Page 1 Created with Sketch.

Alle berichten

Shape Created with Sketch. Artikels

10 B2B digitale marketingtrends in 2017

Naarmate het jaar ten einde loopt, kijken velen uit naar het nieuwe jaar en de opportuniteiten op het vlak van e-commerce en online marketing die 2017 met zich zal meebrengen. Dat is niet alleen het geval bij B2C-bedrijven, maar meer dan ooit ook bij B2B-bedrijven.

B2B

Wereldwijd is B2B-e-commerce aan een sterke opmars bezig, want B2B-organisaties moeten aanhaken op de vlucht die e-commerce neemt in de B2C-markt. De zakelijke koper is namelijk gewoon aan het online comfort dat hij als consument ervaart. We stellen 10 trends voor om je digitale marketinginspanningen binnen de B2B-markt te verbeteren!

1. Inzicht uit data


Hoe beter je data, hoe meer mogelijkheden je hebt op het vlak van (online) marketing. Het gaat niet noodzakelijk om meer data, maar wat je met de vele cijfers binnen je organisatie doet. De manier waarop je gegevens verzamelt, analyseert en interpreteert maakt het verschil. Het louter verzamelen en verwerken van data volstaat niet langer om de uitdagingen waar we vandaag voor staan aan te gaan. Inzicht is van essentieel belang wanneer we de prestaties van onze marketingacties willen verbeteren en de relatie met onze klanten versterken.

 

2. Video’s voor het juiste publiek


Het belang van video valt niet onder stoelen of banken te steken. Een recent onderzoek van Cisco vertelt ons dat tegen 2020 zelfs 82 procent van het internetverkeer van consumenten van videocontent zal komen. Social media kanalen zoals Facebook spelen daar op in door hun feeds te optimaliseren om de kijkervaring te verbeteren. Verder hecht ook Google, dat met YouTube een enorm belangrijk videokanaal in handen heeft, steeds meer belang aan video ’s in de zoekresultaten.

Veel organisaties binnen de B2C-markt zetten al enkele jaren video in binnen hun contentmarketing. B2B-organisaties kunnen niet achterblijven. Maar ga niet halsoverkop aan de slag met video. Het is belangrijk om te ontdekken en begrijpen welke video’s je klanten of contactpersonen willen zien.Verkoop je aan dealers die demo’s of tutorials aan de eindconsument willen tonen? Willen je B2B-klanten een blik werpen op het productieproces om meer te weten te komen over je producten?

Weet wat je doelgroep wil en toon je video aan de juiste mensen. Het heeft meestal weinig zin om je video aan zoveel mogelijk mensen te tonen. Je wil de juiste doelgroep bereiken. Dat wordt niet gemakkelijker met de groei van het aantal bedrijven dat videomarketing inzet. Zij die investeren in de productie van video’s en ‘programmatic video marketing’ hebben de grootste kans op slagen. Deze mediatool helpt om automatisch digitale advertentieruimte voor video’s te kopen. Het voordeel is dat deze tool gebruikt maakt van real-time data om je video aan de juiste consument op het juiste moment te tonen.

 

3. Personalisatie via automatisatie


Heel wat B2B-bedrijven hebben reeds een solide technologische basis, waarop marketeers kunnen vertrouwen om een deel van hun taken te automatiseren (Marketing Automation). Nu is het zaak om deze tools in te zetten om de waarde en impact van bijvoorbeeld content te verhogen. Automatisatie mag in dit geval niet verward worden met strategische ingrepen. Het gaat om de ‘ouderwetse’ persoonlijke service die we kennen van bij de bakker of slager: wanneer je er binnenkomt kent men je naam en voorkeuren.

In de B2B-markt gaat het om het bouwen van langdurige relaties. Je kent snel de eisen en behoeften van je klanten, kan ze tegemoetkomen en vertrouwen bouwen. Onder andere via gepersonaliseerde aanbevelingen, beoordelingen en vergelijkingen. Je klant persoonlijk benaderen is essentieel. Daarvoor moeten B2B-organisaties data en content verzamelen en doorheen de ganse customer journey inzetten. Je moet streven naar een persoonlijke ervaring doorheen die customer journey. Wat het contactpunt ook is, het moet consistent en naadloos zijn over de verschillende kanalen heen en je moet dezelfde merkbeloften maken.

Ben je op zoek naar een partner om samen een solide technologische basis te bouwen? Wil je verschillende systemen integreren? Contacteer ons vrijblijvend voor een eerste kennismaking!

 

4. Visuele content


Een sterk contentplan is een belangrijk onderdeel van je online marketingstrategie. Meer en meer B2C- en B2B-organisaties hebben deze boodschap begrepen. Het nadeel is dat bedrijven creatiever moeten worden om op te vallen tussen de massa. Visuele content speelt daarbij een belangrijke rol. Het belang neemt toe en zoekmachines worden steeds beter in het lezen en analyseren van afbeeldingen om te ontdekken waar je website of webshop over gaat. Durf ook het streven naar een high-level contentplan achterwege laten, maar tracht een nichepubliek te bereiken.

 

5. Mobile-mainly

 


Een tijdje terug was de trend een mobiel responsieve website ontwikkelen, daarna kwam er het mobile-first principe waarbij we vertrekken vanuit het design en de functionaliteit op mobiel. Met meer en meer mobiele dan niet-mobiele internetgebruikers wanneer het op betrokkenheid en content aankomt, staat ‘mobile-mainly’ voor de deur. Bedrijven moeten niet alleen garanderen dat content en campagnes mobielvriendelijk zijn of geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Ze moeten mobielgericht zijn. Denk aan mobiele SEO, mobiele reclame en grote knoppen zodat je klant gemakkelijk tot actie kan overgaan.

Een misopvatting bij veel B2B-bedrijven is dat hun (potentiële) klanten nog steeds achter hun desktop zitten. Het tegendeel is waar. Veel B2B-organisaties staan versteld van het aantal van hun klanten dat in een zakelijke omgeving gebruik maakt van een mobiel toestel.

 

6. Internet of Things (IoT)


‘Connected devices’ nemen meer en meer taken over. Elektrische apparaten, computers en mensen kunnen tegenwoordig met elkaar verbonden worden. Het stelt ons in staat om een web van informatie te creëren. Dat is voor bedrijven interessant om activiteiten te stroomlijnen en marketingactiviteiten te optimaliseren. Hetzelfde geld voor de ‘wearables’, zoals smart-watches en smart-fashion. Hoe deze nieuwe technologieën het digitale marketinglandschap zullen beïnvloeden is nog niet duidelijk, maar mensen gebruiken ze. Het is aan marketeers en bedrijven om de beste manier te vinden om deze technologieën in te zetten. Geotargetting is op dit moment het meest voor de hand liggend. Het staat vast dat de volledige mogelijkheden nog moeten ontdekt worden.

 

7. Voer relationship-marketing


B2B-organisaties zijn beter geworden in het genereren van leads. Velen vergeten om daarna een relatie op te bouwen met die leads. Door middel van relevante conversaties en emotionele contactmomenten, kunnen B2B-organisaties merkambassadeurs creëren. In plaats van je online te concentreren op een snelle, korte termijn klantwerving en individuele verkoop moeten B2B-bedrijven ook online sterke loyaliteit opbouwen door een lange termijn klantenrelatie aan te gaan. Dit door een persoonlijke benadering.

 

8. Dark Social


Bijna 70 % van alles wat online gedeeld wordt, wordt gedeeld door middel van privéberichten en privé kanalen. Dit fenomeen is bekend als ‘Dark Social’. In 2017 zullen nog meer mensen betrokken zijn bij gespreken met bijvoorbeeld collega’s op kanalen zoals What’sApp, Facebook Messenger en Skype. En wat dan gezegd van de privé-gemeenschap kanalen zoals Slack, die bij veel bedrijven zijn ingeburgerd. Dit biedt ook kansen voor B2B-organisaties. Ze moeten durven de traditionele kanalen loslaten. Sommige bedrijven hebben bijvoorbeeld al chatbots gelanceerd voor Facebook Messenger om ook op het 'Dark Social' aanwezig te zijn.

 

9. Koop-knoppen


Uit een recent onderzoek van Forrester blijkt dat ten minste 56 % van de B2B-kopers de helft van hun bedrijfsaankopen online zullen doen. Dat is een verdubbeling ten opzichte van dit jaar. Het wordt op allerlei kanalen eenvoudiger om effectief een bestelling te plaatsen. Instagram maakt het binnenkort mogelijk om producten te taggen en Pinterest heeft al enige tijd een koop-knop. Het wordt voor B2B-organisaties eenvoudiger om potentiële klanten in de verkoop- of marketingfunnel te brengen.

 

10. Social influencers

 

Online aandacht krijgen was ooit heel eenvoudig, maar dat is veranderd. Social media kanalen verwijderen hun chronologische tijdlijn, bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Het is voor bedrijven moeilijker om hun inhoud weer te geven, tenzij je adverteert. Bloggers en influencers aan de andere kant hebben duizenden trouwe volgers opgebouwd met authentieke inhoud. Wanneer je influencers kan benaderen, kan je ook je doelgroep makkelijker benaderen. Of profileer jezelf als influencer met authentieke content!

Vooruitzicht             

Er staan ons een aantal digitale ontwikkelingen te wachten die het online B2B-marketinglandschap grondig kunnen veranderen. Belangrijk is dat je niet lukraak gaat inzetten op alle bovenstaande trends en tactieken. Stel jezelf de vraag of deze trends of opportuniteiten passen binnen je gehele online marketingstrategie om je doelgroep te bereiken en of ze de investeringen waard zijn.