Marie-Marie maakt zich klaar voor de toekomst!

Marie-Marie maakt zich klaar voor de toekomst!  

Marie-Marie is een prestigieuze familiezaak in Antwerpen, al meer dan 35 jaar bekend en gerespecteerd als de specialist in bed- en badlinnen. Vandaag zetten de twee zussen, Valerie en Laurence, het succesvolle bedrijf van hun ouders verder. De digitale eisen van de consumenten zien ze niet als een bedreiging, wel als een kans om hun eigen stempel te drukken en het bedrijf te laten groeien.

Zowel het bedrijf als de zussen hadden weinig digitale ervaring. Ze vroegen daarom aan Indie Group om hen te begeleiden om samen het digitale verhaal van hun onderneming uit te schrijven. Marie-Marie plukt alvast de eerste vruchten van het partnerschip!

Digitaal platform

Toenemende digitalisering noopte de zussen om de fundamenten voor de toekomst juist te zetten. Het succesverhaal van de fysieke winkel van Marie-Marie werd aangevuld met een digitaal platform.

Bij Marie-Marie staat de klant centraal! In de fysieke winkel kan je dit goed voelen, de look and feel in de winkel straalt kwaliteit en gezelligheid uit. Klanten zijn niet op zoek naar een specifiek merk, maar willen een bepaalde sfeer in hun thuis creëren en komen hiervoor aankloppen bij Marie-Marie. Bij het opzetten van het platform werd dan ook veel aandacht besteed aan de beleving van de klant.

Samen met Indie Group lanceerde Marie-Marie een volledig nieuw online platform dat naadloos aansluit op het DNA van Marie-Marie en het bestaande business model. In functie van eventuele uitbreidingen werd het platform ontwikkeld in de schaalbare technologie Magento. Omdat een omnichannel beleving een essentieel onderdeel van de bedrijfsvisie is, werd een deel van de processen alvast geautomatiseerd door het platform te koppelen aan het ERP-pakket.

Op het digitale platform kan de klant wegdromen in de volledige collectie van Marie-Marie. Een gebruiksvriendelijk en consument centraal platform is het resultaat. Kwaliteit en elegantie komen duidelijk naar voor in het design.    

Online Marketing

Natuurlijk is een digitale strategie veel meer dan alleen een webshop lanceren.  Na de succesvolle ontwikkeling en lancering van de webshop groeide ook het geloof en vertrouwen om verder te gaan en doelgericht nog meer te investeren in online marketing.

Samen met de zussen werden concrete doelstellingen opgesteld en elke doelstelling werd vertaald naar een concrete en meetbare KPI. De eerste belangrijkste doelstellingen van het Online Marketing Plan focusten op de groei van zowel brand awareness als het verkeer naar de webshop.

Een intensieve persona oefening bleek de juiste methodologie om de doelstellingen van de doelgroepen van Marie-Marie in kaart te brengen. Op basis van deze persona’s, hun doelen, hun customer journey en de doelstellingen van Marie-Marie testen we vandaag gerichte acties op verschillen kanalen om meer inzicht te krijgen in het online gedrag van de bezoekers.  Dit zal resulteren in nog meer inzicht en uiteindelijk in de online marketing strategie van 2018.

Dankzij gerichte opleidingen omtrent SEO, Social Media, Mailchimp en Google Analytics kan het team van Marie-Marie ook zelf aan de slag met het uitwerken en analyseren van hun Online Marketing acties.

Omnichannel levert op

Een goede koppeling tussen het online en offline gebeuren is vandaag een conditio sine qua non. Stap voor stap creëerde Marie-Marie, in een echt partnership met Indie Group, een omnichannel beleving voor haar klanten. De eerste resultaten zijn uitermate positief: het verkeer naar de website steeg in de eerste maand na lancering met maar liefst 239% en ook de totale omzet van Marie-Marie ging mee de lucht in.

Next?

Omdat alles altijd beter kan, wapent Marie-Marie zich voor de toekomst. Samen met Indie Group bouwen de zussen verder aan de toekomst van Marie-Marie waarbij de klant op een uniforme wijze wordt bediend over alle kanalen heen.

Samenwerken?