Hoe laat ik mijn customer service vlotter verlopen?  Zo deed CID LINES het!

Hoe laat ik mijn customer service vlotter verlopen? Zo deed CID LINES het!


Spendeert je customer service te veel kostbare tijd aan het beantwoorden van identieke vragen, gesteld door je verdelers of je klanten? Verspreiden je distributeurs informatie die niet up-to-date of niet consistent is? Lees hier hoe CID LINES, internationale speler op vlak van hygiëneoplossingen voor de landbouw-, voedselverwerkende en transportsector, dankzij een digitale distributorzone:

  • Een veel efficiëntere en klantvriendelijkere customer service bekomt;
  • De foutenmarge en inconsistentie bij het verspreiden van informatie sterk vermindert;
  • En van heel wat andere voordelen geniet.

— Verhogen van efficiëntie

Vaak is het zo, dat B2B-klanten of verdelers beroep doen op jouw onderneming voor het aanleveren van productinformatie, catalogi en ander promotiemateriaal. Daarnaast stellen verschillende distributeurs je customer service dikwijls dezelfde vragen. Dit neemt een groot deel van de kostbare tijd van je medewerkers in beslag. Het digitaliseren van de klantendienst biedt je meer efficiëntie en zorgt ervoor dat je opnieuw kan focussen op je core business. Daarnaast wordt je dienstverlening alleen maar klantvriendelijker.

Ook CID LINES had te maken met dit gebrek aan efficiëntie bij het delen van content met hun distributeurs, verspreid over meer dan 96 landen. Om hun klanten nog beter van dienst te zijn, opteerden zij daarom voor een afgeschermde distributorzone naast hun corporate website. Elke klant heeft een persoonlijk account voor deze distributorzone, waar hij alle informatie over hygiëneoplossingen voor veterinair gebruik en de voedingsindustrie gecentraliseerd kan terugvinden. Zo vindt een verdeler in het trainingscenter onder andere productbrochures, video’s en alle informatie over verschillende hygiëneprotocollen om aandoeningen bij dieren te vermijden en te bestrijden.

CID LINES distributorzone

— Verminderen van inconsistentie

Wanneer het jouw onderneming aan de tijd of middelen ontbreekt om je B2B-klanten van de nodige informatie te voorzien, loop je het risico dat ze zelf het heft in handen nemen. Zo gaan afnemers vaak zelf informatie en promotiemateriaal verspreiden. Als deze content niet up-to-date of inconsistent is, heeft dit vaak een negatieve impact op je eigen onderneming en de communicatiestrategie die je wil hanteren.

Met behulp van een PIM-systeem (PIM staat voor product information management) kun je alle informatie online centraliseren. De PIM verzamelt alle nuttige informatie op 1 plaats en stelt de nodige foto’s, catalogi of productgegevens beschikbaar voor je partners over de diverse kanalen. Ook wanneer je bepaalde informatie wil actualiseren, werk je de informatie eenmalig bij in de PIM. Elke stakeholder heeft zo meteen toegang tot consistente up-to-date documentatie via je digitaal platform.

- Uitgebreide informatie over de PIM lees je in dit artikel.

CID LINES PIM

— Verzamelen van waardevolle inzichten

Digitalisatie laat je toe het online gedrag van je verdelers en klanten te meten. Dit zorgt voor waardevolle inzichten over je producten en de markt waarin je actief bent. Via Google Analytics en Google Tag Manager kan je namelijk heel nauwkeurig nagaan welke informatie het meest geraadpleegd wordt.

Als je deze big data weergeeft in een overzichtelijk dashboard zoals Google Data Studio en zorgvuldig analyseert, kun je jouw dienstverlening nog beter op je doelgroepen afstemmen. Op die manier kan CID LINES bijvoorbeeld nagaan welke documenten met betrekking tot hygiëneoplossingen per land het meest gedownload worden.

Daarnaast kan het onderzoeken van data je inzicht bezorgen over de populariteit van bepaalde producten, merken of stijlen. Een andere onderneming die ook slim gebruik maakt van het analyseren van gegevens is Detremmerie. Zo kan de fabrikant van badkamermeubilair onder meer nagaan welke producten het meest gebruikt worden door haar klanten bij het configureren van hun eigen badkamer.

- Hier lees je meer over de unieke badkamerconfigurator van Detremmerie.

— Personalisatie van je service

Het persoonlijk afstemmen van je dienstverlening op je doelgroepen wordt steeds belangrijker. Zoals in dit artikel wordt beschreven, groeit ook binnen B2B de verwachting om de nodige informatie digitaal te kunnen raadplegen, op eender welke locatie of tijdstip. Stakeholders willen steeds sneller antwoord op hun vragen en rekenen op een eenvoudige toegang tot de informatie die zij nodig hebben om de eindconsument optimaal te bedienen.

In het geval van CID LINES zijn documenten met de technische informatie van de producten zeer belangrijk voor de klant. Eindklanten vragen deze gegevens doorgaans aan hun verdeler. De verdeler in kwestie kan de informatie vervolgens snel uit de distributorzone halen. De lijst aan gegevens is namelijk voor elke distributeur gepersonaliseerd op basis van de producten die hij reeds heeft aangekocht bij CID LINES. 


Het digitaliseren van je customer service bezorgt je dus:

  • Aanzienlijke tijdswinst en efficiëntie
  • Centralisatie, uniformiteit en gebruiksgemak van informatie
  • Sterke klantenbinding dankzij doorgedreven personalisatie

 

 

Gerelateerde artikelen:

De toekomst van B2B is vandaag

PIM: productinformatie efficiënt beheren

Blijf je graag op de hoogte? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief!

 

 

Neem snel contact op om ook jouw customer service te verbeteren!
 

Neem contact op