Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Doelgroep bepalen facebook advertising

Hoe je doelgroep bepalen voor Facebook Advertising?

Het social media kanaal Facebook is de voorbije jaren gegroeid tot één van de belangrijkste (online) kanalen om te adverteren. Het succes van Facebook Advertising komt doordat de verschillende soorten criteria om je doelgroep te bepalen enorm specifiek zijn. Maar hoe bepaal je nu de juiste doelgroep voor je Facebook Advertenties? We helpen je op weg!

Waarom belangrijk?

Wanneer je adverteert is het de bedoeling om de juiste doelgroep, op het juiste moment, op de juiste plaats en met de juiste boodschap te bereiken. Als deze verschillende factoren juist zijn is de kans op conversie groter. Dit is op Facebook niet anders. Daarnaast is het bepalen van de juiste doelgroep belangrijk om kost-efficiënt te werken. Het selecteren van een goede en zo specifiek mogelijke doelgroep voor je advertenties kan de kosten enorm drukken.

Hoe ga je aan de slag?

Er bestaat geen beste of algemene regel om beslissingen te nemen om je doelgroep te bepalen voor Facebook Advertising. Uiteraard zijn er wel verschillende adviezen die je helpen om betere beslissingen te nemen.

1. Verken

Vooraleer je aan de slag gaat met het bepalen van je doelgroep is het belangrijk dat je op de hoogte bent van alle zoekcriteria die Facebook aanbiedt. Verken daarom de verschillende soorten interesses, gedrag en andere demografische gegevens. Je kan ook even experimenteren met de zoekcriteria om te ontdekken wat de mogelijkheden zijn. Op basis van onderstaande criteria kan je jouw doelgroepen bepalen:

  • Locatie: Bereik klanten of potentiële klanten in een specifieke regio. Je kan advertenties richten op basis van landen, provincies, postcodes of zelfs op basis van de omgeving rond je bedrijf.
  • Demografische gegevens: Facebook verzamelt via gebruikersprofielen demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, talen, etc. Het is dus perfect mogelijk om demografische zoekcriteria in te stellen
  • Interesses: Richt je advertenties op de juiste doelgroep op basis van interesses zoals muziek, films, sport, winkels en veel meer. Dit is een heel interessant criteria om je doelgroep te bepalen.
  • Gedrag: Bepaal je doelgroep op basis van dingen die ze doen, de producten of diensten waar ze naar op zoek zijn, welke apparaten ze gebruiken, ...
  • Connecties: Bereik mensen die je pagina leuk vinden en hun vrienden of benader mensen die andere pagina’s rond specifieke topics volgen.

2. Brainstorm

In de volgende stap raden we je aan om 3 tot 5 doelgroepen op te stellen gebaseerd op de zoekcriteria van Facebook. Zorg er voor dat je verschillende doelgroepen steeds voldoende afgebakend en onderscheidend zijn zodat er weinig tot geen overlapping is. Op die manier kan je verschillende en dus meer doelgroepen benaderen, dit op een efficiënte manier. Denk ook na over mogelijke zoekwoorden of trefwoorden die passen bij je product, dienst of merk en ga na of je deze kan instellen op Facebook.

Experimenteer met de verschillende criteria en stel zoveel mogelijk potentiële doelgroepen op om geen enkele doelgroep uit te sluiten. Op die manier kan je in de volgende stap de juiste keuze maken.

3. Selecteer

Selecteer vervolgens de juiste doelgroep(en) en houd rekening met de grootte van je doelgroep. Men neemt aan dat een effectieve campagne meestal een doelgroep tussen 10.000 en 40.000 mensen heeft. Let wel, dit is slechts een richtlijn en geen noodzaak om een succesvolle Facebook Advertising campagne te realiseren. Wanneer je een kleinere doelgroep selecteert van pakweg 2.000 mensen, die perfect aansluit bij jouw ideale klant, kan je ook een succesvolle campagne voeren.

Wanneer je de ideale doelgroep waar je jou wil op richten ingeeft in Facebook zal je vaak zien dat je ideale doelgroep qua grootte niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid. Het is dus belangrijk te zoeken naar de juiste balans. Gebruik daarvoor je intuïtie en de beschikbare data.

Is je doelgroep te groot?

Heb je jouw doelgroep ingegeven op Facebook? Blijkt de doelgroep waar je jou wil op richten zeer groot te zijn? Geen nood, via enkele eenvoudige ingrepen kan je groepen opdelen. Je kan bijvoorbeeld doelgroepen opdelen volgens leeftijd, geslacht of specifieke regio’s. Het specifieker indelen van doelgroepen zorgt voor kleinere doelgroepen. Het voordeel is dat ze specifieker zijn en dat je dus ook zeer gerichte boodschappen kunt tonen en specifieke data kunt verzamelen.

Besluit

Facebookadvertenties zijn niet meer weg te denken uit onze tijdlijn. Omdat we via Facebook berichten pushen naar onze doelgroep is het enorm belangrijk de juiste doelgroep te benaderen. Wanneer dit niet het geval is zal je irrelevante berichten tonen die niet langer opvallen. Het belangrijkste voordeel van Facebook Advertising is dat je eenvoudig je doelgroep zeer specifiek kunt afbakenen. Maak er dus zeker gebruik van!