in 2012 is het platform enorm geƫvolueerd. De app om eenvoudig de wereld om je heen vast te leggen en te delen is niet alleen meer een platform voor mooie foto's, maar een echte marketingtool voor bedrijven. Denk maar aan de komst van advertenties en bedrijfsprofielen op Instagram.

Moeilijk om te verwijzen naar je webshop

  

Het is tot op vandaag moeilijk om producten aan te bieden op Instagram, omdat links in de beschrijving van een post niet aanklikbaar zijn. Je kan dus niet verwijzen naar een product op je webshop. Er zijn echter een paar omwegen om dit toch te doen.

Link in bio
De enige plaats waar je een link kan plaatsen op Instagram is in de biografie van je profiel. Je kan dus overwegen om de link in je biografie na elke post aan te passen en te laten verwijzen naar het product waarover je post. Ook kan je de algemene link naar je webshop opnemen zoals in het voorbeeld van les belges.
 

Instashop
Een andere manier om jouw producten via Instagram te promoten, is het maken van een speciale landingspagina op je webshop. Je toont op deze pagina alle producten die je op Instagram hebt geplaatst. De link naar deze specifieke pagina plaats je ook in je biografie.
 

Hashtags
Bedrijven gebruiken vaak speciale hashtags om aan te tonen dat het product in hun post op hun webshop te verkrijgen is. Er wel geen link aanwezig naar de productpagina op de webshop. Voorbeelden van vaak gebruikte hashtags zijn #webshopping, #linkinbio #shoponline. Er zijn ook specifieke hashtags zoals #shopthelook voor fashion.
 

  

Nieuw: producten taggen

  

Mobiele apparaten zoals smartphones hebben de manier waarop mensen winkelen veranderd. We bladeren door producten terwijl we wachten op een tafeltje voor het diner, doen aankopen tijdens het pendelen van en naar het werk en vergelijken prijzen online wanneer we in een fysieke winkel shoppen. Het ontdekken van nieuwe zaken en je laten inspireren op mobiele apparaten is eenvoudig, maar productinformatie vinden over de specifieke producten die je ziet is dat niet. Instagram, dat gekend staat voor zijn broedplaats voor creativiteit en inspiratie, gaat het daarom gemakkelijker maken om de producten waarvan je houdt en die je ziet effectief te kopen.

Concreet zullen bedrijven een rechtstreekse link kunnen plaatsen naar producten via een tag. Het sociale netwerk is volop bezig met het testen van die nieuwe functie. Een twintigtal merken, waaronder Levi's en Abercrombie & Fitch, werken eraan mee. De nieuwe update zal de volgende opties toevoegen:

- Het taggen van maximaal 5 producten in een foto;
- De prijs van een product weergeven;
- De mogelijkheid om door te klikken naar productdetails;
- Een 'shop-now'-link naar de webshop;
- De mogelijkheid om het product op te slaan.

  

Meerwaarde voor alle gebruikers

  

Uiteraard hebben e-commercespelers belang bij de nieuwe functionaliteit van Instagram. Maar ook andere bedrijven en gebruikers van de app kunnen ervan profiteren. Zo zullen bloggers in de toekomst kunnen linken naar een specifieke blog of bedrijven die niet online verkopen naar een pagina op hun website. Gebruikers zullen veel eenvoudiger een product dat ze leuk vinden ook effectief kunnen kopen. De frustratie van het niet vinden van producten zal grotendeels verdwijnen.

  

Zal de update slagen?

  

Het grootste probleem is dat shopping op social media tot nu toe een verdeeld succes was. Facebook stopte met e-commerce producten zoals verjaardagscadeaus en virtuele credits voor bijvoorbeeld sociale games. Het bedrijf introduceerde onlangs een marktplaats, maar die lancering werd al snel verstoord wanneer gebruikers advertenties begonnen te plaatsen van onder meer drugs en exotische dieren.

Twitter testte een jaar lang een 'koop-knop', maar deze verdween langzaam en het hoofd van het e-commerceproject vertrok. Ook Pinterest deed een enorme investering in shopping om rechtstreeks producten van duizenden retailers op haar platform aan te bieden. Maar het is onduidelijk hoe populair de tool nu echt is.

Nu is het de beurt aan Instagram. Het bedrijf wil leren uit de ervaringen van anderen en vooral van haar moederbedrijf Facebook. Iedereen zal producten kunnen promoten, maar de update komt er voor reguliere berichten. Daardoor wordt het een meer natuurlijke ervaring voor de gebruikers.

De ambities van Instagram zijn groot. Zo wil het bedrijf op termijn internationaal verder groeien en een video versie van de app lanceren. Veel e-commercebedrijven hopen dat de test zal slagen: gebruikers aanzetten tot een aankoop, maar hen niet wegjagen van het platform. Dit in de hoop dat de update verder wordt uitgerold. Wij zijn alvast hoopvol en enthousiast over deze update, maar tegelijk zeer nieuwsgierig naar de impact.