Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

5 logistieke e-commerce trends voor 2016

Het voorbije jaar kocht 64 % van de Belgische consumenten iets online, dit is goed voor een stijging van 4 % ten opzichte van vorig jaar. E-commerce in België groeit dus nog steeds en bijgevolg nemen ook het aantal pakketjes en de pakketvolumes nog toe. Dit leidt tot het steeds nadrukkelijker blootleggen van knelpunten in de e-commerce logistiek. Innovaties dringen zich hierdoor sneller aan en consumenten eisen kwalitatieve oplossingen. We gidsen je graag door de nieuwe ontwikkelingen en trends voor 2016 binnen e-commerce logistiek. Lees verder en laat je inspireren!

1. Retailers communiceren zelf over zendingen


Tijdens de customer journey, m.a.w. de verschillende interacties van een klant met je bedrijf binnen het verkoop- en serviceproces, willen bedrijven een beleving (experience) leveren. Ze doen dit door het consequent gebruiken van een eigen tone-of-voice, uniek design en  het leveren van een service die het bedrijf kenmerkt over de verschillende kanalen heen. Van social media naar de homepage en van de productpagina naar de check-out.

In de meeste gevallen verdwijnt de beleving helaas geleidelijk vanaf de generieke betaalpagina van de payment-service-provider. Ook wanneer je als consument je zending wil volgen kom je vaak in een andere omgeving terecht, namelijk die van de logistieke partner van de webshop. Er wordt aangenomen dat dit in 2016 meer zal veranderen…

Steeds meer online retailers willen de customer experience ook verzorgen van de bestelling tot de bezorging van het pakket. Amazon werkt bijvoorbeeld aan een eigen bezorgnetwerk om de volledige e-commerce keten in eigen handen te nemen. Dit is een stap die niet voor iedereen van toepassing is. Webshops zonder bezorgambities kunnen ook stappen ondernemen om de beleving door te trekken tot aan de bezorging.

Webshops kunnen track & trace data verzamelen via hun logistieke partner en deze data vervolgens inzetten om proactieve updates over de bezorging te verzenden via e-mail of sms. In een ideaal scenario verlaten consumenten je webshop niet, omdat je de juiste updates aanbiedt voor ze erom vragen. Bol.com is hier een perfect voorbeeld. Het bedrijf communiceert de voortgang van bestellingen volledig zelf via het klantaccount op de webshop. Niet alle logistieke partijen staan hier voor te springen, maar het is belangrijk om te beseffen dat de webshop hun klant is en niet de eindconsument.

2. Bezorgers zijn onderdeel van persoonlijk contact


Consumenten kopen meer online en bijgevolg neemt het contact met winkelpersoneel af. Dit betekent niet dat consumenten niet langer nood hebben aan persoonlijk contact. De populariteit van bedrijven zoals Suitcase zijn het beste bewijs. Na het meedelen van je stijl, maakt je persoonlijke stylist een zorgvuldig geselecteerd pakket op maat dat kosteloos aan de deur wordt geleverd. De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn zorgt voor persoonlijk contact door haar klanten persoonlijke service te bieden via WhatsApp.

Verder bouwend op dat persoonlijk contact wint ook de rol van de bezorger aan belang. Retailers worden daarom steeds veeleisender en kritischer op de ervaring bij het bezorgen. Denk hierbij aan beleefdheid en voorkomen. Daarnaast wordt verwacht dat bezorgers steeds meer service op locatie zullen leveren. Bijvoorbeeld een interieurwebshop die helpt bij de styling. Webshops willen/kunnen zich zo differentiëren.

3. Particulieren helpen elkaar


Wanneer je regelmatig online bestelt heb je waarschijnlijk al eens meegemaakt dat je niet thuis was op het moment van bezorging en dat je pakketje bij de buren werd geleverd. Het is al jaren de oplossing wanneer er niemand thuis is op het leveringsadres. De meeste consumenten vinden het een goede oplossing, maar toch is het vreemd dat we ondanks de vele technologische mogelijkheden nog niet kunnen kiezen welke buren je bestelling mogen ontvangen. En kan je als ‘postkantoor van de buurt' niet gecompenseerd worden?

In 2016 zullen we merken dat particulieren een steeds belangrijkere rol krijgen bij de bezorging. In Nederland zijn er al verschillende start-ups die consumenten een vergoeding geven voor het ontvangen van pakketten voor anderen. Het is nog niet de verwachting dat webshops particulieren zullen inschakelen als koerier. Wel wordt aangenomen dat ze de kans zullen grijpen om actiever samen te werken met particulieren.

4. Grillige en onvoorspelbare volumes opvangen


Een uitdaging waar online retailers en leveranciers binnen e-commerce al een tijdje voor staan is het inschatten van volumes om zo efficiënt en dus zo voordelig mogelijk te kunnen werken. Het probleem is echter dat volumes in e-commerce noch voorspelbaar, noch regelmatig zijn. Bijvoorbeeld tijdens de feestdagen kunnen volumes meer dan verdubbeld worden. Er zijn ook de nieuwe, populaire shopping days zoals Black Friday.

De uitdaging is nog groter geworden omdat bedrijven willen leveren wanneer het consumenten het best past. Dit is meestal doordeweeks in de avond. Hier verwachten we echter een verschuiving omdat levering op zaterdag en/of zondag aan een opmars bezig is. Volumes kennen dus niet alleen jaarlijkse pieken, maar kunnen zelfs van dag tot dag sterk schommelen. Om de volumes meer te spreiden wordt aangenomen dat retailers in de toekomst het gedrag van consumenten meer gaan sturen via verschillende bezorgkosten.

5. Same-day delivery standaard optie


Levering op dezelfde dag als de bestelling was ooit vooral een stunt. Consumenten wilden er in de praktijk zelden voor betalen. Nochtans hebben consumenten wel degelijk interesse in same-day delivery. We voorzien in 2016 een toename van de mogelijkheid voor same-day delivery. Zeker met een verlaging van de tarieven voor same-day delivery bij Coolblue en lancering van ‘same-day afhalen’ bij bol.com.

Deze trend biedt heel wat mogelijkheden voor ‘klassieke’ retailers met verkooppunten in het hele land. Online bestellingen onmiddellijk naar de ingang van het verkooppunt brengen, zorgt voor een enorme bezorgsnelheid, tegen lage kosten en zonder grote inspanningen.

Let op: het blijft belangrijker om te leveren op het moment dat de consument het wil in plaats van snel te leveren.

Besluit

We kunnen stellen dat het in 2016 belangrijk wordt om de bezorging zoveel mogelijk op maat van consumenten af te stemmen. Logistiek moet namelijk aanzien worden als een onderdeel van de service en beleving die je levert. Het betekent vooral ook het zelf communiceren over de verzending op je webshop. Het optimaliseren en personaliseren van de logistieke check-out biedt heel wat mogelijkheden om je te differentiëren ten opzichte van je concurrenten.