Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

De tip van Jens: Verschillende mogelijkheden om korting te geven in Magento

Verschillende mogelijkheden om korting te geven in Magento


Wij Belgen staat bekend als de Europees kampioen ‘kortingsbonknippen’. Net zoals in 2014 prijkt België helemaal bovenaan de Europese ranglijst van landen waar de meeste kortingsbonnen per inwoner worden gebruikt. In 2015 heeft een Belg gemiddeld 6,6 kortingsbonnen gebruikt, die door fabrikanten waren uitgegeven. Het toekennen van een korting via kortingsbonnen of coupons is een klassieke promotietechniek en wij maken er dus handig gebruik van.

De lancering van e-coupons en digitale kortingsbonnen vond al een paar jaar geleden plaats, maar is sindsdien aan populariteit blijven winnen. Net zoals in een fysieke winkel, kan je in je Magento webshop je verkoop stimuleren door klanten een interessante korting aan te bieden. We maken onderscheid tussen twee soorten promoties. Je kan enerzijds ‘catalogus prijsregels’ en anderzijds ‘winkelwagen prijsregels’ instellen. Het verschil zit hem in waar de korting wordt op toegekend en waar deze wordt weergegeven.

Catalogus prijsregels

Catalogus prijsregels zorgen er voor dat een korting onmiddellijk wordt doorgerekend op één product of meerdere producten en visueel wordt weergegeven aan klanten. De originele prijs wordt doorstreept en de nieuwe prijs wordt weergegeven. Aan de hand van catalogus prijsregels kan je korting geven op bepaalde segmenten van je assortiment. Zo zou je korting kunnen geven op de mannencollectie van je kledingwinkel op Vaderdag of op alle producten van een bepaald merk om het 10-jarig bestaan van dat merk te vieren.

Winkelwagen prijsregels

Winkelwagen prijsregels zijn pas zichtbaar wanneer klanten zich in de winkelwagen bevinden en wanneer ze willen afrekenen. Je kan deze prijsregels vergelijken met het afgeven van waardebonnen of kortingsbonnen aan de kassa van een fysieke winkel. Bij de winkelwagen prijsregels heb je een aantal mogelijkheden. Je kan in het winkelwagentje een veld voorzien waar promotiecodes kunnen ingegeven worden door de bezoeker. Daarnaast kan je ook meteen een korting laten gelden, zonder dat er een code hoeft ingevuld te worden. In de praktijk wordt het aanbieden van gratis verzending zeer vaak gebruikt. Ja kan hier extra voorwaarden aan koppelen door bijvoorbeeld te kijken wat het afleveradres is en enkel gratis verzending aanbieden aan klanten uit België. Ook wanneer je jouw webshop wil lanceren, een event extra in de verf wil zetten of een bepaalde actie uitwerkt, kan je een korting toekennen. Je kan dan een algemene promotiecode instellen, die bijvoorbeeld recht geeft op 10 % korting. Die code kan je verspreiden naar het grote publiek door middel van flyers, banners en e-mailmarketing. Een andere optie is klanten belonen voor hun loyaliteit. Je kan hen na een aankoop een unieke kortingscode bezorgen via een follow-up e-mail. Deze code is uniek en kan per klant slechts één keer gebruikt worden. Je kan zelfs nog een stap verder gaan en, zoals in fysieke winkels, 3+1 gratis acties organiseren of een gratis geschenk geven bij de aankoop van bepaalde producten. Deze functionaliteiten zijn echter niet standaard beschikbaar in Magento en vereisen de installatie van uitbreidingsmodules.

Promoties op maat

We kunnen concluderen dat er heel wat mogelijkheden zijn om je klanten in bepaalde situaties te laten genieten van een korting. Zowat alle acties met kortingsbonnen die je offline kan uitwerken, kunnen ook online aangeboden worden. Het is aangeraden om steeds goed na te denken of je al dan niet korting gaat aanbieden en welke korting dat effectief zal zijn. Vertrouwen win je bijvoorbeeld niet door prijs. Denk ook na of prijs één van de belangrijkste beslissingscriteria is voor je doelgroep. We kunnen je helpen jouw verschillende doelgroepen te identificeren en hun reis op weg naar een aankoop in kaart te brengen. Op basis van deze inzichten en jouw business model kunnen acties met kortingscodes worden uitgewerkt.