Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Boost je business tijdens de eindejaarsperiode

De eindejaarsperiode staat voor de deur! Deze gezellige en sfeervolle periode vol warme momenten met familie en vrienden, heerlijk eten en uiteraard leuke cadeautjes vormt een enorm potentieel voor je (online) business. Eerst brengt Sinterklaas een bezoekje aan de allerkleinsten onder ons, daarna vieren we Kerstmis en tot slot sluiten we feestelijk het oude jaar af om het nieuwe jaar goed in te zetten.

Betaalde zoekcampagnes

Tijdens de eindejaarsperiode neemt het aantal zoekopdrachten toe en worden heel veel cadeautjes gekocht. We vertellen jou hoe je hierop kan inspelen met betaalde zoekcampagnes om meer bezoekers naar je webshop te genereren en zo een hogere verkoop te realiseren.

Budget bepalen


Het spreekt voor zich dat het aantal zoekopdrachten toeneemt tijdens de eindejaarsperiode. Hetzelfde budget van je zoekcampagnes in bijvoorbeeld september of oktober zal dus vaak niet volstaan, want je dagelijks budget zal sneller gespendeerd zijn. In dat geval loop je heel wat potentiële klanten mis. Hoe kan je nu bepalen of je budget voldoende is of niet?

Een bron die vaak over het hoofd gezien wordt, maar de belangrijkste bron is om je budget te bepalen is je eigen data. Neem de data van het voorbije jaar bij de hand en analyseer wat er met je verkeer gebeurde tijdens de eindejaarsperiode. Houd bij het vastleggen van je budget voor dit jaar rekening met de natuurlijke jaarlijkse groei en beslis uiteraard voor jezelf of je al dan niet meer verkeer naar je webshop wilt genereren.

Wanneer je nieuwe campagnes wilt lanceren of je campagnes geen volledig jaar lopen is het moeilijk in te schatten welke stijging in het aantal vertoningen en waarschijnlijk ook klikken je zal hebben. In deze situatie is Google Trends een handige tool om interessante inzichten te verkrijgen. Deze tool toont jou de zoektrends voor een bepaald zoekwoord in het verleden in een bepaald geografisch gebied dat je zelf kan kiezen.

Aangepaste advertentieteksten schrijven


Je advertenties worden getoond, hoe overtuig je consumenten nu om op jouw advertenties te klikken en zo jouw webshop te bezoeken? Het schrijven van overtuigende advertentieteksten aangepast aan de behoeften van consumenten in deze periode is essentieel. Dit omdat er meer concurrentie is en consumenten wispelturiger zijn omdat ze op zoek zijn naar het ‘perfecte’ cadeau.

Succesvolle advertentieteksten beginnen met een goede voorbereiding. Verzamel de nodige informatie over je doelgroep, kies de juiste zoekwoorden en bepaal de structuur van je campagnes. Naast een goede voorbereiding is het ook belangrijk rekening te houden met enkele valkuilen.

- Het kan langer duren vooraleer je advertentieteksten worden goedgekeurd. Upload deze daarom zeker 48 uur op voorhand.
- De geautomatiseerde functies van Google zijn zeer handig tijdens de feestdagen. Zorg echter dat je standby blijft voor noodgevallen.
- Dubbelcheck of alle instellingen van je campagnes en advertenties juist zijn ingesteld. Worden regels op de juiste advertenties en het juiste moment uitgevoerd?

Remarketing campagnes lanceren

 

Je kan er voor kiezen om tijdens de feestdagen extra bezoekers naar je webshop te genereren via remarketing campagnes. Je benadert via deze campagnes mensen die je website, specifieke pagina’s of producten op je website reeds bezocht hebben terwijl ze andere websites bezoeken in het Google Search netwerk. Je kan ook een remarketing campagne opzetten op Facebook.

Doorheen het jaar zijn remarketing campagnes vaak beperkt tot recente bezoekers. Tijdens de feestdagen kan je jou echter focussen op een grotere doelgroep, bijvoorbeeld alle bezoekers van de laatste maanden. Er is ook de mogelijkheid om je remarketing campagnes te richten op iedereen die jouw website bezocht in een specifieke periode zoals de eindejaarsperiode van het vorige jaar.

Mobiele strategie opnemen

 

Het aantal zoekopdrachten in Google op mobiele apparaten heeft een tijdje terug de bovenhand genomen van het aantal op desktop. Consumenten gebruiken ook meerdere kanalen en toestellen vooraleer ze overgaan tot een aankoop. Het is dus uiterst belangrijk een mobiele strategie op te nemen in je plannen.

Je kan enkele eenvoudige acties ondernemen om meer te halen uit je advertenties op mobiele apparaten. Optimaliseer je advertenties door het schrijven van specifieke advertentieteksten en het gebruiken van specifieke sitelinks voor mobiele toestellen. Deze zijn korter en krachtiger geschreven zodat ze niet worden afgebroken op de kleinere mobiele schermen en bevatten een mobielvriendelijke boodschap.

Het beschikken over een webshop die responsive is blijft natuurlijk het belangrijkste. Dit gaat echter niet met één druk op de knop, maar vergt tijd en investeringen. Die investeringen leveren op lange termijn heel wat op.  De positieve gebruikservaring onderscheid je ook van jouw concurrenten en zorgt voor een hoger aantal conversies.

Meer halen uit de eindejaarsperiode?


Maak niet de fout om te denken dat je kan wachten tot de eindejaarsperiode begonnen is om actie te ondernemen. Een goede voorbereiding en planning zorgen ervoor dat je minder gestresseerd en succesvollerde eindejaarsperiode kan beleven. Onze Marketing Consultants kunnen jou de helpende hand bieden die je hierbij nodig hebt.

We vinden het belangrijk om nauw samen te werken en samen de eindejaarsperiode succesvol af te sluiten. Jouw doelstellingen en behoeften worden daarom als startpunt genomen. We staan stil bij wie je wilt bereiken en op welke kanalen deze doelgroep zich bevindt. Daarna kunnen we overgaan tot het opstellen en lanceren van campagnes. Je kan rekenen op een goede communicatie voor, tijdens en na het live plaatsen van de campagnes.