Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

De tip van Kenneth

Het belang van product reviews

Heb je een webshop en heeft de consument de mogelijkheid om jouw producten en/of diensten te beoordelen? Is het antwoord op deze vraag nee? Zorg er dan voor dat dit in de toekomst wel mogelijk is want ruim 70 % van de consumenten kijkt bij het aanschaffen van een product naar de productbeoordeling van andere consumenten. Dit is niet alleen interessant voor consumenten, ook voor online ondernemers zijn er verschillende voordelen.

Verhogen conversie

Een eerste voordeel van online product reviews is dat hun aanwezigheid zorgt voor een hogere conversie. De meerderheid van de consumenten doet beroep op product reviews om een aankoopbeslissing te maken. Het is namelijk een belangrijke stap in het aankoopproces om bevestiging te krijgen van het feit dat ze de juiste keuze maken. Consumenten ervaren product reviews als betrouwbaarder dan content gepubliceerd door de verkoper zelf.

Product reviews zijn dus zeer belangrijk om het vertrouwen van potentiĆ«le nieuwe klanten te winnen. Een positieve productbeoordeling kan een potentiĆ«le klant over de streep trekken om over te gaan tot een aankoop. Verder kunnen consumenten gemakkelijker een keuze maken tussen verschillende producten. De reviews doen dan dienst als extra productinformatie.

Uiteraard kunnen consumenten ook negatieve reviews geven, maar in tegenstelling tot wat je misschien in eerste instantie zou verwachten is dit niet zo erg. Door de aanwezigheid van een negatieve review komt jouw webshop geloofwaardiger over. Daarnaast is het ook het perfecte moment om na te gaan wat je kan optimaliseren aan je producten en diensten. Gebruik de negatieve review om contact op te nemen met de desbetreffende klant om het probleem alsnog op te lossen. Wie weet uit dit zich toch nog in een positieve ervaring en review.

Betere positie zoekresultaten

Een tweede positief effect van product reviews is een betere positie in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Wanneer klanten product reviews schrijven op jouw webshop zorgen ze voor nieuwe en unieke content. Dit is goed voor de indexatie in zoekmachines en verhoogt de relevantie van jouw webshop voor de zoekmachines. Daarenboven geeft Google in de zoekresultaten de voorkeur aan webshops met goede reviews, boven webshops met slechte reviews. Een ander voordeel van product reviews is dat je deze kunt tonen in de organische zoekresultaten. Door het gebruik van Rich Snippets worden jouw product reviews weergegeven en kan je de click-through-rate naar je webshop verhogen.

Webwinkelbeoordelingen

Bied je op jouw webshop een zeer uitgebreid of uiteenlopend assortiment aan? Verkopen de meeste van je concurrenten exact dezelfde producten? Dan kan je kiezen voor webwinkelbeoordelingen in plaats van product reviews. Er bestaan oplossingen zoals The Feedback Company en Trustpilot, waar de shop in zijn geheel kan beoordeeld worden. Dit gaat dan meestal over hoe ze het bestellen in jouw webshop hebben ervaren, de klantenservice en de levertijd, etc.

  • Voorbeeld Vermeersch Deconinck

Indie Group heeft de webshop van Vermeersch Deconinck ontwikkeld en onlangs hebben we er voor gezorgd dat consumenten verschillende aspecten van de shop kunnen beoordelen via de tool The Feedback Company.

Webshop Vermeersch Deconinck

  • Voorbeeld Baunat

Ook op de webshop van Banaut kunnen consumenten de webshop beoordelen. We hebben voor het project van Baunat gebruik gemaakt van Trustpilot.

Webshop Baunat