Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

A/B testing als krachtige optimalisatie tool

Marketeers en ondernemers gebruiken vaak de onderzoeksmethode A/B testing om hun conversiepercentage te verhogen. Waarschijnlijk ken je de klassieke voorbeelden waarbij de plaats van het winkelmandje of de kleur van een call-to-action wordt getest. A/B testing is echter een onderzoeksmethode die veel meer mogelijkheden biedt en veel krachtiger is, dit onder voorwaarde dat je A/B tests correct inzet en op de juiste manier analyseert!

Split testing is een wetenschap

In veel gevallen wordt de term 'A/B testing' of 'split testing' gebruikt als algemene term voor online experimenten. Dit is echter een misopvatting, want A/B testing verwijst naar het onderzoek waarbij twee binaire versies worden getest. Wanneer een test toch meerdere versies bevat, spreekt men over A/B/n testing. We kunnen concluderen dat A/B testing wordt ingezet om de effectiviteit van twee verschillende varianten in de praktijk te meten en te beoordelen, zo kan worden vastgesteld welke variant het best wordt ingezet. Doorheen de jaren is het inzetten van A/B tests sterk veranderd, daarmee duiden we niet alleen op het feit dat er veel meer tools en mogelijkheden zijn, maar ook op het feit dat A/B testing een invloed heeft op de manier waarop bedrijven online werken. Veel bedrijven zetten de onderzoeksmethode gestructureerd en efficiënt in om een deel van of al hun online activiteiten te optimaliseren. Dit vereist echter de nodige vakkennis.

Scenario's om aan A/B testing te denken


Op voorwaarde dat je voldoende bezoekers hebt om een goede A/B test te voeren, kan je eigenlijk met een A/B test starten wanneer je wilt. Er zijn echter een aantal specifieke scenario's waarin A/B testing is aangewezen:

- Bij het herontwerpen van je website of webshop: het herontwerpen van je website of webshop kan een grote invloed hebben op je conversies en SEO, test daarom de inhoud, plaats, opmaak, grootte en kleur van de nieuwe elementen.
-Wanneer het aantal bezoekers toeneemt: is het aantal bezoekers van je website sterk toegenomen sinds de laatste A/B test die je uitvoerde? Voer dan een nieuwe test uit om na te gaan wat het beste werkt bij het toegenomen aantal bezoekers.
-Bij het veranderen van features, services of plug-ins: testen is hierbij aangewezen, wanneer je wilt dat je bezoekers een bepaalde actie ondernemen door de veranderingen, bv. verschillende stappen doorlopen of bepaalde pagina's bezoeken.
- Als je de conversie wilt verhogen: A/B testing helpt om een hogere verkoop te realiseren, meer verkeer te genereren, het aantal conversies te laten toenemen, ...

Dingen die je kan testen


Je kan (bijna) alles testen aan de hand van A/B testing. De onderzoeksmethode kan bijvoorbeeld ingezet worden binnen e-mailmarketing om de onderwerpregel te testen en na te gaan welke content er het best werkt bij verschillende segmenten. Uiteraard kan je ook klassieke zaken zoals call-to-actions testen, productfoto's, landingspagina's, etc.

Wist je dat je ook de SEO van je website of webshop kunt optimaliseren door het testen van content? Of wat dacht je van het testen van het moment waarop je probeert te upsellen? Wil je eerder je formulierentoegankelijker maken door middel van een A/B test of je betalende campagnes optimaliseren? Het kan allemaal, kortom de mogelijkheden zijn enorm om te testen en op basis van de resultaten optimalisaties door te voeren.

Stel je prioriteiten

Er zijn enkele specifieke scenario's om A/B tests uit te voeren en er zijn heel wat dingen die je kan testen. Hoe bepaal je nu wat je effectief gaat testen? Denk in eerste instantie goed na over wat je doelen zijn. Wil je meer omzet genereren, wil je meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief of wil je nog iets anders? Je zou jezelf dus moeten afvragen wat je wilt dat de mensen doen of wat je wilt verhogen. Na het beantwoorden van deze vraag stel je een rapport op waarbij je de prioriteit van de A/B tests bepaalt aan de hand van de factoren belang (totale waarde pagina) en moeilijkheidsgraad (inspanning om test op te zetten).

Ga voor een correcte analyse!


- Zorg dat je voldoende bezoekers hebt om een betrouwbare test uit te voeren. Ga dus vooraf na hoe groot je steekproef kan zijn.
- Laat de test voldoende lang lopen en leg vooraf een einddatum vast. Blijf zeker niet doortesten wanneer je geen significant verschil ziet.
- Houd rekening met uitgestelde conversies, consumenten gaan niet altijd meteen over tot een aankoop.
- Link de resultaten met data in Google Analytics om de oorzaak van een bepaald resultaat te achterhalen en zo de juiste conclusie te trekken.
- Zelden wordt een test tweemaal uitgevoerd, maar het verhoogt wel de betrouwbaarheid.
- Voer nooit meerdere tests uit op dezelfde pagina of in hetzelfde proces, de tests beïnvloeden elkaar.
- Houd rekening met het feit dat dezelfde bezoeker beide varianten van je test kan zien omdat hij je website bezoekt met verschillende apparaten.

A/B testing is een krachtige marketingtool op voorwaarde dat de steekproef steeds voldoende groot is en de analyse op een correcte manier gebeurt, de analyse is essentieel! Denk verder dan de klassieke A/B tests en optimaliseer alle online activiteiten van je business!