Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

De tip van Piet:

Wie zoekt, die vindt?! Het is een bekende uitspraak, maar helaas blijkt dit op webshops niet altijd zo te zijn. Wist je dat bezoekers van jouw webshop die de zoekfunctie gebruiken 4 tot 5 keer meer kopen dan 'gewone' bezoekers die de zoekfunctie niet gebruiken.

Bezoekers

Bezoekers die de zoekfunctie gebruiken zijn dus bezoekers die jouw website bezoeken met een grote intentie tot kopen. Het is daarom belangrijk om het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken door snel en vooral relevante zoekresultaten te tonen. Geef de zoekbalk een prominente plaats op jouw webshop en verbeter de gebruiker wanneer die typfouten maakt zoals in onderstaand voorbeeld.

Gebruik ook vaak ingegeven zoektermen om synoniemen aan de zoekfunctie toe te voegen. Op die manier krijgen bezoekers die zoeken op ‘tv’ ook automatisch de resultaten voor ‘televisie’ voorgeschoteld.

Enkele tips

De volgende tips helpen de bezoeker van je webshop eenvoudiger vinden wat hij of zij zoekt:

1. Prominent

Plaats de zoekbalk bovenaan in het midden of rechts op jouw webshop. Dat is de plaats waar de bezoekers deze verwacht.

2. Spellingsfouten

Sta typfouten in het zoekvenster toe, dit is heel belangrijk. Ondanks een spellingsfout moet de ingegeven zoekopdracht leiden tot de juiste zoekresultaten.

3. Snelheid

Toon de zoekresultaten zo snel mogelijk aan de bezoeker. Wanneer het langer dan twee seconden duurt om de zoekresultaten te tonen, verlies je waardevolle klanten!

4. Gemak

Zorg voor filters zoals prijs, merk, maat en kleur in de zoekfunctie. De zoeker kan zijn selectie dan zelf verfijnen tot de keuzemogelijkheid beperkt of ruim genoeg is.

5. Synoniemen

Verkoop je pulls of sweaters? Zoekers gebruiken verschillende zoekopdrachten. Zorg ervoor dat in de zoekresultaten de resultaten voor beide zoekopdrachten worden weergegeven.

6. Relevant

Sommige categorieën of merken zijn belangrijker dan andere. Zorg dat deze producten aan de top van de lijst staan, maar zorg wel voor een goede balans.

7. Statistiek

Anaylseer de data van de zoekopdrachten van jouw webshop regelmatig. Gebruik de verkregen inzichten om de zoekresultaten te verbeteren met regels, synoniemen, ...