Google Data Studio in België beschikbaar

Eindelijk, Google Data Studio nu beschikbaar in België!


We hebben er even op moeten wachten, maar eindelijk is het zover: Google verleent België toegang tot Data Studio (gratis beta), een volledig nieuwe datavisualisatie- en dashboardingtool. Bij Indie Group waren we natuurlijk razend enthousiast en benieuwd om met deze applicatie aan de slag te gaan. We delen alvast graag onze eerste ervaringen met Google Data Studio.

— Data Studio, gratis beta uit Google Analytics 360

Voor zij die er nog niet van hebben gehoord, Data Studio is één van de nieuwste applicaties binnen de Google Analytics 360 Suite. Met Google Analytics 360 wil Google het ultieme werktuig bieden om data efficiënt te beheren. Een van de modules binnen het pakket is Data Studio, een datavisualisatie -en rapportageprogramma waarmee het mogelijk wordt om data op een mooie en overzichtelijke manier te visualiseren in deelbare rapporten. Denk bijvoorbeeld maar aan jouw KPI’s die je aan een real-time dashboard kan toevoegen.

In februari kondigde Google al aan dat het de tool volledig gratis zal aanbieden en dus niet enkel voor bedrijven met een premium- of 360-licentie. Ook de beperking van maximum 5 rapporten valt weg. Vanaf nu hoeven we dus niet langer te betalen om extra rapporten aan te maken. Of dit betekent dat de betaalde Data Studio 360 variant permanent verdwijnt? Waarschijnlijk niet. Wellicht zullen er de komende maanden nog premium 360 functionaliteiten gelanceerd worden.

Met het gratis openstellen van Data Studio lijkt Google een grote stap te willen zetten op de markt van dashboarding tools, waar onder meer Klipfolio een van de bekendste namen is.

— 5 redenen om er nu al mee aan de slag te gaan

1. Naadloze integratie met andere Google databronnen

De basis van Data Studio is een verzameling aan gegevens die je uit verschillende bronnen kunt trekken – zelfs voor hetzelfde rapport. Enkele voorbeelden van integraties die perfect mogelijk zijn: Google Analytics, AdWords en Google Spreadsheets. Een opsomming van de rest van de mogelijkheden vind je hieronder.

Voor elke KPI, grafiek of tabel in een dashboard kunnen we kiezen welke data we wensen te gebruiken en uit welke verschillende databronnen die moeten komen. Dit maakt het mogelijk om informatie uit verschillende bronnen te capteren in 1 dashboard. Voorlopig is het wel nog niet mogelijk om data uit verschillende bronnen (zoals data van een DoubleClick display campagne en data van AdWords) in één tabel of grafiek samen te voegen.

Om gegevens uit een Google databron te halen moet je daarnaast ook beschikken over de juiste rechten. Zo heb je bijvoorbeeld in het geval van Google Analytics minimaal de rechten ‘Lezen & Analyseren’ nodig om de data in te kunnen laden in Google Data Studio.

 

Standaard ondersteunt Data Studio de volgende connecties:

  • AdWords
  • Attribution 360
  • BigQuery
  • Cloud SQL
  • DCM
  • Google Analytics
  • Google Sheets
  • MySQL
  • PostgreSQL
  • Search Console
  • YouTube Analytics
2. Eenvoudig opmaken van heldere rapporten

Google Analytics heeft zijn doel, maar we moeten toegeven, het kan behoorlijk vervelend en tijdrovend zijn om er data uit te exporteren, te analyseren en vervolgens te rapporteren in een formaat dat zinvol is voor verschillende type gebruikers. Data Studio wil dit proces daarom stroomlijnen, door het voor iedereen intuïtief en eenvoudig te maken om data te verzamelen en deze om te vormen tot mooie, toegankelijke rapporten. Voor elke rol en elk niveau binnen de organisatie kun je nu dankzij Data Studio kant-en-klare rapporten opbouwen.

Iets wat meteen opviel toen we aan de slag gingen met Google Data Studio, zijn de overzichtelijke widgets. Eenmaal de gegevensbronnen zijn gekoppeld, kunnen we data in cijfers naar visuals vertalen met behulp van een breed scala aan visuele mogelijkheden om de informatie zo overzichtelijk mogelijk over te brengen. Voor elke KPI kies je bijvoorbeeld welk type grafiek je wilt gebruiken, welke kleur je de grafiek geeft ten opzichte van welke periode waarvoor je de cijfers wilt vergelijken, etc. Wie bovendien al een goede kennis heeft van metrics, dimensions, filters en segments in Google Analytics, kan zonder veel problemen aan de slag met Data Studio.

 

Tip: Wil je Google Data Studio zelf echt goed in gaan zetten, en optimaal gebruik maken van alle geavanceerde mogelijkheden, zorg dan dat je kennis van Google Analytics op niveau is.

 

Je hoeft heus geen designer te zijn om aantrekkelijke rapporten op te kunnen maken. De vormgeving werkt een beetje zoals je in Excel gewoon bent. Er zijn tal van mogelijkheden van types, kleuren en weergaven van grafieken of tabellen. Zo krijgt je dashboard een 'persoonlijke touch'.

Wist je trouwens dat de grafieken en tabellen in Preview-mode interactief zijn? Personen die het dashboard bekijken, kunnen met hun muis over de grafiek navigeren en zo zien welke waarden bij de punten staan.

Hieronder vind je alvast een voorbeeld van hoe een Google Data Studio dashboard er kan uit zien.

3. Eenvoudig filteren van data

In Data Studio kunnen we erg vlot voor elke grafiek en/of tabel de data aanpassen door één of meerdere filters toe te passen. Bijvoorbeeld als je een grafiek wilt weergeven dat alleen het organisch zoekverkeer of het betaald verkeer presenteert. Geef je liever de gebruiker zelf de mogelijkheid om te bepalen wat wel en niet opgenomen mag worden, dan kan je je filters op het niveau van het dashboard plaatsen. Zo kan je bijvoorbeeld een filter koppelen aan je grafiek die het verkeer per kanaal presenteert. Als gebruiker vink je aan wat voor jou op dat moment waardevol is. Ditzelfde geldt overigens voor de tijdsperiode. Binnen een grafiek of tabel, of op dashboard niveau, kun je aangeven of de gebruiker zelf een datum kan kiezen of dat je hem op voorhand zelf bepaald.

4. Eenvoudig delen of samenwerken met anderen

Ook de toegankelijkheid van gegevens maakt van Data Studio een bijzonder krachtige tool. Met Data Studio kun je namelijk snel en eenvoudig je dashboards delen met andere gebruikers. Net zoals in Google Docs of Google Spreadsheet documenten, kunnen we kiezen welk soort machtiging we willen geven aan een bepaalde persoon, ‘bewerken’ of enkel ‘weergeven’.

De opbouw en opmaak van je rapporten kun je ook hergebruiken door deze te kopiëren. Daarna kun je data vanuit een andere bron hierop toepassen. Het kan natuurlijk wel voorkomen dat Data Studio bepaalde variabelen niet zal herkennen, omdat deze in de oorspronkelijke databron zijn aangepast of toegevoegd. Om deze te implementeren in het nieuwe dashboard, dien je ze handmatig toe te voegen of aan te passen.

5. Ontvang updates in real time

De rapporten in Data Studio zijn bovendien dynamisch. Wanneer dus de data in je gekoppelde databron een update krijgt, dan zijn de resultaten daarvan meteen terug te vinden in elk rapport die ook deze databron gebruikt. 

— Onze ervaringen

Vaak is het nu nog het geval dat je data op de verschillende platformen zoals Google Analytics, Facebook, AdWords, … moet gaan zoeken, wat vrij onoverzichtelijk en tijdrovend is. Ook het bijhouden van KPI’s binnen een centrale omgeving is ook vaak een groot gebrek bij de bestaande tools en rapportages van Google.

PRO

Dankzij Data Studio is het (eindelijk) mogelijk om de resultaten van meerdere Google producten samen te laten komen in één dashboard. Dit maakt het makkelijk om opgestelde KPI’s te monitoren. Dit zorgt voor tijdsbesparingen en beter inzicht. Is bijvoorbeeld je Google Analytics correct geconfigureerd en volledig geoptimaliseerd om jouw doelstellingen te meten? Dan is Data Studio een no-brainer.

CONTRA

Maar er is ook kleine kanttekening. Helaas ondersteunt Data Studio op vandaag nog niet standaard een integratie met populaire third-party databronnen zoals Facebook of Mailchimp (niet-Google kanalen). Voor sommigen kan het dus voorkomen dat je net die ene connectie mist die je nodig hebt om je ideale real-time dashboard te maken. De keuze voor Data Studio of andere online dashboarding diensten is dus voor je organisatie sterk afhankelijk van je hoeveelheid data, de complexiteit van je data, de gebruikte marketing tools en de graad van benodigde personalisatie.

Google heeft gelukkig de laatste maanden al veel verschillende functionaliteiten verbeterd aan Data Studio en heeft zo ook het aantal connectoren al behoorlijk uitgebreid. Zo is sinds februari 2017 Google Search Console (vroeger Google Webmastertools) als databron toegevoegd. Het verleden leert ook dat tools van Google vrij snel geadopteerd worden door andere partijen, en dat standaard integraties dan relatief snel volgen.

— Conclusie

Voor organisaties die graag datagedreven beslissingen willen maken is Data Studio dus een zeer toegankelijke tool om je (marketing)data te visualiseren. De applicatie biedt een mooie tussenoplossing voor bedrijven waar de vraag bestaat naar meer inzicht in de online resultaten, maar waar het noch nuttig, noch rendabel is om jaarlijks grote budgetten te spenderen aan dure software.

 

Heb je een vraag over Data Studio? Of wil je meer inzicht in het meten van prestaties en behalen van doelstellingen? Laten we samen je (online) doelstellingen bepalen, je KPI’s definiëren en de juiste data verzamelen en analyseren. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op!

 

Samenwerken?