Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

6 e-mail marketing KPI's

Er valt enorm veel te vertellen over hoe je e-mail marketing op de juiste manier moet inzetten. De lijstjes met kritische onderdelen van een geoptimaliseerde e-mail, vaak voorkomende fouten of voorbeelden van briljante e-mail marketingcampagnes zijn jou waarschijnlijk wel bekend. Maar uiteindelijk maakt het niet uit hoe geoptimaliseerd je e-mails zijn, als je niet de juiste resultaten van je inspanningen kunt zien. Meten helpt je écht optimaliseren en doelstellingen behalen.

Wat is het doel?

Dus vooraleer je aan de slag gaat met je volgende e-mailcampagne, vraag jezelf even af: Wat is het doel van mijn e-mailcampagne of nieuwsbrief? Is het doel mijn brand awareness en positionering versterken? Wil ik meer leads genereren? Of wil ik de loyaliteit van mijn bestaande klanten verhogen? Wat je doel of doelen ook zijn, het volgende wat je hoeft te doen is erachter komen welke statistieken je nodig hebt om na te gaan hoe je evolueert richting het behalen van je doelstelling(en). We brengen je graag op de hoogte van de KPI's (Key Performance Indicators) die elk bedrijf zou moeten verzamelen om de prestaties van haar e-mail marketingcampagnes te analyseren.

1. Click-Through-RATE


- Wat is het: Het percentage van je e-mailontvangers, dat op één of meerdere links in één bepaalde e-mail heeft geklikt.
- Hoe te berekenen: (aantal klikken of unieke klikken / aantal verzonden e-mails, die ook effectief geleverd zijn) x 100

- Voorbeeld: (1.000 klikken / 50.000 geleverde e-mails) x 100 = 2  %

De Click-Through-Rate (CTR) is meestal één van de eerste KPI's die vermeld wordt wanneer het gaat over e-mailmarketing. Deze KPI geeft je onmiddellijk inzicht in hoeveel mensen van je mailinglijst geïnteresseerd zijn in je content en meer willen lezen en weten. Je kan ook zeer eenvoudig de prestaties berekenen voor elke individuele e-mail. Daarnaast wordt de CTR vaak gebruikt voor het bepalen van de resultaten van A/B tests, omdat deze tests meestal als doel hebben om na te gaan welke variant het meeste klikken genereert.

 

2. Conversie%


- Wat is het: Het percentage van je e-mailontvangers, dat op één of meerdere links in één bepaalde e-mail heeft geklikt en een gewenste actie heeft voltooid. Bijvoorbeeld het invullen van een inschrijvingsformulier of het aankopen van een product.
- Hoe te berekenen: (aantal personen dat de gewenste actie heeft voltooid / aantal verzonden e-mails, die ook effectief geleverd zijn) x 100

- Voorbeeld: (200 mensen die de actie hebben voltooid / 10.000 geleverde e-mails) x 100 = 2 %

Wanneer de ontvanger van je nieuwsbrief heeft doorgeklikt, wil je uiteraard dat hij of zij de vooropgestelde actie uitvoert. Stel dat je jouw doelgroep de kans biedt om een gratis white paper te downloaden, beschouw je iemand die de white paper ook effectief download als een conversie.

Het conversiepercentage is één van de belangrijkste KPI's om te bepalen in welke mate je erin slaagt om je doelstelling te bereiken. Je definitie van een conversie is namelijk rechtstreeks gekoppeld aan een call-to-action, en die call-to-action op zijn beurt rechtstreeks aan de algemene doelstelling van je e-mailcampagne.

 

3. Bounce%


- Wat is het: Het percentage van je totaal aantal verzonden e-mails, dat niet kon worden geleverd in de inbox van de ontvangers.
- Hoe te berekenen: (aantal bounced e-mails / aantal verzonden e-mails) x 100

- Voorbeeld: (50 bounced e-mails / 1.000 geleverde e-mails) x 100 = 5 %

Er zijn twee soorten bounces die je kan meten, namelijk "hard" bounces en "soft" bounces.

Soft bounces zijn het resultaat van een tijdelijk probleem met een geldig e-mailadres. Voorbeelden zijn een volle inbox of een probleem met de server van de ontvanger. Wanneer het probleem is opgelost, kan de server deze e-mails alsnog afleveren. Je kan ook steeds proberen om de e-mail opnieuw te verzenden.

Hard bounces zijn het gevolg van een ongeldig, gesloten of niet bestaand e-mailadres. Deze e-mails worden niet afgeleverd. Het is belangrijk om hard bounce e-mailadressen onmiddellijk te verwijderen uit je mailinglijst, omdat serviceproviders het bouncepercentage als één van de belangrijkste factoren gebruiken om de reputatie van een e-mailafzender te bepalen. Na te veel harde bounces kunnen de mails van je bedrijf worden beschouwd als spam.

 

4. Groei mailinglijst


- Wat is het: De snelheid waarmee je mailinglijst groeit.
- Hoe te berekenen: {(aantal nieuwe abonnees - aantal uitschrijvingen en e-mail spamklachten) / totaal aantal e-mailadressen op je lijst} x 100

- Voorbeeld: {(500 nieuwe abonnees - 100 uitgeschreven abonnees en e-mail spamklachten) / 10.000 e-mailadressen op je lijst} x 100 = 4 % lijst groei

Naast de eerder genoemde KPI's is het ook interessant om bij te houden of je mailinglijst verder groeit of afslankt. Uiteraard moet je jou richten op het laten groeien van de lijst om je bereik uit te breiden, je doelgroep te vergroten en je positie als inspirator of marktleider te versterken.

Wist je dat er bijna altijd een natuurlijk verval is bij je mailinglijst? Het is daarom enorm belangrijk om aandacht te besteden aan de groei van je mailinglijst om het aantal abonnees op een 'gezond' peilte houden.

 

5. E-mail sharing / doorsturen E-mail


- Wat is het: Het percentage ontvangers dat heeft geklikt op een share-button om e-mail content op social media te delen en/of die geklikt heeft op de knop 'doorsturen naar een vriend.
- Hoe te berekenen: (totaal aantal klikken op een deel- en/of doorstuurknop / aantal verzonden e-mails, die ook effectief geleverd zijn) x 100

- Voorbeeld: (250 klikken op een deel- en/of doorstuurknop / 15.000 geleverde e-mails) x 100 = 1,67 %

Het percentage van je e-mailontvangers dat je e-mail doorstuurt of content uit je e-mail deelt op social media lijkt misschien niet zo belangrijk, maar het is misschien wel één van de interessantste statistieken om te volgen.

Vraag je jezelf af waarom? Het antwoord is dat deze KPI aangeeft in welke mate je nieuwe contacten kan bereiken. De mensen uit je mailinglijst zitten al in je database. Terwijl conversie één van de primaire KPI's blijft, is het ook noodzakelijk om nieuwe leads of abonnees aan te trekken. Moedig daarom je lezers aan om je e-mail naar een vriend of collega door te sturen als ze de inhoud nuttig vinden en meet hoeveel mensen je aan jouw database kan toevoegen.

Tip: Houd goed in de gaten welk type content of welke aanbiedingen het meest gedeeld worden en gebruik deze informatie bij het opstellen van toekomstige e-mailcampagnes. 

 

6. Totale ROI


- Wat is het: Het totale rendement op de investering voor je e-mailcampagnes.
- Hoe te berekenen: {( € aan extra verkopen - € geïnvesteerd in de campagne) / € geïnvesteerd in de campagne} x 100

- Voorbeeld: {(€ 1.000 extra omzet - € 100 geïnvesteerd in de campagne) / € 100 geïnvesteerd in de campagne} x 100 = een rendement van 900 % op de investering voor deze campagne

Let op: Dit is de meest eenvoudige formule om de ROI te berekenen. Er zijn verschillende manierenom de ROI van je e-mailcampagnes te berekenen en afhankelijk van je type bedrijf, zal je een andere voorkeur hebben.

Zoals bij elke marketingactie is het belangrijk dat je bij e-mail marketing de totale ROI kan bepalen. Wanneer je nog geen systeem hebt waarbij je verschillende waarden toekent aan verschillende soorten leads, op basis van hun kans om inkomsten voor je bedrijf te genereren, is het aan te raden dat te doen. Aan de hand van een SLA-systeem (Service-Level Agreement-systeem) kan je vragen beantwoorden zoals: Hoeveel waardevolle leads genereer ik via e-mail marketing? Hoe vertaalt dit zich naar potentiële inkomsten? Wat zijn de werkelijke ontvangsten? Deze cijfers kunnen aantonen hoe waardevol e-mail marketing is als een kanaal dat echte, tastbare resultaten toont.

Bepaal KPI's op basis van doelstellingen

Het doel van e-mail marketing kan zeer verschillend zijn van de doelstellingen van één van je directe concurrenten, en kan zelfs binnen je eigen bedrijf variëren in tijd. Het is van cruciaal belang dat je exact bepaalt wat je wilt bereiken met je e-mail marketing, vooraleer e-mails te verzenden en te meten. Om je e-mail marketingdoelstellingen te bepalen moet je jouw e-mail marketing integreren binnen je volledige marketingplan en rekening houden met je globalemarketingdoelstellingen.