van HTTP naar HTTPS

Van HTTP naar HTTPS

Veilig online dataverkeer wordt tot op vandaag nog steeds belangrijker. De overgang van HTTP naar HTTPS is daarbij een belangrijke stap. Ook bij de Belgische online platformen neemt dit besef toe. Wat is HTTP? Waarom is HTTPS zoveel beter?

Een migratie van HTTP naar HTTPS is belangrijk voor de privacy en de bescherming van gevoelige gegevens van online bezoekers. Bovendien kan HTTPS je op vlak van SEO en het vertrouwen dat je van je bezoekers geniet een flink stuk vooruit helpen.

— Veiligheid is een basisbehoefte

HTTP staat voor ‘Hypertext Transfer Protocol’ en wordt gebruikt voor het communiceren van informatie op het wereldwijde web. Het protocol laat toe pagina’s en data die via een webserver op het internet geplaatst worden, te versturen en te ontvangen aan de hand van je browser. Om een lang verhaal kort te maken, HTTP wordt dus gebruikt om informatie via internet van het ene punt naar het andere te brengen.

Deze manier van het delen van informatie via internet heeft jammer genoeg één groot nadeel: de informatie wordt simpelweg in platte tekst verstuurd. Deze kan dus eenvoudig onderschept of gewijzigd worden door kwaadwilligen die goed weten hoe HTTP werkt. Op vlak van veiligheid en privacy is HTTP dus niet meer aangewezen voor de online toepassingen van vandaag. Denk maar aan gevoelige informatie zoals paswoorden, online banking data en betalingsgegevens op e-commerce platformen.

Dit is meteen de reden waarom de overgang naar HTTPS, of Hypertext Transfer Protocol Secure, zo belangrijk is voor veel online platformen. HTTPS is namelijk een geoptimaliseerde vorm van HTTP. Het bevat een extra laag aan veiligheid, bestaande uit een SSL (Secure Sockets Layer) certificaat, dat een veilige verbinding tussen de website en de bezoeker opzet.

Iedere keer dat er informatie van je desktop of mobiele apparaat wordt verstuurd naar de server van de website waarmee je in interactie treedt, versleutelt het SSL certificaat deze informatie en zet het de data om tot een willekeurige reeks van karakters. Wanneer de informatie is afgeleverd op de bestemming wordt dit willekeurig allegaartje aan data opnieuw in zijn originele vorm hersteld. Op die manier kunnen noch hackers, noch malware of virussen iets met de gevoelige informatie aanvangen.

Daarnaast biedt SSL de browser van de online bezoeker de kans om te controleren of de eigenaar van de website - en de website zelf - te vertrouwen zijn. Zelfs wanneer online bezoekers geen transacties op je website uitvoeren, is het dus waardevol om gebruik te maken van HTTPS zodat hun logingegevens, berichten en documenten niet onderschept kunnen worden. 

— Behoud het vertrouwen van Google en je klant

Naast de garantie van veilig online dataverkeer zijn er nog redenen om een migratie naar HTTPS te overwegen. Zo geeft Google de voorkeur aan websites die gebruik maken van HTTPS en zal het dat in de toekomst nog meer doen. In het teken van haar filosofie van een veilig wereldwijd web wil de zoekmachine haar gebruikers namelijk niet alleen de relevantste, maar ook de veiligste zoekresultaten aanbieden. Ook de SEO-waarde van je online platform krijgt dus een duwtje in de rug, indien je beschikt over een SSL certificaat.

Uiteraard is het succes van je website, webshop of online applicatie niet alleen afhankelijk van Google maar ook van het vertrouwen die de klant aan je platform schenkt. Eén van de belangrijkste factoren voor het succes van een online platform is de aangeboden garantie met betrekking tot de bescherming van de privacy en persoonlijke gegevens van haar bezoekers. Zo wees onderzoek al uit dat webshops die over een SSL-certificaat beschikken een hogere verkoop realiseren. 

— Welk SSL certificaat heeft je platform nodig?

Voor wat hoort wat. Wanneer je jouw online bezoeker met een gerust gemoed in een veilige omgeving wil laten communiceren, is de keuze voor het juiste SSL certificaat heel belangrijk. Er zijn namelijk verschillende soorten SSL certificaten beschikbaar. Deze certificaten variëren naargelang de beschermde domeinen, duurtijd voor implementatie en identiteitscontrole van de eigenaar van het online platform. 

  • Single SSL
    Dit certificaat valideert enkel het hoofdomein en www.hoofddomein van je online platform en is de meest eenvoudige en snelste vorm van certificering. Single SSL is aangewezen voor eenvoudige websites en wordt binnen enkele dagen geïmplementeerd.
     
  • Wildcard SSL
    Deze vorm is geavanceerder dan Single SSL validatie. Zo valideert het niet alleen het hoofddomein, maar ook alle subdomeinen (*.domeinnaam.be) inclusief ‘www’ en de naked domain (domeinnaam.be). Ook deze vorm van SSL wordt binnen enkele werkdagen toegepast.
     
  • EV-SSL
    Dit is de meest geavanceerde vorm van validatie en zorgt voor sterke data encryptie op je hoofddomein, alsook voor bescherming tegen phishing. Online platformen die in het bezit zijn van dergelijk SSL certificaat hebben een groene adresbalk, waardoor ze over een duidelijke veiligheidsindicator voor hun klanten beschikken. Dit certificaat is enkel en alleen te verkrijgen na een grondige audit van de identiteit en wordt vooral aangeraden aan websites van financiële instellingen en e-commerce platformen. Implementatie van een EV-SSL certificaat kan, door het grondige identiteitsonderzoek, een tweetal weken duren.

— Migratie naar HTTPS

Wanneer je kiest voor een migratie naar HTTPS hoor je een aantal zaken in het achterhoofd te houden.
Ten eerste kan het implementeren van een SSL certificaat gedurende een korte periode voor een beperkte bereikbaarheid van je online platform zorgen. Je vraagt jouw SSL certificaat dus het best niet aan tijdens de piekuren van je site.

Daarnaast moet het SSL certificaat compatibel zijn met de server die jouw online platform host, moeten de url’s en sitemap van je platform onder handen genomen worden en nog zoveel meer. Daarom is het af te raden zelf een certificaat aan te vragen en te implementeren. Kies daarentegen voor de  veilige piste en doe beroep op een partij met de nodige expertise.

Om duplicate content te voorkomen moet bovendien al het verkeer van HTTP doorverwezen worden naar HTTPS. Zoekmachines zullen anders de twee verschillende poorten als twee verschillende websites zien.

Tot slot kan de migratie ook grote gevolgen hebben voor je online marketing inspanningen. Zo moeten bijvoorbeeld de URL’s van je landingspagina’s van je online advertising campagnes aangepast worden.

 

Wens jij je klanten ook de zekerheid te bieden op vlak van privacy en veilig dataverkeer? Ben je op zoek naar een e-business partner die continu met jou bekijkt hoe je online platform kan geoptimaliseerd worden en moet inspelen op de noden van vandaag (vb. door een vlotte migratie van HTTP naar HTTPS)? Indie Group helpt je graag met het ontwikkelen,  optimaliseren of boosten van je online platform!

 

Samenwerken?

Gerelateerde artikelen: