Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

In-house development of partner?

Het onderhouden en verder ontwikkelen van je website is enorm belangrijk. Die moet namelijk mee met zijn tijd, de veranderende behoeften van klanten en de evolutie van je bedrijf. Maar wat als jouw website zijn limieten bereikt? Ga je op zoek naar een partner of werk je dit in-house uit? En kies je er voor om je website te vernieuwen of ga je een nieuwe website ontwikkelen? Een interview met Lindsey Devriendt, Management & marketing assistant CDVI Benelux.

Limieten bereikt


CDVI Benelux besefte heel goed dat het up-to-date houden van de website belangrijk is, maar bevond zich in de hierboven vermelde situatie. De voormalige website, die was opgebouwd in de open source software WordPress, voldeed niet langer aan de behoeften van het bedrijf. Deze had zijn technische limieten bereikt en dus moest het bedrijf op zoek naar een oplossing.

Via enkele van onze opleidingen kwam CDVI in contact met Indie Group en ontstond een samenwerking met Indie Group als partner. Samen met Lindsey Devriendt (Managing & Marketing Assistant) en Frank Deblon (General Manager) vertellen we jou hoe we samen de juiste keuzeshebben gemaakt en een oplossing op maat hebben uitgewerkt die al snel een meerwaarde bleek te zijn voor het hele bedrijf CDVI.

Waarom zijn jullie op zoek gegaan naar een partner om jullie website te laten bouwen?

"De CDVI groep is een fabrikant van toegangscontrole-en vergrendelingssystemen, met wereldwijd een tiental filialen. Wij willen als groep naar voor komen, maar toch aantonen dat we zeer lokaal service op het hoogste niveau kunnen geven."

Waarom hebben jullie voor Indie Group gekozen?

"We zijn er sterk van overtuigd dat het de dag van vandaag belangrijk is om onze doelgroep ook online aan te spreken, dit via nieuwsbrieven, social media, website, … Om meer kennis te vergaren over dit online gebeuren, hebben wij de infosessies ‘Google Analytics’ en ‘SEO’ van Indie Group bijgewoond. Tijdens deze infosessies werden ons erg veel tips aangereikt en raakten wij overtuigd van de professionaliteit en vakkennis van Indie Group. Daarna gingen we samen rond de tafel zitten om onze plannen verder uit te werken. Indie Group nam de tijd om onze strategie en manier van werken te leren kennen, zodat ze een website konden maken die aan onze behoeften en vooral aan die van onze klanten voldoet: overzichtelijk, uniform voor alle CDVI filialen en gebruiksvriendelijk door productinformatie, met een beperkt aantal clicks, toegankelijk te maken voor de bezoekers."

Betrokkenheid als troef


Wanneer CDVI de beslissing nam om samen te werken met Indie Group als partner werden wij snel betrokken bij het project. Het voordeel is dat wij op deze manier mentaal en inhoudelijk nauw betrokken werden en dit project echt ging 'leven' in de hoofden van onze medewerkers.

De eerste belangrijke stap was luisteren naar de behoeften en doelstellingen van CDVI. Op deze manier kregen wij een duidelijk beeld van de uitdagingen en konden we constructief meedenken. Vervolgens bekeken we het project vanuit een objectief standpunt en met onze expertise op zak. Zo werd na overleg de weloverwogen beslissing genomen om niet langer in-house te ontwikkelen, maar te kiezen voor het outsourcen van deze taken aan Indie Group.

Onderstaande nadelen van in-house development speelden hierbij een belangrijke rol:

- Te weinig tijd: het onderhouden van de website is vaak niet de enige verantwoordelijkheid van je medewerkers.
- Onvoldoende kennis: kennis over de verschillende technologieën, integraties en mogelijkheden. Vermijd een eenzijdig beeld.
- Moeilijke overdracht: geen of een moeilijke overdracht van taken wegens een andere manier van werken en weinig ervaring bij overdracht.

Na het vormen van een zicht op de voor- en nadelen van bepaalde technologieën kozen we samen een technologie in het teken van de doelstellingen van CDVI. Concreet betekent dit dat we niet onze meest gebruikte technologieën opdwongen. Er werd beslist om een nieuwe website in Drupal te ontwikkelen, maar tijdens de ontwikkeling werd de reeds bestaande website in WordPress 'in leven gehouden' door middel van onderhoud en kleine ingrepen. Op deze manier had CDVI Benelux steeds een online platform voor haar installateurs, distributeurs en andere stakeholders.

Uniforme en flexibele website

De nieuwe website van CDVI Benelux is gebouwd in Drupal, dit is een zeer gebruiksvriendelijk Content Management Systeem (CMS) om websites te beheren. Ook zijn er nieuwe features en technische verbeteringen uitgevoerd om de website tot een gebruiksvriendelijk kanaal te maken voor zowel de medewerkers van CDVI als de bezoekers.

Er is bijvoorbeeld een aparte omgeving voor installateurs en distributeurs waarvoor een login vereist is. Ze kunnen in deze omgeving handleidingen downloaden en offertes opmaken, opslaan en versturen. Ook is de mogelijkheid voorzien om een vervolgtraject uit te werken waarbij elk land (UK e.a.) een eigen website heeft in dezelfde technische omgeving.

CDVI vond het verder belangrijk dat de nieuwe website dezelfde look & feel uitstraalt als de CDVI Groep. Onze designers hebben deze uitdaging samen getackeld.

CDVI Benelux

Wat waren de uitdagingen bij het bouwen van jullie website?

"De grootste uitdaging was om een website te maken die een uniforme groepslay-out heeft (en dus niet veranderd kan worden), maar toch voldoende flexibiliteit geeft aan de lokale marketingmedewerkers. Niet alle CDVI filialen verkopen namelijk dezelfde CDVI producten. De tweede grootste uitdaging was scoren in de Google zoekresultaten, dankzij een goede SEO. Ook een registratiegedeelte, speciaal voor onze installateurs en distributeurs, was een must."

Hoe heeft Indie Group jullie geholpen?

"Indie Group heeft ons geholpen door een efficiënte website te bouwen die tegemoet komt aan de hierboven opgesomde uitdagingen."

Meerwaarde voor het hele bedrijf


Na het live plaatsen merkte CDVI snel dat de nieuwe website zorgt voor een betere, snellereservice en efficiëntere werking. Lindsey en Frank kunnen dit het best toelichten aan de hand van hun ervaring.

Hoe ervaren jullie de samenwerking?

"We zijn zeer tevreden over de samenwerking met Indie Group. Vóór het bouwen van de website werd ons al snel duidelijk dat Indie Group niet alleen het project uitvoert, maar ook meedenkt over het project. Ze luisteren naar jouw behoeften en zoeken mee naar oplossingen om de website daar zo goed mogelijk op af te stemmen. Ze leggen duidelijk uit waarom ze voor bepaalde zaken opteren vanuit een technisch en/of marketing standpunt. Tijdens het maken van de website viel ons op dat Indie Group erg proactief is. Dit is aangenaam omdat we snel kunnen werken en bovendien is dit een hele geruststelling voor het geval er zich bepaalde problemen zouden voordoen. We weten namelijk dat Indie Group een betrouwbare partner is, die snel een oplossing kan aanreiken."

Wat is voor jullie de return?

"Voor onze salesmedewerkers is de website een zeer interessant instrument. De nieuwe website is namelijk gekoppeld aan Google Analytics, waardoor we nu inzicht krijgen in hoeveel mensen onze website bezoeken en welke producten het meest bekeken worden. Onze technische medewerkers kunnen klanten snel op weg helpen door hen naar de website te leiden, waar handleidingen kunnen gedownload worden en Teamviewer kan geraadpleegd worden voor schermovernames vanop afstand. Ook krijgen we dagelijks registratie-aanvragen van installateurs en distributeurs die toegang willen krijgen tot het downloadgedeelte van de website. Soms zijn dit zelfs mensen die nog geen klant zijn bij ons. Zij worden dan opgebeld door onze salesmedewerkers om het te helpen bij hun projecten."