Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Breng structuur in je productaanbod in functie van je klantenprofielen

Uitgeverij Pelckmans besliste om zich nog meer te gaan richten op haar verschillende klantenprofielen om hun online/digitaal verhaal verder uit te bouwen. Snel werd één van de uitdagingen binnen dit verhaal concreet, namelijk het structureren van het uitgebreide productaanbod in functie van de verschillende klantenprofielen. Samen met Robbie Hontelé van Pelckmans bespreken we onder meer hoe deze uitdaging werd aangegaan.

Unieke gebruikerservaring aanbieden


Veel bedrijven willen hun productaanbod zo goed mogelijk afstemmen op de wensen, behoeften en verwachtingen van hun klanten en potentiële klanten. Ze worstelen echter vaak met de vraag hoe ze dit online over de verschillende kanalen heen kunnen en moeten aanpakken. Pelckmans betrok Indie Group daarom van bij de start in dit verhaal. Samen werd een oplossing uitgewerkt om op de online kanalen de verschillende klantenprofielen een andere, unieke ervaring te geven.

 

Een interview met Robbie Hontelé, ICT-projectcoördinator uitgeverij Pelckmans:

Waarom zijn jullie op zoek gegaan naar een partner om jullie webshop te bouwen?

“Voor onze grotere projecten werken we graag samen met een betrouwbare externe partij, namelijk Indie Group. Zij zorgen voor een verrijking van het project door hun eigen expertise en best practices.”

Waarom hebben jullie voor Indie Group gekozen?

“Onze samenwerking met Indie Group gaat ondertussen al meer dan 15 jaar terug. Over de jaren heen heeft Indie Group zich steeds als een betrouwbare partner opgesteld. Daarnaast heeft Indie Group zich ook verder gespecialiseerd op het gebied van e-commerce waardoor de keuze voor de ontwikkeling van onze toch complexe webshop al snel op hen viel.”

Over Pelckmans


Uitgeverij Pelckmans is doorheen de jaren gegroeid tot één van de hoofdrolspelers op de Belgische educatieve markt. Als uitgeverij die staat voor onderwijsvernieuwing houdt Pelckmans vinger aan de pols bij hedendaagse tendensen in de onderwijswereld. Dit kan alleen dankzij de kritische geest, de creativiteit en de sterke innovatieve cultuur die heersen binnen het bedrijf, bij de uitgevers en in de auteursgroepen.
 

Integratie van website en webshop


De uitgeverij was reeds online actief door middel van een website en een eenvoudige bestelmodule. Na het openhouden van alle mogelijkheden kwamen we tot de conclusie dat het samenvoegen van de website met een nieuwe webshop de beste keuze was. Dit was een eerste belangrijke beslissing, maar daarom nog geen oplossing voor alle uitdagingen die Pelckmans met dit project te wachten stonden.

Robbie, wat waren de uitdagingen bij het bouwen van jullie webshop?

“De twee grootste uitdagingen waren enerzijds de koppeling met onze interne product database en anderzijds de structurering van het uitgebreide en diverse productaanbod van onze leermiddelen. Daarbij speelde ook de correcte en efficiënte communicatie tussen de verschillende partijen een belangrijke rol.”

Vooraf werden de verschillende klantenprofielen van uitgeverij Pelckmans concreet in kaart gebracht. Zo konden een tiental profielen worden gedefinieerd. Om ieder van hen een andere gebruikerservaring aan te bieden werd als het ware een toegangspoort gecreëerd op de webshop, die beschikbaar is via een MijnPelckmans account. Wanneer gebruikers een account willen aanmaken moeten ze als eerste stap meteen hun type profiel selecteren en verdere gegevens aanvullen.

Op basis van het aangemaakte account en het gekozen profiel kan de webshop andere productenof productinformatie tonen, wordt extra lesmateriaal aangeboden en is een volledigkortingssysteem opgesteld. Leerkrachten krijgen bijvoorbeeld extra kortingen op producten uit hun vakgebied waar particulieren geen recht op hebben.

MijnPelckmans account

Toekomstgerichte oplossing


Als partner was Indie Group van in het begin nauw betrokken en konden we constructief en toekomstgericht meedenken met Pelckmans. Dit leidde tot een oplossing die ook heel wat mogelijkheden biedt in de toekomst, om bijvoorbeeld nog een stapje verder te gaan qua personalisatie en persoonlijke beleving.

Hoe heeft Indie Group jullie geholpen?

“Er werd eerst voldoende tijd uitgetrokken voor een audit om alle vereisten in kaart te brengen. Daarna zijn we samen met Indie Group en de andere betrokken partijen rond de tafel gaan zitten om zo samen tot een goede oplossing te komen. De nauwe opvolging van de Project Manager bij Indie Group zorgde er voor dat alles in goede banen werd geleid.”

Webshop als onderdeel van de marketingstrategie


Een groot voordeel van de nieuwe website is het feit dat deze door de mogelijkheden nu echt onderdeel wordt van de gehele marketingstrategie. Pelckmans kan haar productaanbod afstemmen op de wensen, behoeften en verwachtingen van hun klanten. Dit zorgt voor een betere‘customer service’ of ‘klantbeleving’, wat op zijn beurt bijdraagt tot het opbouwen of onderhoudenvan de kwetsbare klantrelatie.

Hoe ervaren jullie de samenwerking?

“De communicatie met het hele Indie Group Team verliep, en verloopt nog steeds, zeer vlot. We weten door onze jarenlange samenwerking dat we er van uit kunnen gaan dat alle feedback correct zal worden verwerkt tegen de afgesproken deadline.”

Wat is voor jullie de return?

“We hebben nu een veel betere zichtbaarheid online. De klanten weten ons ook vlotter te bereiken. Daarnaast werden er veel mogelijkheden gecreëerd om de website verder te implementeren in onze gehele marketingstrategie.”

"We weten door onze jarenlange samenwerking met Indie Group dat we er van uit kunnen gaan dat alle feedback correct zal worden verwerkt tegen de afgesproken deadline.”

ROBBIE HONTELÉ, ICT-PROJECTCOÖRDINATOR UITGEVERIJ PELCKMANS