Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

Belang OTAP-omgeving

In software-ontwikkeling wordt vaak gebruik gemaakt van een ontwikkelstraat. Zo'n straat wordt ook wel aangeduid met de afkorting OTAP. Dat is een methode voor het ontwikkelen van software waarbij in een ontwikkelomgeving vier fases worden doorlopen: ontwikkeling, test, acceptatie en productie. Ook wij maken gebruik van de OTAP-methode om online platformen te ontwikkelen en aanpassingen door te voeren.

Belang van OTAP

Het belang van een goede OTAP-omgeving mag je niet onderschatten. Vaak wordt er vanuit kostenbesparing voor gekozen om de acceptatie niet helemaal in te richten zoals de productie-omgeving. Maar is deze kostenbesparing wel reëel? De vier verschillende fases zijn essentieel. Het is een werkwijze die zorgt dat er op efficiënte en beheersbare wijze nieuwe features en patches geïmplementeerd worden.

De 4 fases van de ontwikkelstraat

OTAP-methode

ONTWIKKELING

Het platform of een onderdeel daarvan of nieuwe feature wordt eerst ontwikkeld in een speciale ontwikkelomgeving van je ontwikkelaar. Vaak is dit een desktop platform, waarop alle code staat en alle controle mogelijk is. De omgeving is een kleinere schaal dan de productieomgeving, maar je ontwikkelaar beschikt over alle mogelijkheden om de gevraagde wijzigingen in de code door te voeren en uit te testen.

Doel: de gewenste functionaliteit implementeren en testen voordat deze beschikbaar wordt gesteld voor interne testen.

TEST

Nadat het platform of de aanpassingen lokaal ontwikkeld en getest werden, worden de wijzigingen naar de testomgeving overgezet. Deze omgeving is ruimer opgezet dan de lokale computer van de ontwikkelaar en is bedoeld om intern al op een production-like omgeving te kunnen testen alvorens de nieuwe features aan de klant voor te stellen.

Doel: de aanpassingen of ontwikkeling analyseren indien er iets fout gaat.

ACCEPTATIE

Na interne goedkeuring wordt het platform of de aanpassing geïnstalleerd in de acceptatieomgeving. Deze omgeving wordt door onze klanten meestal omschreven als 'de testomgeving', maar eigenlijk is dit de 'staging'. Het is belangrijk dat deze op het vlak van hard- en software zoveel mogelijk lijkt op de productieomgeving, met andere woorden op de uiteindelijke omgeving waarop deze zal functioneren. Dit om zeker te zijn dat alles zal werken eens de aanpassingen naar die omgeving worden overgezet. Alleen de code van het programma en eventueel tabellen in de databank kunnen verschillen omdat de nieuwe features hierop al geïmplementeerd zijn.

Doel: alle betrokken partijen kunnen de functionaliteiten en prestaties goedkeuren zoals die tijdens de productie zullen bestaan, zonder dat de dagelijkse werking wordt onderbroken.

PRODUCTIE

Tot slot wordt het platform of de aanpassing geïmplementeerd binnen de productieomgeving. Dat is de omgeving waarop bezoekers van de website effectief een offerte kunnen aanvragen of een bestelling kunnen plaatsen. Er is geen ruimte voor fouten en/of ongeplande downtime. 

 

Belang van de acceptatieomgeving


Vaak wordt het nut van een acceptatieomgeving, ook wel ‘staging’ genaamd, in twijfel getrokken door eigenaars of beheerders van een webshop. Nochtans is deze fase cruciaal om zaken uit te testen zonder dat je je site of shop in gevaar brengt. Het laatste wat je wilt, is verkopen mislopen.

Volgende zaken kunnen niet in de productieomgeving getest worden:

- Nieuwe features;
- nieuwe content;
- import-scripts;
- de impact van een reorganisatie van je productgamma;
- de impact van een gewijzigde verzendstrategie;
- uittesten van nieuwe producttypes;
- etc.

 

Hoe moet een acceptatieomgeving worden ingericht?


- Acceptatie en productie moeten volledig naast elkaar bestaan, liefst zonder enige link met elkaar. Daarom moeten alle componenten ontdubbeld worden: 2 domeinen, 2 shops, 2 databanken, 2 code-sets.
- Alle externe systemen waarmee gecommuniceerd wordt, moeten een eigen acceptatieomgeving hebben. Wanneer je webshop bijvoorbeeld met een extern facturatieprogramma gekoppeld is, moet ook daarvoor een testomgeving opgezet zijn. Zo vermijd je dat testfacturen tussen de echte facturen belanden.
-Er moet regelmatig een data-copy van alle productieomgevingen naar alle acceptatieomgevingen gemaakt worden. Een online platform is constant in beweging en data wijzigt dagelijks, een realistische acceptatieomgeving volgt de werkelijke situatie op de voet.