Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Conversie killers webshop

Het ontwikkelen van een webshop is een interessant en uitdagend project, maar niet evident omdat elke webshop anders is.

Conversie

Veel kleine, maar cruciale elementen bepalen of bezoekers worden omgezet in een conversie. Die elementen vormen met andere woorden het succes van je webshop. Consumenten zijn de dag van vandaag veeleisend en willen snel vinden of bestellen waar ze naar op zoek zijn. Zorgen voor vertrouwen en vermijden van mogelijke drempels zijn daarbij noodzakelijk. Behaal je weinig conversies op je webshop? Dan heb je misschien last van conversie killers. Vooraleer enkele standaard conversie killers toe te lichten, staan we stil bij de term conversiepercentage. Dat is namelijk één van de veelgebruikte parameters om het succes van een webshop te meten.

Het conversiepercentage van je webshop


Key Performance Indicators (KPI’s) zijn essentieel om het functioneren en de prestaties van een organisatie te meten. In e-commerce dienen ze als meetbare succesfactoren, die inzicht geven in het succes van je webshop.

Één van de KPI’s waar het meest over wordt gesproken en geschreven binnen e-commerce is het ‘conversiepercentage’. Vaak wordt verondersteld dat een conversie gelijk staat aan het realiseren van een verkoop, maar dat is niet altijd het geval. Het downloaden van een gratis E-book of een inschrijving voor een nieuwsbrief kan evenzeer als conversie gezien worden.

Wanneer we ons richten op de omzet van een webshop, dan komt die omzet tot stand op basis van drie succesfactoren:
- Het aantal bezoekers.
- De mate waarin bezoekers tot een aankoop overgaan.
- De gemiddelde orderwaarde die de hoogte van je verkoop bepaalt.

Hoe hoog moet het conversiepercentage zijn?


Heel wat beheerders of eigenaars van een webshop staren zich blind op cijfers. Ze willen weten of hun conversiepercentage hoog genoeg is en hoe hun webshop presteert ten opzichte van de concurrentie. Uit ervaring weten we dat dergelijke cijfers afhankelijk zijn van verschillende factoren en dat een vergelijking of conclusie niet altijd gegrond is. We tonen dit aan door middel van twee voorbeelden.


Type product
Het type product dat je verkoopt, heeft een directe impact op je conversiepercentage. We illustreren dit aan de hand van een fiets en inkt cartridges. Consumenten kopen inkt cartridges op rationele wijze. Inkt cartridges hebben een relatief lage aankoopprijs, zijn een standaard product en roepen geen nood op om het product eerst te ervaren. Daartegenover komt bij de aankoop van een fiets veel meer kijken. Een fiets is een product dat consumenten voor lange tijd gebruiken en dus niet frequent kopen. Er is daarom een langer oriëntatieproces. Webshops met een relatief laag conversiepercentage verkopen bijvoorbeeld meubelen of diamanten.


Doel van de bezoekers
In Google Analytics wordt het conversiepercentage berekend door het aantal e-commercetransacties te delen door het totaal aantal sessies. Een sessie is een groep interacties op je webshop (bv. meerdere paginaweergaven of gebeurtenissen), die binnen een bepaalde periode plaatsvinden.

Hou er rekening mee dat er niet achter elke sessie een koopintentie hoeft te schuilen. Webshops die ook fysieke winkelpunten hebben, ontvangen heel wat bezoekers die uitsluitend op zoek zijn naar adresgegevens of openingsuren van een fysieke winkel. Hun conversiepercentage zal daardoor lager zijn dan bij bedrijven met uitsluitend een webshop.

Frequent voorkomende conversie killers

Je kan je conversiepercentage verbeteren door je webshop continu te optimaliseren op basis van data uit Google Analytics, heatmaps of andere bronnen. Begin alvast met het vermijden van de onderstaande conversie killers.


1. VERPLICHTE ACCOUNT-REGISTRATIE

Je wil uiteraard zoveel mogelijk informatie van je klanten verzamelen, want over hoe meer data je beschikt, hoe beter je jouw marketingacties op je klanten kan afstemmen. Toch is het aanmaken van een account tijdens het check-out proces verplicht maken geen goede zet. Klanten zitten vaak al in de ‘kassa-modus’ en willen het liefst zo snel mogelijk hun bestelling afronden.

Als oplossing kan je klanten de kans geven een account aan te maken tijdens het check-out proces, maar hen niet verplichten. Indien data voor jou zeer belangrijk zijn, kan je via een duidelijke call-to-action de propositie van het aanmaken van een account verhogen. Je kan bijvoorbeeld een korting toekennen op de eerste aankoop.


2. WEINIG EN KLEINE AFBEELDINGEN

Producten zijn online niet tastbaar, daarom zijn afbeeldingen één van de belangrijkste elementen waarop consumenten hun keuze baseren. Zorg dus voor afbeeldingen die voldoende groot en relevant zijn. Bijvoorbeeld bij het online aankopen van een handtas, zie je graag ook de binnenkant van die handtas. Zorg er ook voor dat de afbeeldingen je producten van alle kanten laten zien en dat bezoekers kunnen inzoomen op details.


3. ONDUIDELIJKHEID OVER LEVERINGSKOSTEN, -TERMIJN EN RETOUR

Consumenten willen te allen tijde een antwoord vinden op hun vragen. Enkele van de meest gestelde vragen zijn: ‘Hoe lang is de leveringstermijn?’, ‘Hoeveel bedragen de verzendingskosten?’ en ‘Kan ik mijn bestelling kosteloos retourneren?’. Toch bieden webshops nog al te vaak geen duidelijk antwoord op deze vragen. Bezoekers moeten zoeken naar het antwoord of krijgen de informatie te zien in het check-out proces, maar dat is te laat.

Plaats relevante informatie over de leverings- en retourvoorwaarden op de homepage of productpagina. De productpagina is namelijk de pagina waar consumenten de tijd nemen om informatie te vergaren. Je kan de informatie ook herhalen aan het begin van het bestelproces om meer vertrouwen te creëren. 

4. TRAGE RESPONSIVITEIT

Veel bedrijven met een webshop denken dat ze goed bereikbaar zijn, omdat ze een telefoonnummer, e-mailadres en contactformulier hebben geïntegreerd. Bezoekers nemen echter niet meer de moeite om te bellen en hebben evenmin het geduld om te wachten op een reactie via e-mail.

Door het implementeren van een live-chat functie op je webshop kan je nog sneller een antwoord geven op vragen van bezoekers. Ontdek in de tip van Piet meer informatie over het integreren van een live-chat functie.


5. LANG EN ONDUIDELIJK CHECK-OUT PROCES

Het check-out proces moet eenvoudig, snel en herkenbaar zijn voor gebruikers. Als er te veel herhalende acties plaatsvinden, verplichte velden of onduidelijkheden zijn, dan is de kans groter dat bezoekers afhaken. Het verlaten van een winkelmandje op een webshop vloeit vaak voort uit een opeenstapeling van frustraties.

Toon altijd een overzicht van de verschillende stappen om het check-out proces te voltooien. Geef ook verschillende betaal-, verzend- en leveringsopties.

6. WEINIG VERTROUWEN

Privacy, veiligheid en betrouwbaarheid zijn en blijven cruciale issues voor een webshop. Creëer vertrouwen door te investeren in een professionele uitstraling en design, en zorg er voor dat dit consistent is doorgevoerd in je webshop. Het uiterlijk van een webshop is namelijk voor veel mensen een reden om binnen een paar seconden af te haken. De eerste indruk moet dus meteen goed zijn. Daarnaast kan je ook:

- Enkele van je USP’s prominent in beeld brengen.
- Kiezen voor herkenbare check-out symbolen en logo’s.
- Vertrouwen creëren voor het check-out proces aan de hand van testimonials, product-reviews en e-commerce kwaliteitslabels.