Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

De tip van Jonas

Google Tag Manager: meer meten, meer weten

GTM

Een paar jaar geleden lanceerde Google een gloednieuw, baanbrekend product: Google Tag Manager (GTM). Ondanks dat deze tool zijn meerwaarde heeft bewezen is er nog steeds heel wat onduidelijkheid over wat deze tool doet en waarom hij zo belangrijk is. Het gevolg? Veel gebruikers van Google Analytics laten GTM links liggen. En dat is zonde! Ontdek hier het belang van GTM.

Google Tag Manager is Analytics niet


Al geruime tijd helpt Google Analytics sitebeheerders en marketeers bij het verzamelen, verwerken, configureren en rapporteren van data uit websites, webshops of apps. Een vaak voorkomende misopvatting is dat Google Tag Manager hetzelfde is als Google Analytics. Deze tools kunnen elkaar echter niet vervangen. Integendeel, in werkelijkheid zijn het volledig gescheiden toepassingen met elk hun unieke functionaliteiten en doelen.

Eerste kennismaking met Google Tag Manager? Google Tag Manager is een gebruiksvriendelijke oplossing voor het eenvoudig beheren van tags, of JavaScript-fragmenten die op jouw site, e-shop of app geplaatst zijn. Die tags versturen stukjes informatie door naar derden. Denk aan Google Analytics.

In de interface van Google Tag Manager configureer je de tags, die je bij bepaalde voorwaarden op je website wilt activeren. Enkele voorbeelden van deze voorwaarden zijn: paginabezoeken, klikken op links of het indienen van een formulier.

In tegenstelling tot Google Tag Manager is Google Analytics geen tag systeem, maar een statistiekenprogramma. Het doel van deze tool is om sitebeheerders of marketeers een helder inzicht te geven in bijvoorbeeld het bezoekersgedrag, de verkeersbronnen of de paginaweergaven. Daarnaast kunnen er ook doelen of conversies bijgehouden worden, zoals de aankoop van een product of een contactopname. 

Soms volstaat het om doelen aan te maken op basis van bestaande templates in Google Analytics, zoals een doel op basis van een unieke bedankpagina op je website. Wanneer je de interacties op een button of een YouTube video wilt meten, dan dien je de gebeurtenissen op te vangen met een tag of gebeurtenis. Op basis daarvan kan je vervolgens een nieuw doel in Google Analytics instellen.

Interface van Google Tag Manager met het overzicht van alle aangemaakte Tags

 

Waarom moet ik Google Tag Manager gebruiken?


Een van de beste manieren om inzicht te krijgen in de gebruikersinteracties op je website is tags of gebeurtenissen bijhouden en analyseren in Google Analytics. Voorbeelden van die interacties zijn een button die wordt aangeklikt, een formulier dat is ingediend of een document dat wordt gedownload. Ze bieden je ook bruikbare inzichten over het effect van je online marketing acties. Dankzij deze inzichten kan je een gericht actieplan opstellen om je website of -shop te optimaliseren.

Real time Rapportage van Events of Gebeurtenissen in Google Analytics
 

Webbouwers kunnen tags rechtstreeks in de code implementeren, maar dat kost tijd. Tijd is kostbaar en dat hebben ze bij Google begrepen. Moet je vaak wachten tot nieuwe tags worden geïmplementeerd? Of weet je niet of je op een efficiënte manier gegevens verzamelt? Een tag management systeem, zoals GTM, biedt soelaas.

Google Tag Manager maakt het voor marketeers en webeigenaars met een beperkte technische kenniseenvoudiger om JavaScript-fragmenten op een website te plaatsen. Het voordeel is dat je minder afhankelijkbent van je webbouwer en dus sneller kunt experimenteren en veranderingen in je tracking aanbrengen. Om te kunnen starten moet je wel de GTM-code op je website plaatsen. Alle tags worden vervolgens in een container in de GTM-interface beheerd.

 

Start met een meetplan


Wil je Google Tag Manager implementeren en gebruiken? Dan kan je het best beginnen vanuit een onderbouwd meetplan voor je organisatie. Dit plan bevat je bedrijfsdoelstellingen, tactieken om deze te bereiken, beschikbare kanalen en KPI’s om je resultaten te meten en te evalueren.

Voorbeeld:

- Bedrijfsdoelstelling: “Ik wil een platform aanbieden waar avonturiers reisavonturen kunnen zoeken, plannen en boeken.”

- Online doelstelling: “Ik wil tegen eind dit jaar 5 % meer boekingen voor reizen naar het buitenland genereren.”

- Tactiek: “Ik wil klanten meer reizen laten ontdekken door wekelijks spannende en leuke reisverhalen op onze blog te posten.”

- Kanalen: “Ik integreer een interactieve blog met tekst, beeld en video op mijn website waar gebruikers op kunnen reageren.” 

- KPI's: Het aantal unieke sessies naar de blog en de gemiddelde tijd dat gespendeerd wordt per blogbericht.

- Segment: Resultaten per reiscategorie (wandelen, klimmen, skiën, etc.)

Met behulp van een meetplan breng je in kaart welke gebeurtenissen of tags écht relevant zijn om te meten. Meten om te meten, moet je absoluut vermijden. Het meetplan geeft een duidelijk antwoord op de vraag “Wat wil ik meten?” Weet waarom je meet, en wat je met de verzamelde inzichten kan doen.

 

Welke tags zouden in dit voorbeeld waardevol kunnen zijn?

- Klikken op de play en pauze knop van een video getuigenis

- Klikken op de print button om verhalen en ervaringen af te printen

- Klikken op een button met de call-to-action “Download brochure Snorkelen”

Hoe je deze tags opstelt en de data die ze versturen correct kan opvangen in je Google Analytics account vertellen we graag in een volgende blogpost.