Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Global Ecommerce Summit 2016

The Global Ecommerce Summit 2016, de place-to-be voor inspiratie, cases en trends in Global & Cross-border Ecommerce. Collega’s, Dries Steyaert, Dominique De Rijcke en Daphné Gaudens trokken naar Barcelona om nieuwe inzichten te krijgen in de belangrijkste ontwikkelingen. We zetten graag hun ervaringen en belangrijkste take-aways van het event voor jou op een rijtje.

Facts, Figures & Future Trends

 

CROSS-BORDER B2C ECOMMERCE CIJFERS

Marlene Ten Ham, van Ecommerce Europa, gaf de aftrap van het event met de belangrijkste E-commerce cijfers uit Europa. Hoe is E-commerce gegroeid in het voorbije jaar? Welke producten worden het vaakst online gekocht?

 

 

516 miljoen mensen gebruiken het internet, daarvan zijn er 296 miljoen online shoppers. Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk zijn samen goed voor 60 procent van alle Europese B2C E-commerce, met het Verenigd Koninkrijk dat alleen al goed is voor 34,5 procent. Maar hoe scoort België?

België heeft gemiddeld 8 miljoen internet gebruikers. Van deze 8 miljoen is 6,9 miljoen een online shopper. Dat zorgt voor een stijging van 0,7 miljoen ten opzichte van 2014. De populairste categorieën in België voor online verkoop zijn:

- Kledij
- Telecom
- Media & Entertainment
- Home & Garden
- …

Benieuwd hoe andere Europese landen scoren? Download hier de gratis versie van The European B2C Report 2016, uitgebracht door Ecommerce Europe.


 

AUGMENTED RETAIL

Jonathan Chippindale van Hollistion, nam ons tijdens het event mee in de verschillende augmented realityoplossingen en sprak over technology disruption binnen de retail sector. Creatieve oplossingen, zoals de Uniqlo Magic Mirror, die het mogelijk maakt om via een screen een kledingstuk te dragen en onmiddellijk te passen in verschillende kleuren.

 

 

 

Maar ook de Face by Holition, een virtuele make-up ervaring, die fungeert als een spiegel waar klanten nieuwe kleuren en texturen van make-up kunnen uitproberen.

 

 

"Tegen 2025 zullen Smartphones verdwenen zijn."

Darren Fogelman, Dreamcanyon.

.SHOP, THE E-COMMERCE DOMAIN

Tijdens de Global Ecommerce Summit maakten we kennis met de nieuwe extensie ‘.shop’. Deze extensie moet volgens Hiro Tsukahara, van GMO Internet Group, een mondiaal winkeldomein worden! Het Japanse bedrijf in domeinregistraties, E-commerce software en online betalingen won de strijd om .shop van onder andere Amazon en Google.

Vanaf 1 juli kunnen merkhouders hun eigen merknaam als een .shop domeinnaam registreren. Vanaf 1 september heeft iedereen de tijd om een top-level keyword domeinnaam te registeren, zoals champagne.shop, bier.shop, enz. Vanaf 28 september kan iedereen een .shop-domein claimen, volgens het principe van ‘first come – first served’.

 

EVOLUTIE VAN VOEDING IN DE E-COMMERCE

Nestlé, Farmy AG, Nielsen en Vorwerk Internationel, gaven tijdens een panelgesprek hun visie en mening over de evoluties binnen de voedingssector.

Meer dan 1 op 10 ‘connected consumers’ kocht ooit al eens voeding online. Waarvan de meerderheid, 21 procent, een restaurantmaaltijd kocht of een afhaalmaaltijd bestelde.

17 procent kocht al eens voorverpakt voedsel online, 13 procent kocht voedsel voor zijn huisdier en 11 procent alcoholische dranken. Maar slechts 11 procent kocht ooit verse voeding online.

Landen, zoals Zuid-Korea, het Verenigd Koninkrijk, Japan, China en Australia zijn toplanden voor het online verkopen en versturen van vers voedsel.

Maar wat zijn nu de voordelen van het online bestellen van voeding?

- 53 procent kiest voor het gebruiksgemak. Door je voeding online te bestellen en dit thuis te laten leveren, heb je extra tijd voor andere dingen.

- 50 procent koopt online voeding, omdat hij/zij een betere en weloverwogen beslissing neemt tijdens het online bestellen. Men kan online reviews nalezen, de productinformatie nauwkeurig bekijken en navraag doen bij familie, vrienden en/of kennissen (peers).

- 49 procent van de kopers zijn ‘koopjesjagers’. Zij zijn op zoek naar de sterkste online prijzen.

- En 49 procent kiest resoluut voor het uitgebreide online productassortiment.

Tijdens het panelgesprek kwam nadrukkelijk aan bod dat de logistieke uitdagingen bijzonder groot zijn bij het leveren van vers voedsel. Zo test Domino’s pizza met een zelfrijdende auto voor het leveren van je verse pizza. De mini-auto beschikt over speciale compartimenten, waarin de bestelling van de klant wordt warm gehouden of het drankje koel blijft.  

PIGGYBEE

Piggybee, een crowdshipping concept van de Belgische ondernemer David Vulysteke. Via het platform kan je dure, buitenlandse verzendkosten besparen door samen te werken met je ‘peers’. Deze ‘peers’, zijn betrouwbare en geverifieerde reizigers, die jouw pakketje meenemen op hun trip en afleveren op de juiste plaats.

PHILIPS LIGHTING

Philips Lighting gaf, samen met hun IT-partner, een boeiende en meeslepende uiteenzetting over hoe ze met E-commerce zijn gestart.

Oorspronkelijk werd de scope van het project heel ruim uiteengezet voor potentiële partners. Eigenlijk wilden ze van in het begin alles. Een zorgvuldige analyse van de bestaande business, leerde Philips Lighting dat overhaast te werk gaan niet tot het juiste resultaat zou leiden. Respect voor de bestaande interne en externe processen, en dus een gefaseerde  aanpak richting de B2B en B2C markt werd geïmplementeerd.

Deze approach bleek al snel succesvol en leerde Philips Lighting een aantal belangrijke zaken over de voordelenvan een stapsgewijze aanpak:

- Interne en externe partners worden sneller en makkelijker mee in bad getrokken (opleidingen, bewustwording, …).

- Time-to-market verloopt een pak sneller. Philips Lighting slaagde erin om op 4 maanden webplatformen naar de markt te brengen.

- Een snelle time-to-market leidt tot snelle en kleine (of grote) successen wat de uitrol van volgende projecten ook versnelde.

- De shift naar E-commerce is een pak meer beheersbaar wanneer opgedeeld.

Of anders gezegd: beter een volledig afgewerkt half product dan een half afgewerkt volledig product.

Besluit

De Global Ecommerce Summit 2016 was terug een inspirerend congres, waarbij verschillende sprekers ons inspireerden met trends, cases en updates rond Global en Cross-border E-commerce.